Stop free content?

Szalay Dániel, 2003. május 20. 12:52
[smallimage 1 left] Stop free content! - azaz meg kell állítani, hogy minden értékes tartalomhoz ingyenesen lehessen hozzájutni a világhálóról. Ha az internetes portálok nem tudnak fizetőssé válni, akkor végeredményben kevesebb információt, szolgáltatást fognak tudni nyújtani, azaz az ingyenesesség a minőség rovására mehet - mondta Papp Béla, a Ringier kiadó ügyvezető igazgatója a Media Hungary 2003 konferencián Tihanyban "A Napilap és az Internet (Kis) Testvére: Hogyan előre?" című előadásában. Papp szerint a helyes arány az ingyenes és a fizetős tartalmak tekintetében a 30:70 lenne. A magyar internetes portálokon megjelenő hírek nagy részének forrása jelenleg a nyomtatott média, gyakorta onnan emelnek át híreket, de ennél többre lenne szükség.
Papp Béla az internetes oldalak fizetőssé válása kapcsán megemlítette, már hazánkban is található rá néhány példa. (Példaként a Világgazdaságot, a Napi Gazdaságot és a Magyar Nemzetet említette.) Papp megemlített néhány külföldi példát is: a Financial Times úgy tudott sikeresen átalakulni, hogy miközben kiépítette saját előfizetéses rendszerét, és exkluzív információkat is szolgáltatni kezdett portálján, a http://www.ft.com címen, még nyereséget is termel. Az oldalnak egyébként Papp Béla információi szerint mintegy 50 000 előfizetője van.

Az internetes média helyes alkalmazása kapcsán az előadó kitért rá, hogy az internet plusz marketinglehetőségeket ad a médiumok kezébe. Nem kell, hogy az internetes tartalomszolgáltatás a nyomtatott lapok olvasottsága rovására menjen - húzta alá Papp Béla, aki szerint ez akkor lehetséges, ha az online média nem csak a nyomtatott lapok tartalmait emeli át. Az online sajtó adhat ugyan egy kis ajánlót a nyomtatott lapok tartalmával kapcsolatosan, de tegyen közzé minél több saját tartalmat is. Az előadó jelezte: ha egy oldalt fizetőssé kívánnak alakítani, mindenképpen figyelembe kell venni, hogy a fizetős tartalomért cserébe többet is kell nyújtani a látogatóknak. Ezzel kapcsolatosan kihívást jelent a biztonságos fizetés megoldása. Ennek kapcsán együttműködésre lenne szükség a kiadók, a bankok és a telcomcégek között.