Az internet jövője

Széll Zoltán, 1999. augusztus 16. 12:05
A Cisco Magyarország sajtótájékoztatót tartott az internet szerepéről, hatásáról Európa gazdasági életére, valamint az amerikai hálózati gazdaságot bemutató kutatási eredményekről.
Az amerikai helyzetet Majsai Sándor Gábor marketing- és PR-vezető, az európait Budafoki Róbert ügyvezető igazgató mutatta be. A XX. század végén az internetnek a társadalomra, gazdaságra és a mindennapi életre gyakorolt hatása leginkább a XVIII. században lezajlott ipari forradaloméhoz mérhető, de ezek a változások harmadannyi idő alatt zajlottak le, mint a korábbiak.

A Texasi Egyetem most nyilvánosságra hozott kutatási adatai szerint az Egyesült Államokban 1998-ban az internettel kapcsolatos gazdaság 301,4 milliárd dollár bevételt termelt, és 1,2 millió főt foglalkoztatott. Ide tartoznak az internetinfrastruktúrával és -alkalmazással, a közvetítéssel és az internetes kereskedelemmel foglalkozó cégek. Az internetes kereskedelem az előzetes becsléseket messze meghaladó ütemben fejlődik. Az USA-ban már legalább 80 cég 11 000 alkalmazottal erre szakosodott, amelyek magukénak tudhatják az 1998-as internetes gazdaság bevételének 1/3-át, 101 milliárd dollárt.

Az üzletág az USA-ban 1996 és 1998 között 174,5%-kal növekedett, míg a világgazdaság átlagos növekedési aránya 3,8% volt. Az internetgazdaság már most versenytársa az olyan hagyományos iparágaknak, mint az energiaipar (a bevétel 1998-ban 223 milliárd dollár), az autógyártás (a bevétel 1998-ban 350 milliárd dollár) vagy a telekommunikáció (a bevétel 1998-ban 270 milliárd dollár). Az internetgazdaságban az egy alkalmazottra jutó bevétel 1998-ban 250 000 dollár volt, ami 65%-kal magasabb, mint a hagyományos iparágakban (az autóiparban ez 160 000 dollár volt).

A kutatások szerint Európa maga is egy új forradalom, az internetforradalom középpontjában érzi magát, amely mostanra ért a gyors innováció szakaszába. James Richardson, a Cisco EMEA-elnöke biztos abban, hogy bármi, amit ma elképzelhetőnek tartunk az internettechnológia ismeretében, annak jelentősége messze elhalványul majd ahhoz képest, ami az elkövetkező néhány évben valóra válik majd. A kutatás eddig példátlan változásokat jósol a munkavállalás, a mindennapi élet, a szórakozás és a tanulás terén. A legújszerűbbek és legizgalmasabbak ezek közül azok a változások, amiket a munkavállalás és a vásárlási szokások változása kapcsán jeleznek előre. Szerintük az internetforradalom eredményeképpen sokkal lazább alkalmazotti struktúrák alakulnak ki, sokkal kevésbé szabályozott munkamódszerekkel, és ez egy új típusú, szakképzett munkavállalói réteget termel majd ki, elmosva ezzel a jelenlegi értelmiségi és nem értelmiségi rétegek között társadalmi határokat.

Egyelőre nincs elégséges bizonyíték arra, hogy az internet megjelenése az ipari forradalomhoz mérhető hatással lesz világunkra, mindenestre néhány tulajdonsága alkalmassá teszi arra, hogy forradalmi változásokat indítson el. Rendkívül dinamikusan növekszik, és már most behálózza a világot. Az internet kiválóan alkalmazkodik a gazdaság jelenlegi trendjéhez, amely a kommunikáció, a fogyasztás és a munkaerő globalizálása felé halad. Gyorsasága nélkülözhetetlen eszközzé teszi a versenyben, ahol a leggyorsabb reagálásra képes cégeké a jövő. Egy olyan többfunkciós média, amely minden eddiginél jobb kihasználhatósága miatt alkalmas arra, hogy az emberi tevékenység minden szintjén megjelenjen, legyen az üzlet, magánélet, információszerzés, interaktív kommunikáció, vásárlás, eladás vagy szórakozás. Hálószerű szerveződése eddig nem tapasztalt változatossággal képes gazdagítani és átalakítani a kommunikációt. Magyarországon az elektronikus kereskedelem forgalma a becslések szerint 1998-ban 35 millió dollár körül volt.