Egyre nő a pénzügyi szakadék a játékkiadók között

Tóth Kristóf, 2002. december 22. 23:06
Alig egy évvel ezelőtt az elemzők még, mint végtelen pénzforrást látták maguk előtt a videójáték-ipart. A piaci kép azóta drasztikusan megváltozott, és bár egyes cégek helyzete továbbra is stabil, számos játékkiadó helyzete egyre nehezebbé válik.
Az évi 30 milliárd dolláros bevételt termelő videójáték-piac az idei évben jelentős változásokat hozott. Amíg egyes cégek sikeres játékaiknak köszönhetően megerősödtek, a toplistás játékkal nem büszkélkedő cégek anyagi helyzete megingott.

Az Activision, amely a közelmúltban még a második legnagyobb játékkiadó címét viselte, a napokban a vártnál kedvezőtlenebbül alakuló eredményeire figyelmeztette a befektetőket. Ezzel egyidőben a Take-Two elsősorban rendkívül sikeres "Grand Cheft Auto: Vice City" elnevezésű játékszoftverének köszönhetően megelőzte a társaságot.

Az elemzők a Microsoft Xbox és Nintendo GameCube játékszoftverek kiadását követően a videójáték-piac virágzására számítottak, jelenleg azonban úgy tűnik, hogy a játékkiadók többsége a fennmaradásért küzd. "Az idei karácsonyi időszak az erőviszonyok körvonalazódását hozta. Az Electronic Arts és a Take-Two szárnyal, amíg a többiek egyre lejjebb sodródnak a lejtőn" - mondta Mike Wallace, a UBS Warburg elemzője.

"Jelenleg úgy tűnik, hogy a viszonylag jelentéktelenebb játékprogramok iránt rendkívül gyenge kereslet mutatkozik, ezért a legtöbb kiadó nem tud várakozásainak megfelelően teljesíteni" - mondta Jeetil Patel, a Deutsche Bank Securities elemzője. Ami a részvényárfolyamokat illeti, az idei évben csak az Electronic Arts, és a Take-Two tudott növekedést elérni.

A teljesen eltérő eredményeket egyes szakértők részben a kiskereskedők hozzáállásával magyarázzák. Egyes játékszoftver szaküzletek újabban ugyanis csak néhány darabot rendelnek az egyes játékokból, és később csak azokból adnak le utánrendelést, amelyek iránt nagy volt a kereslet. Ezzel a "kisebb" játékok kiadói háttérbe szorulnak, és bevételeik a legtöbb esetben még a fejlesztési költségeket sem fedezik.

"Véleményünk szerint az interaktív szórakoztatóipar egyre inkább egy sikerorientált üzletággá válik, amelyet néhány domináns cég irányít népszerű játéksorozataival" - mondta Patel. "Bár ebből a trendből mind az Electronic Arts, mind az Activision előnyt szerezhet, az előbbi cég az egyetlen, amely kifejezetten a népszerű sorozatokra koncentrál" - tette hozzá az elemző.