Felmérés a gyakori internetezők üdülési szokásairól
forrás Prim Online, 2003. július 23. 11:51
NetMonitor néven közös kutatássorozatot indított az NRC Piackutató Kft. (a továbbiakban: NRC) és a TNS Gazdasági és Társadalmi Marketing Tanácsadó Kft. (a továbbiakban TNS) A kutatócégek 2003. novemberig 10 különböző témakörben, többek között a gazdaság, informatika és a telekommunikáció területén végeznek havonta online felméréseket. A júniusi kutatásunk alkalmával a hazai internetezők nyaralási, utazási szokásait vizsgáltuk. Az adatfelvétel 2003. május 30-a és június 7-e között zajlott. A több mint 550 érvényes kérdőív adatai nem, kor, iskolai végzettség és településtípus bontásban (a TNS InterBus adatai alapján) reprezentatívak a heti többször internetező magyarországi felhasználókra.
A Netmonitor júniusi kutatása szerint a gyakori internetezők közel hetven százaléka évente legalább egyszer elmegy üdülni belföldre vagy külföldre. Mintegy 30 százalékuk utazási szolgáltatásokat is interneten keresztül foglalna és rendelne, azonban a nyolc százalékos fizetési bizalom sajnos még nagyon alacsonynak számít. Idén nyáron a netes háztartások átlagosan 100-150 ezer forintot költenének üdülésre, amiből útiköltségre legfeljebb 50-100 ezer forintot áldoznának. - jelezte Klenovszki János, az NRC ügyvezető igazgatója a kutatás legfőbb eredményeit összefoglalva.
A gyakori internetezők 68%-a legalább egyszer, míg 32%-uk ritkábban üdül évente. Az internetezők utazási szokásainak általános jellemzői többek között, hogy szeretnek nyaralni, fontos számukra a pihenés. Szeretik pontosan és aprólékosan megtervezni a vakációt és részletes információkkal rendelkezni az üdülési lehetőségekről.
A gyakori internetezők közel 70%-a szívesen olvasna információt, útleírást a cél országról, illetve keresne (66%) konkrét utazási ajánlatot a weben. A gyakori felhasználók közel 30%-a az utazási szolgáltatást online foglalná le, rendelné meg, de mindössze 8%-uk fizetne ezért az interneten keresztül.
Fontos megemlíteni, hogy a gyakori internetezőknél másodlagos az aktív üdülési lehetőségek megléte, továbbá kevésbé bíznak az utazási irodákban is. Üdülésnél az internetezőknek a két legfontosabb szempont a költségek és a látnivalók választéka. Ezt követi a szálloda, a lakhely minősége és a biztonságos, kényelmes utazás.
A gyakori internetezők zöme (60%) általában családjával, közel húsz százalékuk pedig párjával, illetve barátokkal, munkatársakkal tölti nyaralását. A nyaralási lehetőségekről a felhasználók gyakorlatilag az alábbi három információforrásból tájékozódnak:
barát, ismerős, rokon (32%)
internet (29%)
üdülési katalógusok (24%)
A gyakori internetezők 70%-a tervezi, hogy elmegy üdülni még ebben az évben. Ezen felhasználók 35%-a utazási irodával, míg 60%-uk egyedül, illetve barátokkal, ismerősökkel szeretné megtervezni üdülését. Az internetezők (háztartásukban élőkkel összesen) átlagosan 100-150 ezer forintot terveznek költeni üdülésre ebben az évben és ebből átlagosan maximum 50-100 ezer forintot hajlandóak költeni utazásra (pld. repülőjegy, benzin költségek). Utazásaikat jellemzően saját gépkocsival (67%), busszal (28%), vonattal (23%) tervezik, míg repülővel húsz százalékuk utazna.
Az eredményeket ősszegezve megállapítható, hogy a gyakori internetezők nagy részének meghatározó fontosságú a nyaralási lehetőségek kiválasztásánál az interneten látott információk és lehetőségek.