8 és fél millió magyar nem internetezik - igaz, másfél millióan már igen
Szalay Dániel, 2003. május 20. 08:17
[smallimage 1 left Drajkó László] Ha a magyar internetpiacot nézzük, egyrészt mondhatjuk azt, hogy már másfél millióan vagyunk, de sajnos az is igaz, hogy 8 és fél millió honfitársunk még mindig távol tartja magát a világhálótól, és kimarad a hálózat adta páratlan lehetőségekből. Hogy miért érdemes azonnal mindenkit internetezésre bírni és milyen módszerekkel lehet ezt megtenni, arról Drajkó László, az egyik legnagyobb internetszolgáltató, az Axelero Internet vezérigazgatója és Simó György általános vezérigazgató-helyettes beszélt azon a hétfői sajtótájékoztatón, ahol a piacvezető Axelero egyelőre veszteséges pénzügyi eredményeiről is szó esett ma Budapesten. Drajkó László azonban az idei évre nézve már bizakodó, mert mint mondta, "a piac visszaállt a növekedési dinamikájára".
Egy gödörben, az Erzsébet téri Gödör Kulturális Központban tartotta az Axelero a hétfői sajtótájékoztatóját egy nappal az internet világnapja és két nappal a távközlés világnapja után. Drajkó László utalt rá, hogy az elmúlt esztendő az internet szempontjából fekete év volt, mert tavaly néhány hónapra, a Matáv átalánydíjas kedvezményeinek megvonása után megtorpant a piac korábbi dinamikus növekedése, de végül sikerült a néhány hónapos "gödörből", az előfizetők számának csökkenő periódusából kilábalni, és azóta viszont egyre inkább nő az ADSL-előfizetések száma. A DSL-piac olyannyira meglódult, hogy az Axelero ADSL-előfizetőinek tábora megnégyszereződött, és ma már egyáltalán nincs szó megtorpanásról.
Igaz, az Axelero szempontjából viszont nem a legjobb hír, hogy – ahogy Drajkó ki is tért rá - a kábeltévés internetpiacon az Axelero jócskán alulmaradt a UPC-vel való versenyben, ami talán annak is köszönhető, hogy a kábeltévés internetezőket nem érintette a Matáv kedvezményeinek megvonása.
A vezérigazgató, miután ismertette a Prím Online-on hétfő kora délután óta már olvasható hírt, mely szerint az Axelero az elmúlt évben 10,4 százalékkal növelte előfizetői számát, szomorúan jegyezte meg, hogy a 10 millió magyarországi lakosból 8,5 millió még mindig nem használja ki az Internet adta lehetőségeket. Simó György vezérigazgató-helyettes ezt részletezte is: a háztartásoknak csak mindössze 15 százaléka van bekapcsolva a világhálóra.
Jó hír viszont, hogy az iskolák 70, a vállalatok 70-80 százaléka már eléri az internetet. Ugyanakkor az iskolai internetezésnek vannak olyan korlátai (például kevés a gép, csak iskolaidőben lehet bemenni stb.), ami arra buzdíthatja a diákokat, hogy otthonra is kérjenek internetcsatlakozást. A csak munkahelyről internetezők is korlátozva vannak, hiszen sok mukahelyen előírás, hogy csak munkavégzésre használható a világháló. Simó György azt prognosztizálja a különböző kutatásokra alapozva, hogy a kiemelkedő növekedés az otthoni userek szegmensében várható, hiszen ott ezek a korlátok nincsenek meg.