Baj van a londoni szerverrel?
Szalay Dániel, 2003. június 26. 10:50
Sajtórendezvény keretében mutatta be Molnár Imre, a világ 100 pontján jelenlévő, összesen mintegy 18 ezer alkalmazottat foglalkoztató Computer Associates magyarországi igazgatója Budapesten a cég új „Managing On-Demand Computing" koncepcióját. Nagy előny a Unicenter nevű termékcsalád használóknak, hogy az IT-technológiát a saját üzleti életük kihívásaihoz tudják dinamizálni, a fölösleges kapacitások átcsoportosíthatóak a felügyeleti rendszerrel.
Mostanáig az „on-demand computing" kezdeményezések útjában állt a megfelelő rendszerirányítási kapacitás hiánya. Az igazi „on-demand computing" - ahol az informatikai kapacitás dinamikus segédeszközként áll rendelkezésre - csak akkor kivitelezhető, ha az olyan funkcionalitások alkalmazása mellett, mint a források hozzárendelése és a szükséges szoftverekkel való automatikus ellátás, az infrastruktúra állapotával és teljesítőképességével szintén tisztában vagyunk. A CA értelmezésében „on-demand menedzsment"-ről akkor beszélhetünk, ha az olyan hatékony infrastruktúra-kezelést biztosít, amely illeszkedik a vállalat igényeihez.
A Computer Associates magyarországi igazgatója felhívta a figyelmet egy jelentős változásra. A régebbi rendszer-felügyeleti megoldások többnyire technológiai, és nem üzleti szemléletűek voltak. Eszközök tucatjai voltak önállóan, amit azonban az üzleti kihívások miatt később hálózatba kellett kötni. Az új stratégia lényege viszont éppen az, hogy az informatikát a CA mint szolgáltatást kezeli, és a koncepció keretében akár önmagát is irányítani képes „okos", hálózatra épülő infrastruktúrát hoznak létre, ami alkalmazkodik a megváltozó üzleti és technológiai környezethez (például cégegyesítés, outsourcing bevezetése stb.)
Fontos, hogy könnyebbé váljon az egyre kuszább, és emiatt egyre kevésbé átlátható rendszerek felügyelete, és az is fontos, hogy a hálózat erőforrásaival csínján bánjunk. Ha a hálózat egyik szegmensében fölösleges kapacitások vannak kihasználatlanul, míg a hálózat másik felében túl van terhelve egy szerver, a megfelelő hálózatfelügyelet megléte esetén könnyedén átirányíthatóak azok a műveletek, amelyekre a túlterhelt rendszeren már nincs, de a hálózat másik részében lévő gépeken még van szabad kapacitás. Ezáltal a hardverigények féken tarthatóak, az informatikai vezetők költséget spórolhatnak, és végeredményben a cég informatikai infrastruktúrája is hatékonyabban van kihasználva. Mint az igazgató mondta, nem feltétlenül a drága hardverpark tartalékolása a jó megoldás, sokkal ésszerűbb inkább a meglévő eszközök hatékony felügyelete. Molnár Imre szerint pont ezért nem szerencsés, ha egy hardvergyártó foglalkozik ilyen rendszerfelügyelettel, hiszen feltételezhető, hogy a hardvergyártó nem abban érdekelt, hogy az erőforrások úgy legyenek átcsoportosítva, hogy minél kevesebb hardverbővítésre legyen szükség. Molnár kiemelte, hogy a Computer Associates ebből a szempontból „tiszta", hiszen 1976-os alapítású vállalat hardver- és ráadásul szoftverplatform-független. A CA képes mainframe-et, linuxos és windowsos gépeket is tartalmazó komplex hálózatok felügyeletéhez is megoldást biztosítani.