18 ezerrel több internetbanking ügyfél 3 hónap alatt
forrás Prim Online, 2003. október 7. 13:05
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun
Microsystems Magyarország Kft.-val együttműködve - negyedévente felméri
a vállalati internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus
gazdaság fejlődését. Jelen összefoglalóban a pénzügyi szektor
internet-gazdasággal összefüggő jellemzőit mutatják be.
ÖSSZEFOGLALÓ
2003 II. negyedévében az internetes alkalmazások jövőjére vonatkozó pénzintézeti várakozásokat mutató GKI-Westel e-Pénzügyi Index értéke 16,7-ra csökkent, de a csökkenés nem tekinthető szignifikánsnak.
2003. június 30-án 282 ezer internetbanki lakossági és 49 ezer internetbanki vállalati ügyféle volt a hazai hitelintézeteknek.
A lakossági internetbanki (szerződéssel rendelkező) ügyfelek száma 55%-kal, a vállalatiaké 90%-kal növekedett az elmúlt egy évben.
Mind a vállalatok, mind a lakosság leginkább átutalások indítására és számlainformációk lekérdezésére fogja a jövőben is az internetbankot használni.
A biztosítások internetes értékesítése még 2003 első félévében is marginális volt, és áttörés 2003. év egészében sem várható.
Internetes banki ügyfelek
2003. június 30-án az internetes folyószámla-szolgáltatásokkal rendelkező bankok kb. 282 ezer internetbanki szolgáltatásokra szerződött lakossági ügyféllel rendelkeztek, ami 6,7%-kal több mint 3 hónappal és 55% több mint egy évvel korábban. Az internetbanki szolgáltatásokra szerződött vállalkozások száma ugyanebben az időpontban 49 ezer volt, ami 20%-os, illetve 90%-os növekedést takar a megelőző 3, illetve 12 hónap során. 2003. június 30-án az internetbanki ügyfelek aránya az internetes szolgáltatással rendelkező bankok összes lakossági ügyfeléhez viszonyítva átlagosan kb. 7,5%, a vállalati ügyfelek esetén pedig átlagosan kb. 12% volt.
Banki internetes tranzakciók
A bankok várakozásai alapján az internetes bankszolgáltatások közül továbbra is az átutalások indítása, valamint a tranzakciók/számlainformációk lekérdezése növekszik majd a legnagyobb mértékben mind a lakossági, mind a vállalati ügyfelek között. A lakosság körében erősödő keresletre számítanak a válaszadók az értékpapírok (részvények kivételével) kereskedésének igénybevétele esetében is.
Biztosítók internetes értékesítése
2003 első félévében a biztosítók internetes értékesítésből származó állománydíj-bevétele csupán a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás esetében haladta meg az 1%-os arányt az egyik ilyen szolgáltatást nyújtó cégnél. A többi online termék esetében marginális, 1% alatti az internetes állománydíj-bevétel aránya.
Az internetes értékesítési lehetőség elterjedésének megfelelően a biztosítók a kötelező felelősségbiztosítás, a lakásbiztosítás és az utasbiztosítás interneten keresztüli értékesítésében várják a legnagyobb növekedést a következő 12 hónap során.
Ennél kisebb, de még számottevő növekedési potenciállal a balesetbiztosítás rendelkezik, míg a casco és egészségbiztosítás esetében csak mérsékelt online sikerrel számolnak a cégek. Az életbiztosítások online értékesítésének jelentősebb felfutása csupán a későbbiekben várható.