Ingyenes weblecke a Jupitertől: a WiFi terjedése nagyvállalati körökben
Zsadányi Pál, 2003. szeptember 29. 21:37
A Jupiter Research Update Alert Newsletter hírlevél legutóbbi számában
az elemző cég a legújabb, online elérhető tanulmányára hívja föl a
figyelmet, ami a WiFi szélessávú rádió-LAN (WLAN) technológia
nagyvállalati terjedésével foglalkozik. Elöljáróban annyit, hogy
Amerikában ma a nagy cégek 71 százaléka támogatná ennek a
technológiának a használatát, többnyire azonnal, de 12 hónapon belül
mindenképpen. Tényleg ennyire alkalmas a nagyvállalati környezetre?
A jelek szerint a nagy cégek informatikai vezetői szerint igen, jóllehet, nekik aztán igencsak óvatosnak kell lenniük egy új technológia meghódítása kapcsán. A helyzetet nehezíti ugyanis, hogy még a szabványtestületek is jócskán civakodnak a finomabb részletekről, továbbá, az adatvédelem sem éppen az erőssége még ennek a technológiának. Ráadásul, ahogy a rádiósok mondják, ha valaki kisugároz valamit az éterbe, akkor ne csodálkozzon, hogy olyanok is veszik a jeleket, akikre nem számított.
A gyakorlatban a piacra került eszközökben ez a gond koránt sem elkeserítő, mert a gyártók, részben nemzetközi szabványokon, részben saját algoritmusokon alapuló átkódoló módszerekkel, hatékonyan korlátozzák a technológia alapszabványaiban található biztonsági lyukak veszélyeit.
A Jupiter idén végzett fölmérései szerint jelenleg már az amerikai nagy cégek 32 százaléka nyújt WiFi szolgáltatásokat, és ezzel már dolgozóik 20 százalékát szolgálják ki szélessávú világhálós hozzáféréssel. A 2002. évben még csak e cégek 21 százaléka merészkedett bele ebbe a zónába, tehát a fejlődés igen intenzív, és a technológia elterjedtsége impresszív. A 71 százalékos telepítési hajlandóság, pedig különösen az. [Mi lesz akkor a 3G és 4G álmokkal? A WiFi még megérkezésük előtt kész tények elé állítja őket, letarolva a tervezett alkalmazási területeiket? – A cikkíró.]
A Jupiter vezető elemzője, Julie Ask, pedig egyenesen arra buzdítja a nagy cégeket, hogy merészen telepítsenek WLAN hálózatokat, mert ezek használata ma a cégek közti versenyhelyzet egyik komoly paraméterévé lépett elő. A mobil hálózati alkalmazások sokkal rugalmasabb vállalati infrastruktúrát tudnak nyújtani a produktív termelő rendszerek működtetéséhez, és azok menedzseléséhez, jelentősen csökkentve a termelési és menedzselési költségeket. A WLAN-ok ezen a téren már ma is kész és biztonságos megoldásokat adnak a kezükbe. Ráadásul, elérhető áron megvalósítható.
A webleckéből megismerhető témák:
* Milyen döntési tényezőket kell figyelembe venni WLAN-ok telepítésekor?
* Várhatóan mekkora lesz a 802.11 eszközkínálat 2008-ra?
* Mely 802.11 technológiák maradhatnak életben?
* Milyen költségekkel kell számolni a telepítéskor?
Ami a magyar adaptálhatóságot illeti, a WLAN-ok terjedését nálunk már sem jogi, sem technológiai akadályok nem nehezítik. A hazai 802.11 eszközpiacon gyártói túlkínálat van, és az operációs rendszeri támogatások is rendelkezésre állnak minden kategóriában, ráhordó alhálózatot pedig ma már több kommunikációs szolgáltató is tud nyújtani, a liberalizációnak köszönhetően – versenyben. Nálunk nagy szerepet játszhatnak a kistérségi szélessávú netszolgáltatásban (teleházak, telekuckók, lakótelepi, sőt, falusi, magán- sőt kisvállalkozói közösségek környezetében). Ez utat engedhet a távmunkának, ami részben a dolgozói közérzetet javítja, részben további megtakarításokat hozhat, mind a WLAN környezetben működő cégeknek, mind a dolgozóknak. Javíthatja az esélyegyenlőséget is, mert nem kell annyira foglalkozni a dolgozók korával (kismamák, ötvenesek), ha otthonról is dolgozhatnak.
A WLAN előnye egyébként a cikkíró szerint a korábbi (LAN, MAN, szélessávú WAN) technológiák jól megválasztott kombinációjaként használható ki a leghatékonyabban. Nem mindenható, de egyre nagyobb a jelentősége.