A tanulmányt Bryan Raudenbush, a Wheelingi Jezsuita Egyetem pszichológus professzora készítette el, több mint harminc hallgató segítségével. Raudenbush az üggyel kapcsolatban elmondta, hogy az elméletet alátámasztó számos kísérlet egyikének az volt a lényege, hogy a kísérleti alanynak jelentkezett hallgatók egyik kezét jéghideg vízzel teli edénybe mártotta. A kísérleti csoport tagjainak fele eközben a másik kezének segítségével számítógépes játékokat játszott, a csoport másik fele pedig nem csinált semmit. A kísérlet azzal a meglepő eredménnyel zárult, hogy a játékokkal szórakozó kísérleti alanyok sokkal tovább bírták a jéghideg víz okozta fájdalmat, mint azok, akik a kísérlet alatt csak unatkozva ücsörögtek.
Raudenbush felhívta a figyelmet arra, hogy az sem mindegy, hogy a fájdalmat milyen számítógépes játékokkal próbáljuk meg enyhíteni, ugyanis például a fentebb említett kísérletben az akciódús, lövöldözős játékokkal kikapcsolódó hallgatók percekkel tovább voltak képesek elviselni a hideg víz okozta fájdalmakat, mint azok, akik olyan nyugalmas játékokat játszottak, mint amilyen például a Mahjongg. Csak az aktív cselekvést igénylő, mozgalmas játékprogramoktól várhatjuk el a kívánt hatást - mondta a professzor.
Raudenbush elmondta, hogy sajnos csak fiatal felnőttekkel való kísérletek elvégzésére kapott engedélyt, azonban meglátása szerint az ennél fiatalabb korosztályba tartozók, a kisgyerekek esetében még nagyobb hatásfokkal alkalmazhatók a videojátékok segítsével történő fájdalomcsillapítási eljárások.