A kutatás központi kérdésköre természetesen az internetes médiatulajdonosok reklámpiaci bevételekkel kapcsolatos tapasztalatai és várakozásai iránt érdeklődik. A félévente lezajló megkérdezések pontos képet adnak a várakozások teljesüléséről is.
Tavaly júniusban a médiatulajdonosok 1,8-2 milliárd forint nettó (befolyó, ügynökségi jutalékokkal, kedvezményekkel csökkentett) reklámköltést vártak a 2003-as év on-line média piacától. A felmérés tapasztalatai szerint a következő évre vonatkozó várakozások rendszerint magasabbak a végül megvalósulóknál, 2003 nyarán az idei évre vonatkozó prognosztizált eredmények (immáron az első fél év tapasztalatait is számításba véve) már csak 1,5-1,8 milliárd forintról szólnak. A 2002-re becsült 1,3-1,5 milliárd forinthoz képest ezek az adatok a piac 18-20%-os bővülését vetítik előre az év végéig.
Általánosságban elmondható, hogy a csodaváró hangulat eltűnt a felmérésekből, a várakozások és a végül megvalósuló költések közötti különbség csökkenő tendenciát mutat.
A legtöbb válaszadó az FMCG szektort jelölte meg a növekedés húzóerejeként, de az elköltött forintokból továbbra is jelentős a részesedése a telekommunikációs iparnak, a bankszektornak valamint az autóipar szereplőinek. A bevételek leginkább az informatikai iparágból maradtak el az utóbbi időszakban, bár sokak szerint ezen a területen pozitív változások tapasztalhatóak. Érdekes, hogy az autóipart és a bankszektort az internetes médiaköltések szempontjából legalább annyian sorolták a visszaeső, mint a növekvő részaránnyal rendelkezők táborába, ami nem a költés csökkenését, sokkal inkább a kampányok során használt médiafelületek közötti átrendeződést sejteti.
A médiatulajdonosokhoz reklámbevételeik mintegy fele on-line ügynökségeken keresztül érkezik, a klasszikus ügynökségek és azok on-line részlegei a költés egyharmadát, a közvetlen ügyfelek mintegy 15%-át teszik ki. A hatékony reklámeszközök és azok trendjeinek területén a médiatulajdonosok véleménye is változatos képet mutat, az azonban egyértelműen megállapítható, hogy a nagyobb méretű hirdetések kapcsán további növekedésre számítanak. Tapasztalataik szerint szintén komoly hangsúllyal szerepelnek a médiatervekben a felbukkanó és a pop-under hirdetések, valamint a szponzorációk.
A jövővel kapcsolatban a médiatulajdonosok várakozásai pozitívak, további jelentős bővülést várnak a piactól, azonban ezek a várakozások már sokkal inkább a realitás talaján mozognak, mint a korábbi években.
- Az On-line Média Jövőkép Felmérést a red-stars 2001 őszén indította újtára. A felmérés célja, hogy rendszeres időközönként - legalább félévente - átfogó képet adjon az internetes reklámpiac változásairól, elsősorban a médiatulajdonosok szemszögéből. A felmérésben általában 12-15 internetes médiatulajdonos vesz részt, melyek együttes piaci részesedése saját és a red-stars becslései szerint is eléri a 90%-ot. Az On-line Média Jövőkép Felmérés elsősorban véleményekre, becslésekre, irányokra kérdez rá, eredményei nem tekinthetőek reprezentatívnak és a piac egy szegmensének attitűdjeit tükrözik.