Online áruházak: tavaly 40 százalékkal nőtt a forgalom
MTI Sajtóadatbank, 2003. május 30. 09:28
[smallimage 1 left] Az elmúlt évben több mint 40 százalékkal nőtt az online boltok forgalma Magyarországon, s így a 2001. évi 3,2 milliárd forint forgalommal szemben tavaly már 4,5 milliárd forint árbevételt étek el a boltok.
A GKI Gazdaságkutató Rt., a Westel Mobil Távközlési Rt. és a Sun Microsystems Magyarország Kft. együttműködésével megvalósuló felmérés szerint 2003-ban tovább folytatódik a piac bővülése, s az internetes vásárlások összege elérheti a 6 milliárd forintot.
Az elmúlt évben a forgalom mintegy 60 százalékát a lakosság, 30 százalékát a vállalati szféra, míg 10 százalékát az intézményi szektor generálta.
Az elemzés szerint bár a hazai online áruházak bevétele és a vásárlások száma dinamikusan nő, ez a szegmens nem meghatározó a magyar gazdaságban: az online boltok a magyar kiskereskedelmi forgalom 1 ezrelékét sem érik el.
Az online áruházak piacát a magas árbevétel-koncentráció jellemzi: a 250-300 bolt közül az első 5 legnagyobb online áruház adja az összforgalom 42 százalékát, míg az első 10 az 59 százalékát.
Az online áruházak legnépszerűbb termékei közé a jól meghatározható termékek tartoznak, így például a DVD-k, a CD-ROM-ok, a könyvek és a számítástechnikai eszközök. E termékek forgalmazásával foglalkozik az online áruházak 38 százaléka.
Az elemzés alapján a vásárlók az áruházak termékválasztékával és vevőszolgálatával elégedettek, míg a kézbesítési költségeket már kevésbé fogadják el.