A Digital River és az EU internetes adópolitikája
Kiss Ádám Zoltán, 2003. június 27. 22:48
[smallimage 1 left] Az elektronikus kereskedelmet támogató szolgáltatásokkal foglalkozó cég, a Digital River arra törekszik, hogy érthetőbbé tegye ügyfelei számára az online értékesítést terhelő forgalmi adót, hogy azok könnyebben eleget tegyenek a július 1-jével életbe lépő új európai uniós szabályozásoknak.
Az uniós jogszabályok szerint mind az EU-tag, mind az EU-n kívüli kereskedők kötelesek lesznek forgalmi adót felszámítani "digitális áruk" online értékesítése, többek között az európai fogyasztókkal folytatott üzleti tranzakciók után. Az új EU-s online adótörvények érintik az elektronikus kereskedelem számos résztvevőjét, mint pl. a letölthető szoftverek és elektronikus könyvek értékesítőit, a zene, a digitális filmek, a számítógépes játékok és a távoktatás szolgáltatóit.
További bonyolító tényező az is, hogy a forgalmi adó értéke országonként változik. Egyes országokban alacsonyabb, például Luxemburgban csak 15%-os, azonban Dániában és Svédországban akár a 25%-ot is elérheti. "Az ügyfélnek bonyolult és nehézkes kiszámolni ezt az adófajtát. Regisztrálnia kell valamennyi EU-tagállamban, és ki kell számítania a helyes adóértéket, illetve szoftvert kell vásárolnia ahhoz, hogy az egész műveletet elvégezhesse" - nyilatkozta Jay Kerutis, a Digital River Software és a Digital Commerce Services elnöke.
A Digital River változtatásokat hajtott végre saját e-kereskedelmi rendszerében is, hogy segíthessen az ügyfeleinek eligazodni a gyakran bonyolult és szövevényes adótörvényekben. A minnesotai székhelyű cég ügyleteinek több mint negyedét az Egyesült Államokon kívül köti, és ennek következtében megéri a számára adószámítási szolgáltatásokat nyújtani e-kereskedelmi ügyfeleinek.
Az új szabályozás óriási kihívást jelent a kereskedők számára, akik kénytelenek rendszerüket jelentősen átalakítani annak érdekében, hogy teljesítsék az előírásokat. Az új törvény életbe lépésének ráadásul az is várható következménye lesz, hogy az amerikai székhelyű cégek ezután magasabb áron értékesítik termékeiket az európai vásárlóknak.