Az Axelero Internet tevékenységének elmúlt egy éve alatt piacrészesedését a szélessávú internet-hozzáférések értékesítése terén növelte a legdinamikusabban.
A szélessávú technológiákon belül, az előző év azonos időszakához képest, a legnagyobb növekedést - közel 400%-ot - az ADSL termékek terén realizálta a cég. Ezt követték a kábelnet (248%), a vezeték nélküli helyi hálózati termékek (208%), majd a bérelt vonali termékek (32%) értékesítési eredményei. A kapcsolt vonali internetszolgáltatások terén az előfizetők száma az elmúlt év azonos időszakához képest enyhe mértékben csökkent. A teljes előfizetői számot vizsgálva 2002 azonos időszakához képest 15 080 előfizetővel nőtt az ügyfélszám, ami 10,4%-os növekedést jelent.
Az Axelero az elmúlt évben megtartotta vezető pozícióját a piacon. Saját adatai alapján az Axelero az ADSL piacon 4%-os növekedéssel megőrizte vezető helyét (51%) az 5%-os növekedést elérő Enternet (12%) és a 3%-os növekedést elérő GTS Datanet (12%) előtt. A bérelt vonali piacon 1%-os növekedéssel (23%) a cég átvette a vezető pozíciót az 5%-os piacrész-csökkenést elszenvedő Elender Csoporttól (19%), míg a harmadik hely az egy százalékot javító GTS Dataneté (18%). A dial-up piacon 3%-os csökkenéssel továbbra is az Axelero áll az élen (43%), míg a második helyen a Vivendi, az Enternet és a GTS Datanet osztozik 9-9%-kal. A kábelnet-előfizetések terén a UPC 9%-ot erősödve, 71%-os piaci részesedéssel vezeti a mezőnyt, míg az Axelero 11%-ot tartva megőrizte második helyét a 4%-kal visszaeső TVNet előtt (3%).
A hazai piacon a legmarkánsabb tendencia a szélessávú előfizetések internethozzáférések számának intenzív növekedése. 2001 vége óta az ADSL használóinak száma megtízszereződött, a kábelnet-használóké megháromszorozódott. A vállalati szegmensben is a szélessávú kapcsolatok terjedése zajlik. Ezt jól mutatja, hogy az Axelero ADSL Profi és BDSL termékeire előfizetők száma megtízszereződött, valamint hogy a DSL előfizetők száma 2002 negyedik negyedévére meghaladta a bérelt vonali előfizetések számát.
A jelenlegi hazai piacon még a dial-up előfizetés az uralkodó, de az alternatív technológiák erőteljes előretörése figyelhető meg. Az Axelero megbízásából a TÁRKI által végzett kutatás adatai szerint 2002-ben az otthoni hozzáférések 10%-át már e technológiák adták. Jelentős az átrendeződés továbbá az analóg és a digitális csatlakozások versenyében. A kutatás adatai összességében azt mutatják, hogy az otthoni hozzáférések uralkodó formáját azok a technológiák adják, amelyek a vezetékes telefonhálózathoz kapcsolódnak. 2002-ben az otthoni hozzáférések 56%-a analóg vonalon, 21%-a ISDN kapcsolattal, 14,6%-a kábeltévén és 3,1%-a ADSL segítségével kapcsolódott a világhálóhoz.
A TÁRKI adatai szerint a otthonok internetellátottsága 1998-tól 2002 őszéig 7%-kal bővült, 11%-ra. E növekedés az utolsó évben gyorsuló tendenciát mutatott, 2001 és 2000 között 2% volt. Ennél nagyobb értékben - 4%-kal - nőtt ez időszak alatt az otthoni PC-ellátottság, amely jelenleg 30%-os.
Az otthoni internethasználat további terjedési lehetőségét vizsgálva az elemzés rámutat, hogy olyan országok (Ausztria, Olaszország, Belgium), amelyek nagyság és földrajzi fekvés alapján hasonlítanak Magyarországhoz, és az összehasonlítás idejének kezdetén a penetráció megegyezett a jelenlegi hazai szinttel, a következő két év alatt 10-12%-os növekedést értek el. A tanulmány ebből az összevetésből kiindulva a következő évekre szintén 10-12 százalékpontos növekedést jósol a hazai internetelérések növekedése terén is.
A felmérés - a lakosságot bizonyos jellemző paraméterek alapján felosztva - megvizsgálta, hogy az internetpiaci belépéshez pillanatnyilag melyik csoport tagjai állnak a legközelebb. Az eredmény szerint ebbe a csoportba azok tartoznak, akik teljesen ellátottak az internetezéshez szükséges alapvető műszaki, technikai feltételekkel (vezetékes telefon, PC), és akik már használták az internetet, ezen háztartások becsült száma meghaladja a 350 ezret. A potenciális előfizetők sorának második helyén azok állnak, akik rendelkeznek a szükséges eszközökkel, de még nem használták soha az internetet, az ilyen háztartások száma közel 220 ezer. A kutatás azt is megerősíti, hogy az otthoni internethasználat terjedésében a pillanatnyilag eszközhiányos háztartások piaci belépésével rövidtávon igen kis mértékben lehet számolni.
Az Axelero fontosnak tartja hangsúlyozni azt, amire a kutatás is rámutat, hogy az internet terjedését elsősorban nem az előfizetések ára, hanem a szükséges infokommunikációs eszközök és az internetről szerzett tudás és tapasztalat befolyásolja. A vállalat szerint az internet további terjedéséhez szemléletváltásra van szükség: azt a kérdést kell előtérbe helyezni, hogy Magyarország másik nyolc és fél millió lakosa miért nem használja az internetet. E csoportnak kell segíteni az első lépés megtételében, elsősorban pozitív kommunikációval és edukációval.