Microsoft: DirectX 8 játékokat a mobileszközökre
Tóth Kristóf, 2003. október 31. 11:40
Az idei Professional Developers Conference (PDC) egyik bejelentése szerint a Microsoft radikálisan fel akarja turbózni a saját szoftvereire épülő PDA-k és okostelefonok multimédiás teljesítményét.
Elmondásuk szerint ez nem csak a kijelzők méretére vonatkozik majd, hanem azok felbontásait is jelentősen növelni akarják a jövőben. A Pocket PC-ken 480x640, míg az okos telefonokon 240x320 pixeles felbontást szeretnének elérni. A törekvés bejelentését követően a Toshiba már be is mutatta az e800-as Pocket PC-jét, amely 4 inches képernyője már képes a 480x640-es felbontásra. Természetesen a mai szoftverek még nem támogatják az e800 nagy felbontású kijelzőjét, így a legtöbb program a hagyományos 240x320-at használja ezen is. A Microsoft szándéka viszont egyértelműen az, hogy támogassák a szoftverei az ilyen nagy felbontású LCD kijelzőket is.
Természetesen ez mind szép és jó, hogy ilyen nagy tudású LCD képernyőket használnak majd, azonban még érdekesebb tény, hogy a Microsoft portolni akarja a DirectX API-ját is a Windows Mobile eszközökre. A cég gyakorlatilag a DirectDraw-t kívánja használni a 2D megjelenítéshez, és a Direct3D-t, valamint a DirectShow-t pedig a multimédiás megjelenítéshez, kameratámogatáshoz és digitalizáláshoz. A DirectX audiórészeinek felhasználásáról nem esett szó.
A DirectX API-t már elég jól ismerhetjük a PC és az Xbox világából, ez a mobilkészülékeken is elsősorban a 3D-s játékok elterjedését fogja szolgálni. A Nokia is bebizonyította az N-Gage konzoltelefonja eladási mutatóival, hogy igenis szükség van a piacon a nagy multimédiás tudással rendelkező készülékekre. Így ebből természetesen a Microsoft sem akar kimaradni, hiszen ő is látja, hogy a mobilmédia sokkal fontosabb szereplőjévé válik a piacnak, mint például a személyi organizátorok. A PDA-k szépen lassan kiszorulnak a piacról, mivel a vásárlók mindinkább az okos telefonokat, és a médiaközpontú eszközöket részesítik előnyben. Ilyen koncepció például a Portable Media Center is, amely már egyre több szórakoztatóelektronikai cég támogatását élvezi. A PMC is a Windows CE .NET-re épül, csakúgy, mint a Windows Mobile, tehát nem egy rossz ötlet stabil multimédiás alapokat adni ezeknek a közös platformot használó rendszereknek.
Persze több más cég is hasznot fog húzni a Microsoft ezen törekvéseiből. Kicsit belegondolva szépen felgöngyölíthetjük ugyanazokat az összefüggéseket, amelyek más piaci mozgásoknál is megfigyelhetőek a cégek között. Első helyen az Intel szerepel, amely ezen mobilmédia-eszközök processzorait szállítja. Az XScale processzorok következő, "Bulverde" kódnevű generációja például egyfajta MMX-támogatással is rendelkezik már, amely rendkívül fontos a multimédiás alkalmazások számításaihoz. A DirectX egyértelműen előnyben részesíti majd ezt a megoldást, így az Intel processzora lesz legjobb megoldás, és egyben a legjobb vétel a gyártók számára. A Bulverde valamikor 2004 második felében jelenik meg, körülbelül egy időben az új generációs PocketPC és PMC eszközökkel. Az Intel és a Microsoft ilyenfajta együttműködése természetesen több más spekulációra is okot ad, többek között arra is, hogy vajon miért csak 2004 végén jelenik meg a 64bites Windows XP, ha egyszer már most van x86-64-es processzora az AMD-nek...
De természetesen nem az Intel az egyetlen cég, itt van például az ATI és az nVidia is, mindketten egyre jobban tekintgetnek a mobilpiac felé is. Közülük is sokkal inkább az ATI, amely már be is jelentett több mobileszközbe való grafikus chipet. Nekik is csak előnyükre válik, ha egységes API lesz a mobileszközökre is. Értesülések szerint a következő ilyen generáció már a DirectX 8-ra épül, amely nem a legújabb, de éppen elég a mobilkészülékekbe is.
Ilyen törekvéseket azonban nem csak a Microsoftnál vehetünk észre, hanem például a következő Palm OS 6 is sokkal jobb grafikai teljesítményt nyújt majd. A nagyobb grafikai tudást a Palm OS 6 a BeOS-nek köszönheti, amelyet nemrég vásárolt fel a cég. Az új operációs rendszer grafikus magja teljes egészében a BeOS-től átvettre fog épülni, és így hasonló képességekkel rendelkezik majd, mint a Microsoft következő generációs eszközei.
Ha jobban megnézzük, a mobilpiac mondhatni most éli a 3Dfx korszakát. Nincs még egységes API, egyik sem kompatibilis a másikkal, és mindenki a saját megoldásait próbálja a piacra erőltetni. Egy gyártó már most van, amely meglehetősen nagyot bukott a különc megoldásainak erőltetése miatt, és ez köztudottan az Nvidia. Hibrid megoldású GPU-ját, a GeforceFX-et, játékfejlesztők sem igazán támogatják, valamint a Microsoft sem nézi jó szemmel, ahogy a teljesítmény érdekében aláássa a DirectX 9.0-t, mint szabványt. Csak az a kérdés, hogy ezúttal ki jut majd a 3Dfx sorsára...