Megelőzték a digitális kamerákat a kamera-mobilok
Tóth Kristóf, 2003. szeptember 27. 09:50
Az idei év első felében több digitális kamerával rendelkező mobiltelefont vásároltak a felhasználók, mint különálló digitális fényképezőgépet, közölte a Strategy Analytics.
A Strategy Analytics piackutató cég jelentése szerint az év első felében mintegy 25 millió digitális képrögzítésre alkalmas mobiltelefont értékesítettek a gyártók, amely jelentősen felülmúlja a digitális kamerák eladásait a vizsgált időszakban. A különálló digitális kamerákból összesen 20 millió darab talált felhasználóra az első félévben.
A kamera-mobilok egyik vezető gyártója a japán elektronikai óriás NEC Corp. volt, amely az eladott készülékek 15 százalékát tudhatja magáénak. Szintén 15 százalékos részesedéssel rendelkezik a digitális kamerával szerelt mobilok piacán a Panasonic, amelyet alig lemaradva, 14 százalékkal követ a világ legnagyobb mobilgyártójaként ismert finn Nokia.
A Strategy Analytics szakértői a 2003-as év egészére mintegy 65 millió darab kamera-mobiltelefon eladását várják, amelyet az elsősorban Japánban, és Dél-Koreában érezhető dinamikus növekedés alapoz meg. A két piac együttesen a mobiltelefonok eladásainak 13 százalékát fogja kitenni az idei évben.
A piackutató cég egy korábbi jelentése szerint 2002-ben összesen 18 millió darab integrált kamerát tartalmazó mobiltelefont értékesítettek a gyártók, amely a teljes mobiltelefon piac 4 százalékát jelenti.
A kamera-mobilok szegmense a szakértők szerint óriási lehetőségeket rejt a gyártók számára, és 2008-ra évi 49 milliárd dolláros üzletággá növi ki magát. A készülékek eladásainak robbanásszerű növekedéséből a szenzorchipek, a memóriák, akkumulátorok, kijelzők és a digitális kamerák gyártói is profitálni fognak.
Rövidebb távon a digitális kamerák gyártói számára viszont komoly veszélyt fognak jelenteni a kamera-mobilok.
A kamerával szerelt mobiltelefonok két legnagyobb problémája a személyiségi jogok kérdése, illetve a készülékek árának lecsökkentése lehet.