Oracle oktatási rendszer a PepsiAmericas Közép-európai Csoportjánál
forrás Prim Online, 2003. június 3. 12:23
A PepsiAmericas Közép-európai Csoportja az Oracle iLearning nagyvállalati szintű tanulóközösség-kezelő rendszerét (LCMS) választotta az elektronikus oktatás regionális megvalósítására. A regionális oktatási keretrendszert az Oracle Hungary szállította.
A Magyarország mellett Lengyelországra, Csehországra és Szlovákiára kiterjedő csoport célja, hogy piacvezető szerepet szerezzen az európai üdítőital-ipari vállalatok között. E cél eléréséhez a PepsiAmericas szerint többek között a munkatársak megfelelő képzése az egyik alapvető eszköz. Ennek hatékonyságát kívánja javítani a vállalat a nemrégiben kiválasztott elektronikus oktatási rendszerrel. Az Oracle iLearning bevezetése jelenleg a tervezési szakasz végén jár, idén szeptemberben az első „évfolyam" 1500 fővel indulhat el.
A PepsiAmericas tucatnyifajta Pepsi terméket, ásványvizet, szénsavas és egyéb üdítőitalokat gyárt és forgalmaz mintegy százféle ízben az USA-ban, a Karib-szigeteken és Közép-Európában. A vállalat a kelet-közép-európai országokban folytatott tevékenységének erősítését többek között az oktatás hatékonyságának javításával kívánta elérni, amelyhez elektronikus oktatási rendszert keresett. Mivel Budapesten működik a cég regionális központja, kezdettől fogva a négy országra kiterjedő projektről volt szó. Ezért csak olyan megoldás jöhetett szóba, amely webes technológiára épülve centralizáltan üzemeltethető, és a felhasználói oldalon nem igényel előzetes helyszíni telepítést. A cég ezek alapján a rendkívül flexibilis, integrált architektúrát biztosító Oracle iLearning keretrendszert választotta.
A PepsiAmericas számára fontos volt az architektúra skálázhatósága is a későbbi fejlesztések miatt. Az iLearning segítségével a felmerült igények egyszerű konfigurálással kielégíthetők, amelyet a gazdag funkcionalitás, a szabványos kapcsolódási felületek, valamint a tantermi, illetve elektronikus oktatás integrált menedzselése tesz lehetővé. A központosított üzemeltetés ellenére nyelvi akadályok sem hátráltatják az oktatás menetét, a rendszer többnyelvű, mind a négy érintett országban honosították.
Az iLearning a tantermi és hálózati tanulás összhangjának megteremtésével növeli az adott összegből kiképezhető munkatársak számát, lehetőséget ad a tanultak elmélyítésére, fokozza a követhetőséget, egyszóval növeli az oktatás hatékonyságát. Az elektronikus oktatás révén a hagyományos oktatási tevékenységek automatizálhatók, a hagyományos tantermi oktatások részben kiválthatók, így az erre fordított erőforrások is felszabadulnak.
A tapasztalatmegosztás támogatása révén közvetett előnyök is megjelennek az értékesítés, a pénzügy vagy akár a felső vállalatvezetés terén. Az értékesítésben a korábban előadások tartásával és utazással töltött idő az ügyfelekre, vagy új oktatásianyag-fejlesztésre fordítható. A pénzügyi és kontrolling részleg számára a belső elszámolásokhoz szükséges kimutatások elektronikus oktatása jelenti a hatékonyságnövekedést, mert e révén sokkal tudatosabbá válik a pénzügyi tervezés, pontosabbá válnak a statisztikák, a jelentések, beszámolók valamint a formanyomtatványok kitöltése is. A felső vezetés is sokat vár az e-oktatási technológiától azáltal, hogy az új eszközzel a cég képes lesz a regionális szinergiák hatékonyabb kiaknázására.
Az oktatási keretrendszer komplett megoldását az Oracle Hungary szállította, és üzleti tanácsadással is segítette a projekt tervezését. A tananyagok készítésében a Kudos Magyarország Kft. munkatársai és belső fejlesztők közösen vesznek részt. A belső fejlesztők a későbbiekben átveszik a tananyagok karbantartását, illetve önállóan készítenek majd modulokat. A belső fejlesztői teambe egyaránt delegált munkatársakat a PepsiAmericas oktatási, informatikai, a pénzügyi és a kereskedelmi részlege. A fejlesztéshez a Makromédia multimédiás fejlesztőeszközeit használják fel, de az ellenőrző feladatsorok készítéséhez maga az Oracle iLearning keretrendszer is elegendő támogatást nyújt. A hardverplatform szállítója a Hewlett Packard, amelynek magyarországi oktatási szolgáltatások részlege egyben az eLearning tanácsadó teamben, az üzleti igények felmérésében és a belső kommunikáció kialakításában is meghatározó szerepet tölt be.