Kattintókönyv: vidám internetkönyv nem csak kezdőknek
forrás Prim Online, 2003. szeptember 23. 18:28
Szeptemberben jelenik meg az Axelero Internet támogatásával, a Print-X
kiadó gondozásában Pohly Ferenc Kattintókönyv című kötete, amelyet a
szerző múzsakönyvként, a kiadó mesélős tanítókönyvként jellemez.
Mindkét meghatározás arra utal, hogy a kötet elsősorban azoknak szól,
akik eddig a látnokok és mérnökök gerjesztette technomítosz miatt
óvakodtak szorosabb ismeretséget kötni a Világhálóval. A szerző szerint
nem az az érdekes, hogyan működik a háló, hanem hogy mit kínál azoknak,
akik nem szakcikkekkel kelnek és fekszenek.
Az internetezők többsége csak a net legszűkebb szeletét használja – a Kattintókönyv őket is igyekszik új területekre, vagy akár egy új életstratégia felé kalauzolni. Az egyes webes tartalomterületek bemutatása mellett a szerző azt a kérdést is megválaszolja, vajon hol lakik a weboldal? Mindehhez személyes, sztorizós hangvéte, a műszaki szlenget kerülni igyekvő magyarázatok és mulatságos hasonlatok sora társul.
A Kattintókönyv nem arról szól, hogyan kell kattintani, hanem hogy mire és főként miért? Miért mondják, hogy az interneten minden megtalálható – és ha valóban megtalálható, hát hogyan? Mi hajtja a magánweboldalak készítőit pénzzel meg nem fizetett munkájukban? Miért teszi közzé az FBI az összes UFO-észlelés dokumentumát a weben? Miért jó a netpolgárnak, ha figyeli a Nagy Testvér? Lehet-e csajozni, pasizni a hálózaton? És magánembereknek Dávidként legyőzni a Góliát Rt.-t? Mitől tart, aki nem adja meg bankkártyája számát a webáruházban és vajon tényleg van-e félnivalója? Mekkora baj az online pornó és a zenelopás? Főképpen pedig: miért kapta társadalmunk az "információs" állandó jelzőt?
"A mai magyar internetpiac összes szereplőjének közös érdeke, hogy minél többen vallhassák magukat hálópolgárnak, avagy netizennek" – mondta Drajkó László, az Axelero Internet vezérigazgatója. "Az internetezők számának növekedését elsősorban társadalmi méretű ismeretterjesztéstől és igény felkeltéstől várjuk, s ez a könyv megmutatja, hogy még mi mindenben nyújt segítséget az Internet a mindennapokban – ezért állt az Axelero Internet a Kattintókönyv mögé. Céljaink között szerepel, hogy egyre több olyan projektet támogassunk, vagy indítsunk, amely elősegíti az internet széleskörű terjedését, az információs társadalom épülését."
Pohly Ferenc jelenleg az Axelero Internet szakértője, – korábban sajtófőnöke – pályáját programozóként, illetve ezzel párhuzamosan a Magyar Narancs újságírójaként kezdte. Az internetvállalat megalakítását előkészítő munkában már szakértőként működött közre, s munkája azóta is a legnagyobb hazai internetszolgáltatóhoz köti: az [origo], a MatávNet és az Axelero Internet létrejöttében egyaránt fontos szerepet vállalt a kommunikáció és PR területén. A Kattintókönyv esetében is az Axeleróval közös szándék vezérelte: az internet megismertetésén, új szempontú bemutatásán keresztül a hazai piac, azaz a felhasználók számának bővítése, a Háló használatának elterjesztése volt a cél.