A vállalati portálok jövője

forrás Prim Online, 2003. május 12. 13:29
Egyre több nagyvállalat ismeri fel a vállalati portálok stratégiai fontosságát, ezért a vállalati portálok piaca a következő két évben még a legóvatosabb becslések szerint is 20%-kal fog nőni. Többek között ez derül ki az elmúlt hónapokban, nagy nemzetközi piackutató cégek (Goldman Sachs, Delphi Group, META Group) által elvégzett felmérésekből. Az elvégzett felmérések fontos információt nyújtanak az ágazat jövőjéről, hiszen a piaci adatok mellett a vállalati portálok felhasználási területeiről, funkcióiról és hasznosságáról is szolgálnak kutatási eredményekkel.

A nagyvállalati IT vezetők közt elvégzett felmérés szerint a vállalati portál létjogosultsága oly mértékben megnőtt, hogy a következő egy év beruházásai közt elsődleges prioritást élvez (Goldman Sachs). Emiatt a 2002-ben 787 millió dolláros piac 2004-re akár 40%-kal 1,1 milliárdra is nőhet, a Delphi Group piaci elemzése szerint. A piacvezető Plumtree Software ennél azonban óvatosabb: az elkövetkező évekre a piac 20%-os növekedését várja.

A vállalati portálok piacán szoftvergyártó óriások és kizárólag portál-technológiával foglalkozó cégek vannak jelen. Ezek közül a legjelentősebbek az IBM, az SAP, az Oracle, a Microsoft és a Plumtree. Immár több éve a vállalati portálok fejlesztésére specializálódott Plumtree a piacvezető, 15%-os részesedéssel.

A különböző elemzések eredményei egységes képet mutatnak a vállalati portál fejlesztés elsődleges céljáról. Eszerint a szervezetek elsősorban azért fejlesztetnek vállalati portált, hogy egyszerűsítsék az alkalmazottak hozzáférését a meglévő információkhoz és szolgáltatásokhoz. Sőt, a Delphi Group elemzéséből az derül ki, hogy a belső portállal rendelkező szervezetek 47%-ánál az egyetlen cél volt az információ és a munkamódszerek megosztása. Ezen kívül a megkérdezettek többsége szerint egy vállalati portálnak még az alábbi funkciókat kell mindenképpen tartalmaznia: közös munka lehetősége, kereső, egyéni belépés, tartalom menedzsment és osztályozás menedzsment (Goldman Sachs).

A felmérésekből az is kiderül, hogy a vállalati portállal rendelkező, illetve azt létrehozni kívánó cégek gondolkodásmódjában, igényeiben is jelentős fejlődés tapasztalható. Ez részben a vállalati portálokra jellemző fokozatos kialakításnak is köszönhető: a portált kezdeti stádiumában valóban csak információ áramoltatására használják, de később a munkacsoportok és részlegek létrehozhatják rajta a saját együttműködő oldalaikat és erőforrás központjaikat, amik kiválthatják a vállalati intra- és extranetet. Tehát a legfontosabb fejlődés a közös munka fontosságának felismerésében volt: a vállalati portált felhasználva az alkalmazottak egymással, a partnerekkel és az ügyfelekkel is jobban együttműködhetnek.

Ezt az ügyfelek részéről jövő fejlesztési igényt a piaci szereplők is követik, és egyre nagyobb a hangsúly az összetett alkalmazásokon. A vállalati portál úgy látja el funkcióit, hogy különböző, egyébként nem kompatíbilis rendszerekkel dolgozó felhasználók gond nélkül tudnak közös alkalmazásokat használni. A vállalati portálok ma két irányba specializálódnak: alkalmazás integráció és tartalom integráció szerint. A kutatások azt mutatják, hogy a megrendelők mindkét szempont fontos, de a prioritás a tartalom integráció.

A vállalti portálok felhasználásával kapcsolatban is érdekes információk derültek ki a különböző elemzésekből. Kimutatták, hogy a vállalati portálokon átlagosan 1 000 és 10 000 között van a tárolt dokumentumok száma, de az esetek nem elhanyagolható részében ez a szám meghaladja a 150 000-et. Ezek a dokumentumok különböző tárhelyeken, vagy akár különböző rendszerekben is lehetnek, ezért van szükség a fent említett összetett alkalmazásokra. A legtöbb esetben a felhasználók a vállalati portálon belül portleteket hoznak létre. A felmérések szerint a felhasználók 40%-a több mint 50 ilyen portletet készít, míg 25%-uk több, mint 100-at.

A vállalati portálok elterjedésében az is fontos szerepet játszik, hogy számos stratégiai részleg használhatja. A belső céges portálokon a leggyakrabban az informatikai osztályon hoznak létre alkalmazásokat (64%), de jelentős arányban készítenek alkalmazásokat a humán erőforrás (51%), a marketing (47%) és a pénzügyi (35%) osztály munkatársai is. A Plumtree felmérése szerint a többi bonyolultabb alkalmazáshoz képest nagyon magas, mintegy 83% a vállalati portált rendszeresen használó első vezetők aránya.

A META Group felmérése szerint a vállalati portált használó szervezetek az alkalmazottak önkiszolgálását, a sok szerteágazó rendszer leegyszerűsítését, az on-line munkakörnyezet kialakítását, a folyamatok automatizálását és az alkalmazásokhoz kötődő előnyöket tartják a vállalati portálok legfőbb hasznának. A haszon mellett a vállalati portál fejlesztése és fenntartása költséges és időigényes, és ma elsősorban a nagy vállalatoknak és szervezeteknek kifizetődő.

A költségek négy kategóriába sorolhatók: a szoftverlicensz, a hardware megvásárlása és fenntartása, konzultáció és a saját munkaerő költségei. A META Group felmérései szerint az éves költségek munkaállomásonként 200 és 2000 dollár között vannak, aminek csupán 10-20%-át teszi ki a szoftver licensz díja. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a költségekben az, hogy a cégnek a portálon kívül még milyen további szoftvertámogatásra van szüksége. A konzultáció költségei általában a portál bonyolultságától és esetleges későbbi fejlesztéseitől függ. Emberi erőforrásban is jelentős a vállalati portál igénye, hiszen a rendszergazdán kívül a tartalmakat átlátó szakemberre is szükség van. A kutatások szerint a cégek több, mint 50%-a egy IT-szakembert, egy-három tartalmi szakembert, és ugyanennyi telepítő és fenntartó munkaerőt tart szükségesnek. A fejlesztéshez szükséges idő is változó; 1-2 hónaptól több mint egy évig terjedhet, de az esetek 78%-ában kevesebb, mint 6 hónap szükséges hozzá.

A vállalti portálok sikerét az egyes cégeknél még nehéz mérni, hiszen nem állt rendelkezésre elég idő a véleményformálásra. Mindenesetre a Plumtree felmérése szerint ügyfeleinek mintegy 94%-a újra vásárolna vállalati portált.

Bernáth Lajos, a Plumtree-t forgalmazó Elender Üzleti Kommunikáció nagyvállalati üzletág igazgatója szerint természetes fejlődést jelez, hogy a különféle Internet alapszolgáltatásokon túl - az ügyfelek növekvő igényeihez igazodva - biztosítják a „webes üzletvitelhez" szükséges infrastruktúrát is, amibe most már nem csak a külső megjelenés, de a vállalati információs rendszer is beletartozik.