CA World

Kolma Kornél Kolma Kornél, 1999. augusztus 4. 21:44
Július 18. és 23. között New Orleansban immár ötödik alkalommal rendezték meg a CA Worldöt (www.caworld.com). A Computer Associates által szponzorált eseményre a világ 90 országából nem kevesebb mint 25 ezer ember érkezett.
Ha kicsit rosszmájúak akarnánk lenni, akkor azt mondhatnánk, hogy talán maga a város volt oly vonzó az IT-szakemberek számára, hogy kiharcolják cégüknél a külföldi utat. Erről persze szó sincs, hiszen - mint azt az ott készült felvételek is tanúsítják - a helyi konferenciaközpont színültig megtelt emberekkel. A legnagyobb érdeklődés kétségtelenül az információtechnológia meghatározó személyiségeinek előadásait övezte, na és persze ide sorolhatjuk még Jimmy Carter prezentációját, akinek "vendégszereplése" igazi meglepetést okozott.

A világ legismertebb békeharcosa - leszámítva azt, hogy elmondta, munkája során maga is gyakran használja a számítógépet - mintegy másfél órás előadásában leginkább az évtizedek óta jól ismert hitvallásáról beszélt (s ejtette rabul a háromezer fős hallgatóságot). Ám az, hogy Jimmy Carter - szakítva több évtizedes szokásával - eljött, és beszédet tartott, azt sejteti, hogy az információtechnológia szereplőit ő maga is fontos, s talán nem túlzás azt állítani, hogy meghatározó, befolyásoló tényezőnek tartja.

Charles B. Wang, a Computer Associates elnök-vezérigazgatója expozéja szintén osztatlan sikert aratott. Egyébként a CA frontemberének helyszínre érkezése sem volt éppen hétköznapi, ugyanis krosszmotoron "száguldott be", majd hatalmas robbanás és füstgomolyag közepette, overalljától megszabadulva, immár öltönyben üdvözölte a többezres hallgatóságot. "Ma az üzleti élet forradalmi változáson megy keresztül, amelyben kétségtelenül az IT játssza a kulcsszerepet" - kezdte Wang. Majd így folytatta: "Ennek megfelelően az új évezredben már csak kétféle vállalattípusról beszélhetünk: a gyorsról és a halottról." A CA első emberének semmi kétsége nincs afelől, hogy az infrastruktúra gyors fejlődésének és növekedésének köszönhetően a közeljövőben megoldódik a napjainkban még oly gyakran jelentkező sávszélesség-probléma, ugyanakkor a hamarosan rendelkezésre álló számítógép-kapacitás gyakorlatilag semmilyen megoldásra váró feladatnak nem szab majd határt.

Az új - s tegyük mindjárt hozzá, hogy a jelenleginél sokkalta bonyolultabb - környezetben persze csak akkor boldogulunk, ha mindez realisztikus vizualizációval, illetve az "e-gondolkodás" megvalósulásával társul. Ez utóbbi elsősorban nem egyfajta stratégiát jelent, amelyet a nagyfokú elektronizáció tesz szükségessé, hanem olyan eszközök sorát, amelyek megkönnyítik, illetve bizonyos helyzetekben feleslegessé teszik az emberi odafigyelést és olykor magát a döntéshozatalt is. Eme eszközök egyik sarokköve a CA által már fél éve bemutatott s egyre több piaci termék részét képező Neugent technológia, amely képes megjósolni a jövőt. Például előre jelzi egy szerver leállását, vagy - egy rövid tanulási folyamatot követően - alkalmas az internetezők vásárlási szokásainak kiismerésére, előrejelzésére. A Neugent technológiát kombinálva az Unicenter TND-vel olyan futurisztikusnak tűnő megoldások születhetnek, mint például az a gépjárműkölcsönző, ahol például váratlan meghibásodás miatt egyetlen autót sem kell az országútról a szervizbe vontatni, hiszen a folyamatos rendszerfelügyeletnek és az e-gondolkodásnak köszönhetően a szükséges javítások még idejekorán végrehajthatók.

Visszatérve a Wang által említett fontos alappillérre, a vizualizációra, a vállalatoknál felhalmozott adatok és a folyamatosan áramló információk akkurátus, mindamellett szemléletes megjelenítése olyan kihívás, amellyel a CA ugyancsak komolyan foglalkozik. Hogy végül is az infrastruktúra, a vizualizáció, valamint az e-gondolkodás hogyan fonódik össze, erről beszéljen ismét a CA első embere: "Most először nyílik meg annak lehetősége, hogy az üzleti élet minden szegmenséről megfelelő tudásanyag birtokába juthassunk. A beépített intelligenciának köszönhetően azonban azt is tudni fogjuk, hogy mit kezdjünk mindezzel. Sőt! Képesek vagyunk arra, hogy ezt érthető formában az emberek elé tárjuk. Az infrastruktúra pedig ezek összefogására, egy platformba gyúrására szolgál." A Platinum felvásárlásával pedig - amely mellesleg e téren tanácsadói tevékenységet is folytatott - mindez bizonnyal sokkal egyszerűbben és jobban megy majd.

Sanjay Kumar, a CA COO-ja előadásában szintén a vizualizációt, a felügyelt és menedzselt rendszerek háromdimenziós modellezését hangsúlyozta. "A 21. században a vizualizáció újszerű megközelítést biztosít minden üzlet számára. Akkor már az, hogy az üzleti döntések, illetve a szükséges beavatkozások a web sebességével összemérhetőek legyenek, nem egyszerűen fontossá, hanem kritikussá válik." Lám, lám! Ismét csak eszünkbe kell vésnünk egy újabb kifejezést: webspeed, vagyis a hálózat sebességével, gyakorlatilag folytonosan.

Ugyancsak jóslatokba bocsátkozott Craig R. Barrett, az Intel vezérigazgatója is, aki szerint öt éven belül egy vállalat elé teljesen felesleges lesz odabiggyeszteni az "internet" jelzőt, hiszen addigra csak és kizárólag "internetcompanyk" léteznek majd (ugye a kedves olvasó is érzi a párhuzamot a Barett és a Wang által felvázolt vállalatjövő között...). Ennek egyik meghatározó katalizátora, hogy a vállalkozások túlnyomó többségére jellemző eladócentrikusságot fokozatosan a vevőközpontúság váltja fel. Ez utóbbi megvalósítása pedig elképzelhetetlen az internet nélkül.

Barrett, aki beiktatása óta erőteljesen vonultatja fel haderőit az elektronikus kereskedelem mellett, minderről kellemesen elbeszélgetett Andrew Grove-val, az Intel korábbi vezérigazgatójával, aki videokapcsolat révén volt jelen. Az Intel élharcosai az általuk felvázolt jövőképet grafikonokkal és számsorokkal támasztották alá, ám ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy mindez csak becslés, azt, hogy mi fog történni valójában, hogy például az elektronikus kereskedelem két év múlva tényleg akkora forgalmat generál-e, mint a táblázatokban szereplő érték, ők maguk sem állítják biztosan. Mindehhez mi annyit tudunk hozzátenni, hogy az e-commerce eddig az a terület volt, ahol a trendek alapján kikövetkeztetett számadatok rendre elmaradtak a valóságos értékektől.