A nagyvállalati IT vezetők közt elvégzett felmérés szerint a vállalati portál létjogosultsága oly mértékben megnőtt, hogy a következő egy év beruházásai közt elsődleges prioritást élvez (Goldman Sachs). Emiatt a 2002-ben 787 millió dolláros piac 2004-re akár 40%-kal 1,1 milliárdra is nőhet, a Delphi Group piaci elemzése szerint. A piacvezető Plumtree Software ennél azonban óvatosabb: az elkövetkező évekre a piac 20%-os növekedését várja.
A vállalati portálok piacán szoftvergyártó óriások és kizárólag portál-technológiával foglalkozó cégek vannak jelen. Ezek közül a legjelentősebbek az IBM, az SAP, az Oracle, a Microsoft és a Plumtree. Immár több éve a vállalati portálok fejlesztésére specializálódott Plumtree a piacvezető, 15%-os részesedéssel.
A különböző elemzések eredményei egységes képet mutatnak a vállalati portál fejlesztés elsődleges céljáról. Eszerint a szervezetek elsősorban azért fejlesztetnek vállalati portált, hogy egyszerűsítsék az alkalmazottak hozzáférését a meglévő információkhoz és szolgáltatásokhoz. Sőt, a Delphi Group elemzéséből az derül ki, hogy a belső portállal rendelkező szervezetek 47%-ánál az egyetlen cél volt az információ és a munkamódszerek megosztása. Ezen kívül a megkérdezettek többsége szerint egy vállalati portálnak még az alábbi funkciókat kell mindenképpen tartalmaznia: közös munka lehetősége, kereső, egyéni belépés, tartalom menedzsment és osztályozás menedzsment (Goldman Sachs).
A felmérésekből az is kiderül, hogy a vállalati portállal rendelkező, illetve azt létrehozni kívánó cégek gondolkodásmódjában, igényeiben is jelentős fejlődés tapasztalható. Ez részben a vállalati portálokra jellemző fokozatos kialakításnak is köszönhető: a portált kezdeti stádiumában valóban csak információ áramoltatására használják, de később a munkacsoportok és részlegek létrehozhatják rajta a saját együttműködő oldalaikat és erőforrás központjaikat, amik kiválthatják a vállalati intra- és extranetet. Tehát a legfontosabb fejlődés a közös munka fontosságának felismerésében volt: a vállalati portált felhasználva az alkalmazottak egymással, a partnerekkel és az ügyfelekkel is jobban együttműködhetnek.
Ezt az ügyfelek részéről jövő fejlesztési igényt a piaci szereplők is követik, és egyre nagyobb a hangsúly az összetett alkalmazásokon. A vállalati portál úgy látja el funkcióit, hogy különböző, egyébként nem kompatíbilis rendszerekkel dolgozó felhasználók gond nélkül tudnak közös alkalmazásokat használni. A vállalati portálok ma két irányba specializálódnak: alkalmazás integráció és tartalom integráció szerint. A kutatások azt mutatják, hogy a megrendelők mindkét szempont fontos, de a prioritás a tartalom integráció.
A vállalti portálok felhasználásával kapcsolatban is érdekes információk derültek ki a különböző elemzésekből. Kimutatták, hogy a vállalati portálokon átlagosan 1 000 és 10 000 között van a tárolt dokumentumok száma, de az esetek nem elhanyagolható részében ez a szám meghaladja a 150 000-et. Ezek a dokumentumok különböző tárhelyeken, vagy akár különböző rendszerekben is lehetnek, ezért van szükség a fent említett összetett alkalmazásokra. A legtöbb esetben a felhasználók a vállalati portálon belül portleteket hoznak létre. A felmérések szerint a felhasználók 40%-a több mint 50 ilyen portletet készít, míg 25%-uk több, mint 100-at.
A vállalati portálok elterjedésében az is fontos szerepet játszik, hogy számos stratégiai részleg használhatja. A belső céges portálokon a leggyakrabban az informatikai osztályon hoznak létre alkalmazásokat (64%), de jelentős arányban készítenek alkalmazásokat a humán erőforrás (51%), a marketing (47%) és a pénzügyi (35%) osztály munkatársai is. A Plumtree felmérése szerint a többi bonyolultabb alkalmazáshoz képest nagyon magas, mintegy 83% a vállalati portált rendszeresen használó első vezetők aránya.
A META Group felmérése szerint a vállalati portált használó szervezetek az alkalmazottak önkiszolgálását, a sok szerteágazó rendszer leegyszerűsítését, az on-line munkakörnyezet kialakítását, a folyamatok automatizálását és az alkalmazásokhoz kötődő előnyöket tartják a vállalati portálok legfőbb hasznának. A haszon mellett a vállalati portál fejlesztése és fenntartása költséges és időigényes, és ma elsősorban a nagy vállalatoknak és szervezeteknek kifizetődő.
A költségek négy kategóriába sorolhatók: a szoftverlicensz, a hardware megvásárlása és fenntartása, konzultáció és a saját munkaerő költségei. A META Group felmérései szerint az éves költségek munkaállomásonként 200 és 2000 dollár között vannak, aminek csupán 10-20%-át teszi ki a szoftver licensz díja. A legjelentősebb bizonytalansági tényező a költségekben az, hogy a cégnek a portálon kívül még milyen további szoftvertámogatásra van szüksége. A konzultáció költségei általában a portál bonyolultságától és esetleges későbbi fejlesztéseitől függ. Emberi erőforrásban is jelentős a vállalati portál igénye, hiszen a rendszergazdán kívül a tartalmakat átlátó szakemberre is szükség van. A kutatások szerint a cégek több, mint 50%-a egy IT-szakembert, egy-három tartalmi szakembert, és ugyanennyi telepítő és fenntartó munkaerőt tart szükségesnek. A fejlesztéshez szükséges idő is változó; 1-2 hónaptól több mint egy évig terjedhet, de az esetek 78%-ában kevesebb, mint 6 hónap szükséges hozzá.
A vállalti portálok sikerét az egyes cégeknél még nehéz mérni, hiszen nem állt rendelkezésre elég idő a véleményformálásra. Mindenesetre a Plumtree felmérése szerint ügyfeleinek mintegy 94%-a újra vásárolna vállalati portált.
Bernáth Lajos, a Plumtree-t forgalmazó Elender Üzleti Kommunikáció nagyvállalati üzletág igazgatója szerint természetes fejlődést jelez, hogy a különféle Internet alapszolgáltatásokon túl - az ügyfelek növekvő igényeihez igazodva - biztosítják a „webes üzletvitelhez" szükséges infrastruktúrát is, amibe most már nem csak a külső megjelenés, de a vállalati információs rendszer is beletartozik.