Vezetékes telefonok piaca - egyre kevesebb fővonal
MTI Sajtóadatbank, 2003. augusztus 11. 10:18
Tovább csökkent a vezetékestelefon-fővonalak száma: míg tavaly az első negyedév végén 3,736 millió bekapcsolt fővonal volt, addig a Hírközlési Felügyelet (HíF) adatai szerint az idén március végén már csak 3,642 milliót használtak az előfizetők.
A HíF közölte: 2003 első negyedévében az összes bekapcsolt fővonal száma a korábbi negyedévekhez képest nagyobb mértékben csökkent, tavaly év végén még 3,666 millió volt. Ezen belül az összes fővonal mintegy ötödét kitevő üzleti vonal esett vissza mintegy 8 ezerrel, s ezzel 1999 első negyedéve óta először következett be visszaesés ebben az szegmensben. Az adatok szerint az egyéni fővonalak száma mintegy 20 ezerrel csökkent, ami nagyjából megfelel az előző negyedévek tendenciájának. A HíF szerint az üzleti fővonalak csökkenése feltehetően az alternatív és a mobilszolgáltatók akcióinak a hatása.
A fővonalak alapján a vezetékes szolgáltatók közül a legnagyobb, 79 százalékos részesedést a Matáv mondhatja magáénak. A Vivendi ezen a piacon 12 százalék, a Hungarotel 5 százalék, az Emitel 2 százalék, s a Monortel szintén 2 százalék részesedést birtokol.
Az adatok alapján az ISDN-vonalak száma és aránya az összes fővonalból az 1999 évi első negyedévi 100 ezerről az idei első negyedévre valamivel több mint a hétszeresére nőtt. Igaz, az elmúlt egy évben kissé lassult a növekedési ütem: az idén az első negyedében mintegy 10 ezerrel nőtt az ISDN-vonalak száma az előző negyedévhez képest.
A fővonalszámok alapján a piaci erőviszonyok gyakorlatilag nem változtak 2003 első negyedében: a Matáv Rt. az előfizetők 79 százalékát mondhatja magáénak, amely magas piaci koncentrációra utal. Ezt tükrözi a piaci koncentrációt jellemző úgynevezett Herfindahl-index is, amely egy ötszereplős piac esetében az optimális 20 százalékhoz képest 2003 első negyede végén közel 64 százalék volt.
A Herfindahl-index a piaci koncentráció mértékét mutatja, ezért ebből következtetni lehet a piaci verseny kiegyensúlyozottságára, azaz arra, hogy a piacon uralkodó viszonyok hol helyezkednek el a tökéletes verseny és a monopólium között.
A magyarra jellemző öt piaci szereplő esetén vezetékestelefon-piac a tökéletes versenyt jelentő 20 százalékos és a monopóliumot jelentő 100 százalékos érték között mozoghat.
A HíF elemzése szerint a vezetékes forgalom az idén az első negyedévben a kezdeményezett hívások összidőtartamát tekintve mintegy 2 százalékkal nőtt az elmúlt év utolsó negyedéhez viszonyítva. Ezen belül a beszélgetések időtartamának növekedése elhanyagolható, 1 százalék alatti volt, míg az internethívások időtartama is 5 százalékkal emelkedett az előző negyedévhez képest, s az internetforgalom tette ki az összes hívásidő körülbelül egyharmadát.