Alternatívok az elektronikus hírközlésről szóló törvénytervezetről

forrás Prim Online, 2003. október 31. 20:16

Az alternatív szolgáltatók érdekképviselete, az ATSZE szerint az elektronikus hírközlésről szóló, a parlamenthez benyújtott törvénytervezet szövege és céljai között kockázatos rés tátong, ami előre vetíti a hatályos törvény meghaladni kívánt hibáinak megismétlését, mert a piacnyitás további halogatásához vezet.
Az ATSZE szerint azt kockáztatja, hogy az árak csökkenése az előfizetők számára valósággá váljon, s a szabályozás biztosítsa a fogyasztók számára a lehető legnagyobb előnyt. Az európai integráció egyik sikerfeltételéről, a jogbiztonságot adó hatékony hírközlés-szabályozásról, továbbá euró-százmilliós pályázati forrásokról mondana le az ország, ha az új hírközlési szabályozás nagyon fontos kérdésekben lényegében változatlanul hagyná a sikertelen távközlési liberalizáció jogi feltételrendszerét.

Az ATSZE ígéretesnek tekinti és pozitívan értékeli, hogy feláll egy új hatóság, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, hogy az Európai Bizottságnak befolyása lesz annak megítélésében, melyek a jelentős piacok és a jelentős piaci erővel bíró szereplők, hogy a törvényi felügyelet korlátozni fogja az árprés hatásait, valamint hogy minden telefonhívás esetében megvalósulhat a számhordozhatóság és a szolgáltatóválasztás.

Mindazonáltal az ATSZE-nak vannak fenntartásai:


E változtatások nélkül a liberalizáció egy újabb év késedelmet szenved, és ez elfogadhatatlan a magyar fogyasztók számára!

Az új törvény elemzése

A törvénytervezet céljai egyértelműen tükrözik a szakminisztérium elkötelezettségét a hatékony verseny és az uniós normáknak való megfelelés iránt. Ezért adott az alternatív szolgáltatók érdekképviselete, az Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesülete jobbító szándékú javaslatokat, amelyek révén az elfogadás előtt álló törvény végrehajtása kevesebb jogvitával járna, s amelyek segíthetnék a piaci szabályozás hatékonyságát.

A régóta várt liberalizáció a piacon csak új szerződéses feltételek mellett érvényesülhetne, de a törvénytervezet jelenlegi szövege szerint még hosszú ideig lényegében változatlanul maradnának az előfizetők és az alternatív szolgáltatók jogi lehetőségei. A tervezet még az internet elterjedését segítő feltételrendszer érvényesülését is késlelteti legalább háromnegyed évvel, pedig vitán felül áll, hogy nem mondhat le a magyar társadalom sem azokról a szabályozásokról, amelyek a nemzetközi gyakorlat szerint a legtöbb használó számára lehetővé teszik az információs társadalom szolgáltatások leggazdaságosabb elérését.

Az alternatívok javaslatai azokra a konkrét szabályokra vonatkoznak, amelyek több szempontból is súlyosan hátráltatják a liberalizáció érzékelhető elindulását, mert


Amennyiben a parlamenti vita során valamennyi piacnyitó rendelkezés hibáit nem javítják ki, talán évek is eltelnek addig, amíg a piaci helyzet megváltozhat a törvény sorozatos módosításának hatására. Most félő, hogy az iparági szabályozás majd csak akkor lesz valóban fogyasztópárti és versenypárti, ha perek sorozatával a bíróságok döntései azt kikényszerítik.

Azért, hogy 2004. január 1-jétől a piaci belépés költséges korlátai megszűnjenek és a szabályozás ösztönzést adjon az előfizetők számára nyitva álló szolgáltatási választék piacra vitelére, az alternatív szolgáltatók érdekképviselete fenntartja javaslatait, és indokoltnak tartja: