Az "IT-pazarlás" legfontosabb területei

forrás Prim Online, 2003. november 12. 10:12
Informatikai vezetők a szerverek felügyeletére fordított időt, a szoftverlicenceket és a túl sok támogatási szakembert jelölték meg a költségvetést túlságosan megterhelő három legkomolyabb tényezőként.
Európai informatikai vezetők úgy érzik, hogy túl sok pénz megy el a szoftverlicencekre, a szerverproblémákra és a támogatási szakemberekre - áll egy, a Unisys által közzétett független felmérésben. A felmérés azokat a problémákat vizsgálta, amelyekkel a pénzügyi és informatikai vezetők találkoznak, amikor a műszaki befektetéseknek az üzletre gyakorolt hatását figyelik. Három informatikai igazgató közül egy a felmérés szerint úgy érzi, hogy potenciálisan három alapvető tényezőnek van kitéve: a kockázatoknak, a magas költségeknek és a biztonsági hiányosságoknak.

Az informatikai vezetők 31 százaléka gondolja úgy, hogy a pénzek felhasználása nem hatékony, különösen a nagyszámú szoftverlicenc miatt, amelyet kezelniük kell. 32 százalékuk jelölte meg veszteségforrásként a szerverekkel kapcsolatos tervezési és problémamegoldási kérdéseket. A támogatást végző személyzet mennyiségét pedig 24 százalékuk azonosította a költségvetést túlságosan megcsapoló tényezőként. Az informatikával kapcsolatos veszteségek jeleinek dacára a megkérdezett IT-vezetők vagy munkatársaik alig több, mint felének (53 %) kell tájékoztatnia a pénzügyi vezetőt az informatikai költségek minden tényezőjéről; negyedüknek (25 %) csak kivételesen kell jelentést adnia vagy egyáltalán nincs hivatalos jelentési rendszer.

Az IDC nemrégiben tartott konszolidációs témájú ServerVision konferenciájának tanulságait levonva Martin Hingley, az IDC munkatársa így látja: "A konszolidáció manapság a legnagyobb feladat a nagy európai cégek számára. A nem egy adott személyhez tartozó gépek általában mindössze az idő 10 százalékában vannak kihasználva. Ez az érték laza clusterek bizonyos mértékű használatával 40 százalékra emelhető, és egy jól megtervezett megoldás akár 80 százalékot is nyújthat. Ez azonban számos ügyfél számára politikai kérdés: a cég felépítése és a szolgálati utak betartása fontosabb lehet a legmegfelelőbb műszaki megoldások megtalálásánál. Az adott, aktuális gazdasági feltételek mellett a legtöbb vállalat nem teheti meg többé, hogy figyelmen kívül hagyja a hatékonyabb informatikai rendszer kidolgozására és a költségek csökkentésére vonatkozó kényszert. A Unisys egyike azoknak a gyártóknak, amelyek kiváló gyakorlati módszerekkel rendelkeznek ennek elősegítéséhez."

A Unisys szerint (és ezt az iparági elemzők kutatásai is alátámasztják) a legtöbb meglévő szerver kihasználtsága valahol kapacitásuk 5 és 15 százaléka között van, elsősorban azért, mert szerverenként mindössze egy alkalmazás fut rajtuk. Ennek igen költséghatékony ellenszere a konszolidáció, amely a rendszerarchitektúrákat a leghatékonyabb hardverplatformra képezi le. 150 általános szerver működtetése hat vagy akár még több ember munkáját is igényelheti, ugyanakkor egyetlen ember képes üzemeltetni (az ezeket kiváltani képes) három Unisys ES7000 platformot is. Ennek eredményeképpen csökkenthető a licencek száma, és sokkal hatékonyabban használhatók ki az emberi erőforrások. Az emberekkel és a licencekkel kapcsolatos előnyökön túl egy ilyen megoldás további megtakarításokat is lehetővé tesz; csökkenthető például a helyigény és a hálózati kapcsolatok száma.

A Unisys felmérés módszertanáról

200 telefonos interjú készült különféle informatikai vezetőkkel vagy közvetlen beosztottjaikkal, illetve pénzügyi vezetőkkel vagy közvetlen beosztottjaikkal az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban, Portugáliában és Hollandiában. Minden megkérdezett 500 főnél többet foglalkoztató szervezet alkalmazásában állt.