A szolgáltatók Magyarországon is várhatnak még piaci terjeszkedést, bár az elmúlt három év robbanásszerű üteménél lassabbat, Csehországban azonban telítettséghez közelít a piac. Ezekben az országokban a szolgáltatóknak új üzleti stratégiára kell áttérniük, amelynek két sarkalatos pontja van: az előfizetők lemorzsolódásának csökkentése, illetve a magasabb hozzáadottérték-tartalmú szolgáltatási termékek bevezetése - áll a Standard and Poor,s jelentésében.
Az elemzés ennek példájaként kiemeli, hogy a magyarországi Westel kínált a világon elsőként tavaly multimédiás adattovábbítást (MMS), másodikként pedig a Cesky Telekom mobil üzletága vezetett be hasonló szolgáltatást.
A kelet-európai mobilpiacot a jelentés szerint rendkívüli hevességű verseny jellemzi, mivel a fogyasztók erősen árérzékenyek, és ennek folyományaként nem különösebben hűségesek egy-egy szolgáltatóhoz, ami egyes piacokon kiugró mértékű lemorzsolódást okoz, mivel az előfizetők tömegével vándorolnak egyik szolgáltatótól a másikhoz. Ebben a helyzetben a fogyasztók megtartásáért, illetve átcsábításáért folyó harc gyakran növeli a költségeket, ami rontja a kamat- és adófizetés, valamint értékcsökkenés és leírások előtt számolt alapszintű vállalati jövedelmezőségi mutatót (EBITDA) - áll a Standard and Poor,s elemzésében. Ezzel együtt is az alacsony telítettségű piacokon dolgozó egyes szolgáltatók kiugró profitrésekkel gazdálkodnak EBITDA-szinten, az ukrán Kyivstar például 60,2 százalékossal.
A besorolással ellátott térségbeli mobiltelefon-szolgáltatók közül egyedül a magyar Pannon GSM-nek van nem spekulatív osztályzata: a Standard and Poor,s tavaly megadta a Pannonnak az elsőrendű befektetői A mínuszt, amellyel a magyar cég 100 százalékos tulajdonosává lett norvég Telenort is nyilvántartja. A többi besorolt cég osztályzata B mínusz és BB között van, két-hat osztattal a közepes befektetői sáv alapfoka, a BBB mínusz alatt.
A Matáv tulajdonában lévő Westelre a hitelminősítő nem tart érvényben külön osztályzatot, a Matávot azonban tavaly áprilisban az addigi elsőrendű A mínuszról BBB pluszra minősítette vissza, miután az adósságcsökkentési tervek megvalósíthatóságával kapcsolatos aggályok miatt ugyanezt tette a magyar vezetékes szolgáltatóból 59,5 százalékot tulajdonló Deutsche Telekommal is.