Eurómilliók tartalomfejlesztésre – hajrában a magyar pályázatok beadása

F. Fülöp Hajnalka F. Fülöp Hajnalka, 2003. február 3. 08:50
Január 31-én, pénteken, a Novotel Budapest Centrumban hatalmas érdeklődés mellett rendezte meg az Informatikai és Hírközlési Minisztérium első Info Day elnevezésű programját. A rendezvény fő témája az Európai Unió által 2002. december 20-án harmadszor meghirdetésre került tartalomfejlesztési közösségi programján (az ún. eContent programon) történő magyar részvétel részletes feltételeinek ismertetése volt. A pályázat kiírásának előzményeiről annyit érdemes tudni, hogy a magyar kormány az EU-csatlakozáshoz kapcsolódó feladatok részeként még 2002. szeptember 2-án aláírta azt csatlakozási dokumentumot, melynek alapján megnyílt a lehetőség arra, hogy az eContent programban hazai szervezetek is főpályázóként vehessenek részt.
Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium elő kívánja segíteni hazai szervezetek felkészülését az európai uniós pályázatokban történő részvételre. Ennek érdekében hirdetett pályázatot az eTartalom fejlesztése céljából hazai felsőoktatási intézmények, közigazgatási intézmények, gazdálkodószervezetek, közhasznú társaságok, egyesületek és alapítványok számára. Fontos feltétel, hogy az említett egységek legalább két tagból álló konzorciumai pályázhatnak csak. A pályázat keretösszege 300 millió forint, egy-egy projekttel maximum 24 millió forint vissza nem térítendő támogatás nyerhető el. A pályázók több feladatot is vállalhatnak: támogatás nélkül is életképes üzleti tervvel rendelkező többnyelvű tartalom-termék előállítására; a termék több (európai uniós vagy tagjelölt) országban történő hasznosításának előkészítse külföldi partner bevonásával; illetve vállalkozhatnak a külföldi partnerekkel együttműködésben pályázat benyújtására a 2003-ban hasonló témában kiírásra kerülő eContent pályázaton.

Az Info Day programon részt vett Massimo Garriba, az EU képviselője, az eContent pályázat koordinátora, aki élvezetes és tartalmas előadásban mutatta be a digitális tartalom előállítását célzó 29 millió eurós EU-s tendert.

Garriba elmondta: gyakorlatilag olyan innovatív elképzeléseket várnak, amik a piacon jól eladhatók, üzletileg megalapozottak és többnyelvű környezetben hozzáférhetőek. Az állandó karbantartást és a frissítést igénylő internetes vagy más infokommunikációs eszközökkel (mobiltelefon, wap, mobilinternetezés stb.) elérhető tartalmak mellett olyan alkalmazási területeket kell keresni, ahol maga a tartalom válik szolgáltatássá, üzletté. Az EU azonban nem pénzautomata és nem fejőstehén, ráadásul a formai és egyéb körülményekre is nagyon komoly hangsúlyt fektetnek, érdemes tehát a pályázatok Luxemburgba való beérkezésének határidejét megjegyezni: 2003. március 21-e, délután 5 óra, luxemburgi idő szerint. A pályázati anyagokat az EU valamely hivatalos nyelvén lehet benyújtani, a legtöbbször angol nyelvű anyagokkal találkoznak a kiírók. Az eContent egy olyan többéves közösségi program, ami a globális hálózatokon megjelenő európai digitális tartalmak fejlesztésének és felhasználásának serkentését és a nyelvi sokszínűség ösztönzését tartja elsődleges céljának. Ennek érdekében három fő akcióprogramhoz várják a jelentkezőket:

A párhuzamosan futó EU-s (www.cordis.lu/econtent, www.content-village.org) és IHM-es pályázatok feltételeiről Jelen János, az IHM információs társadalom programok helyettes államtitkára adott tájékoztatást. A minisztérium honlapjáról letölthető az általuk kiírt eTartalom pályázathoz szükséges jelentkezési lap, illetve részletes pályázati anyag: http://www.ihm.hu/tarsadalom/palyazatok/palyazatok_20021220_1.html Ennek kitöltéséhez hamarosan segítséget nyújt a minisztérium, egy újabb konzultáció, ill. információs nap rendezésével. Valószínűleg a jövő héten lesz ez az időpont, és egy résztvevő aggályaira válaszolva megemlítette a pályázat határidejének elméletben lehetséges későbbre módosítását is….

Minden feltételnek megfeleltek és ezért komoly összegű támogatásokat nyertek az EU-tól azok a jelentkezők, akiknek projektjével megismerkedhettünk Pető Bálint, a Program Koordinációs Iroda szakértőjének jóvoltából. Mindjárt az első például a www.content.village.com, ahol környezti információk online cseréjét teremtették meg, webes felületen (3,2 millió eurós projekt), vagy a www.ethnoclic.com című, 7-14 éves gyerekeknek szóló portál, ahol a csemeték képekkel (pl. rajzokkal) kommunikálhatnak egymás között, és egy fordítóprogram segíti őket ebben. A projekt 471 ezer eurós költségvetési keretet igényelt. Támogattak még olyan programot, ahol tartalomszolgáltató cégek nyújtottak gyakorlati kézikönyvszerűen tanácsot az üzleti tervezéshez, a bevezetési javaslatokhoz és egyéb stratégiailag fontos döntéshez (www.ready4growth.com /homepage.jsp). Érdekességképpen még néhány csemege: zenei alkalmazások mobileszközökkel (mobiltelefon, palmtop stb.) történő áramoltatására, videokép szerkesztésére alkalmas platformot termetett egy másik cég, és már aktívan felhasználóik is bizonyítják sikereiket.

Végül Bognár Vilmos, az OM kutatás-fejlesztési helyettes államtitkárságának vezetője számolt be az EU 6. keretprogjamának IST-pályázatairól, ami konkrétan az oktatásfejlesztés tematikus projektjének számít. Bognár Vilmos kifejtette: a Nagy Testvér elnevezésű, beszédes névvel illetett pályázat egyik alapvetése éppen az, hogy a PC-alapú információs társadalom abba az irányba halad, ahol majd az intelligens környezet, a felhasználó különféle biológiai paramétereit is érzékelni képes tárgyak és eszközök fogják meghatározni mindennapjainkat. A telefonalapú kommunikációról pedig teljesen áttérünk majd a multimédia-alapú kommunikációhoz.

Az eddigi több száz eurós pályázatok mellett "kis testvérnek" számít az EU Kultúra 2000 programja, amiről Zongor Attila, a NKÖM Kultúrpont Irodájának (www.kulturpont.hu) vezetője tartott előadást. A kultúra területén működő szervezetek működőképes ötlettel kereshetik a Kultúrpont Irodát, ahol szakértő segítséget, kapcsolatokat, tanácsadást kaphatnak az érdeklődők, ingyenesen.