A mobilpiac a második negyedévben
MTI Sajtóadatbank, 2003. augusztus 19. 09:28
[smallimage 1 left] A világon az idén várhatóan 455 millió mobilkészüléket szállítanak a telefongyárak, 6 százalékkal többet, mint tavaly - közölte becslését az amerikai Strategy Analitics piacelemző cég.
A második negyedévben a gyártók 111 millió mobiltelefon-készüléket szállítottak a viszonteladóknak, 11 százalékkal többet, mint a tavalyi második negyedben, a viszonteladók azonban csak 108 millió készüléket értékesítettek a végfelhasználóknak, 6 százalékkal többet, mint egy éve. Az első negyedévben az értékesítés még 16 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.
A második negyedévben a hat legnagyobb gyártó átlagosan 140 dollárért adott egy készüléket nagykereskedelmi áron, az egy évvel korábbi 160 dollár helyett.
Az elemzők szerint idén a színes képernyők és a kamerás telefonok növelik ugyan a forgalmat, de a forgalom általános bővülésében a legnagyobb szerepük továbbra is az olcsó készülékeknek és a feltörekvő piacoknak van, főleg Indiában és Kínában, miközben másutt Ázsiában nem várható nagyobb fejlődés. A második fél évre azonban a világforgalom bővülésének további lassulása várható, főleg, mert a kínai mobiltársaságok mind kevesebb kedvezményt adnak a készülékekre - írták az elemzők.
A második negyedben a forgalombővülés legnagyobb nyertese a finn Nokia volt, amely 37 százalékra növelte a piaci részesedését az első negyedévi 35 százalékról.
A piaci részesedésben második helyezett amerikai Motorola részaránya 14,2 százalékra csökkent 15,4 százalékról, miután tavaly megközelítette a 17 százalékot.
A dél-koreai Samsung piaci részesedése 10,8 százalékra csökkent az első negyedévi 12,1 százalékról, de magasabb árai miatt kevésbé szenvedi meg a visszaesést.
A negyedik helyen a német Siemens van, amelynek piaci részaránya 7,3 százalékra apadt 7,4 százalékról.
Fordulóponthoz közeledik az ötödik helyezett japán-svéd vegyes vállalat, a Sony Ericsson, amely 6 százalékra növelte a részesedését 5 százalékról. A másfél éve alakult és rendszeresen veszteséges vegyes vállalat 7 százalékos piaci aránytól remél profitot.
A hatodik helyezett az ugyancsak dél-koreai LG Electronics, 4,8 százalékos piaci részaránnyal a második negyedben, az első negyedévi 5,2 százalék után.