Pénzbehajtás gombnyomásra
forrás Prim Online, 2003. október 14. 17:14
Ma egyre több intézménynek jelent nehézséget a követelések ügyintézése, a pénzbehajtással kapcsolatos határidők és jogi lépések gyors, leginkább eredményes kezelése. A sürgető problémára talált hatékony megoldást a VemSoft Kft., amelynek szakértői kifejlesztették a Collection Assistant (CA) behajtási tevékenységet támogató szoftvert. A hazánkban egyedülálló fejlesztésnek számító rendszer jogi szakasszal történő kibővítéséről tájékoztatta a cég a sajtó munkatársait.
A makrogazdasági statisztikákból jól látszik, hogy az elmúlt két-három évben Magyarországon is nekilódult a hitelezés. Várható, hogy a bővülés egyenletes lesz, hosszú távon akár tízszeres növekedés is elképzelhető, amelyet uniós felmérések is alátámasztanak. Ám az ügyfelekért folyó verseny miatt lazább a szűrés, ez pedig folyamatosan növeli a bankok kintlévőségeit. Néha - sajnos elég gyakran - előfordul, hogy az adósok csak megkésve, vagy egyáltalán nem fizetnek - mondja Porcsalmy Imre, a VemSoft Kft. vezetője. A kintlévőségek kezelése, a behajtás költségeinek csökkentése közös érdeke a hitelezőknek, a behajtó cégeknek, sőt az egész társadalomnak egyaránt. A költségek visszaszorulása a pénzintézetek hatékonyságát növelné és mérsékelné a hitelkihelyezés költségét, vagyis a kamatot.
A lejárt követelések kezelése azonban összetett jogi és pszichológiai kérdés. Ha minden ügy egyedi, szakmai felkészültséget igénylő intézkedésekkel jár, az rendkívül költség-, idő- és energiaigényes. A CA lehetőségeivel viszont a követelések számítógépes nyomon követése, beleértve a rendszeres helyzetjelentéseket is, teljesen automatizálható. Mit - mennyit - jelent ez a mindennapi gyakorlatban? Ha egy bank a monitoring jelentésben látja, hogy a hitelfelvevők bizonyos százaléka a lejárat előtt pár nappal még nem teljesített, azt is megbecsülheti, hogy mekkora összeg fog hiányozni a határidő után.
Minden bizonnyal fordulatot jelent a pénzügyi behajtások területén, ha a jogi folyamatok informatikai támogatása gyorsabbá és hatékonyabbá teszi az eljárásokat - állítja Porcsalmy Imre. A CA hazai viszonylatban egyedülálló megoldása a követelések teljes és integrált kezelése, emellett nagy erénye, hogy változatos technológiai környezetben is könnyen illeszthető.
A rendszer alapja, hogy figyel és figyelmeztet - ha kell, lép.
Ellenőrzi, hogy az ügyfél betartja-e az ígéretét, ebből kiindulva naprakészen figyelmezteti az ügyintézőt, és az ügyfelet is, figyelve a kérdéses összeg változásait. Nem szabad megfeledkezni a rendszeres figyelmeztetés lélektani hatásáról, és arról sem, hogy sokaknak csak egy rövid levélre van szükségük, hogy a fejükhöz kapjanak: tényleg, a befizetés! A szoftver a hatályos jogszabályokra épülve dolgozik, de egyben a felhasználó üzletpolitikájához is igazítható - vázolta a programrendszer működését a cégvezető.
Miben könnyíti meg a szoftver az ügyintézők életét? Statisztikákat és formaleveleket készít, amelyek kézi módosításra alkalmas formában is rendelkezésre állnak. A dokumentumokat ügyekhez kapcsolva tárolja és keresi vissza, emellett számon tartja az ügyfelektől érkező válaszokat, az esetleges újabb ígéreteket, határidőket. Végső esetben - indoklással - átadja peres behajtásra az ügyet. Sikerdíj-modulja is van a CA-nak: havi szintű kimutatás készül a banki dolgozókat és a külső cégeket illető jutalékokról. A CA azonban készít fekete és szürke listákat is, a nem vagy csak nagy kockázattal hitelezhető ügyfelekről, automatikus nyilvántartást vezet a késedelmeskedő adósokról, és kommunikál a Bankközi Adósnyilvántartó Rendszerrel. Nem utolsó sorban pedig adatokat szolgáltat az uniós csatlakozás miatt egyre égetőbbé váló kimutatások és minősítések egységesített - vagyis az uniós BASEL II rendszerhez illeszkedő - kezeléséhez.
Azokban az országokban, ahol hasonló rendszereket alkalmaznak a hitelkezelésnél, tíz percre csökken az ügyintézés, miközben a kamat is stabil marad!
Porcsalmy Imre szerint, a CA rendszer jó alapot szolgáltat egy bankon belüli pozitív adóslistához is, ami minden becsületes banki ügyfélnek érdeke. Csak ilyen rendszerekkel lehet hatékonyan küzdeni a visszaélések visszaszorításáért. Az informatika eszközei nem ütköznek adatvédelmi akadályokba, mégis egyszerűsítik az adminisztratív lépéseket. Az egyenleg: feleannyi papír, olcsóbb és biztonságosabb hitel. Ez pedig - csakúgy, mint a kockázat csökkenése - az egész társadalom javát szolgálja.