Kezdetben, gyakorlatilag minden eszköz gazdája, amíg nem volt hálózat, megszokta, hogy magad, uram, ha szolgád nincs jeligére, saját maga tartsa karban a gépét. Így, a maga gazdájaként, mindent megszerzett, amit csak ki tudott harcolni. Tipikusan, egyenesen a főkönyvelőtől.
Ha nem értett hozzá, az régen rossz, mert akkor rendszerint csak kínszenvedések árán tudta elérni, hogy normális munkakörnyezete legyen. Udvarolni kellett a helyi hatalmasságnak, a rendszergazdának (vagy inkább a fő okosnak - tipikusan a különbejáratú kis szemétdombján kapirgáló Clipper programozónak). Aki aztán úri kénye-kedve szerint osztogatott profi újabb vagy régebbi vacak eszközöket és szoftverváltozatokat. A rövidebbet nyilván a szelíd hangú beosztottak húzták. Jóval ócskább eszközökkel kellett végezni a munkájukat. Kizárt, hogy ilyenkor az eredmény egyenszilárdságú legyen. Erre aligha lehet építeni minőségbiztosítást.
A profik, persze, lényegében rendszergazdajogokkal dolgoztak folyton. Amikor megjött a hálózati kor, a hálózati rendszergazdák ezernyi, jobbára félművelt, helyi rendszergazdácskával találták szembe magukat, akik a "megszerzett" jogaikért, persze, foggal-körömmel harcoltak.
Különösen sok telephelyes környezetben reménytelen megvívni a harcot ennyi, érdekeit többnyire a főnöki szinteken is védeni tudó, szemétdombi kiskakassal. Nem lehet elérni, hogy mindenütt ugyanazok a szoftverek legyenek a gépekben. Egy adott gépen lényegében csak az tud normálisan dolgozni, aki einstandolta. Másokat legföljebb megtűr. Ha egy gép kiesik, a munkát nem lehet másik gépen megoldani, mert ezt ezernyi eltérés akadályozza. Mellesleg, oda sem engedik rá a kollégát, mert még leragasztja a csatarászásával a billentyűket, és még ezernyi más kifogás jön. Hűha!
Vannak persze olyan nagyobb cégek, ahol az összes régi eszköz gyökeres kidobásával el tudták érni, hogy a helyi kiskakasok terepe megszűnjön (miután a szemétdombjaikat kikukázták alóluk). A kiskakasok rendszerint kotkodálva szétrepültek, de legalább létre lehetett hozni egy konzisztens informatikai infrastruktúrát. Amelyben a hálózati rendszergazdák az urak, és az összes gépen csak az általuk előírt házirend szerint lehet dolgozni. A munkákat végre az azonos házirenddel beállított gépeken egyformán el lehet végezni. Több száz gépes konfigurációkban azonban ezeknek a hálózatgazdá(k)nak sem kis erőfeszítésükbe telik, hogy minden gépben minden eszköz ott legyen. Ebben leginkább a diszkklónozó szoftverek segítenek nekik. Ha azonban a mintarendszerben hiba marad, akkor javítás után jön az újratelepítés őrülete, több száz gépen. Rendszerint adatvesztésekkel frusztrálva a munkatársakat. És akkor még nem beszéltünk az éjjeli telefonokról meg a taxikról.
Na, az ilyen
hálózatgazdák még csak-csak szerencsések voltak. Jellegzetesen valami
multinacionális cég hazai leányvállalatánál, mert nekik a régi teljes kidobása,
sőt a meglévők hasonlóan drasztikus pár évenkénti felújítása nem volt pénzkérdés.
Nem ez a helyzet a hazai olyan közepes méretű cégekkel, amelyek ráadásul kis
szatócsüzletekből ragadtak össze. Az összeadott tőkéjük sem volt elég egy
teljes informatikai rekonstrukcióhoz, pedig a hatékony működés épp ezt kívánta
volna. Rendszerint közös telephelyre sem futja, nemhogy az eszközpark gyökeres
megújítására. Ha mégis, akkor is összetalálkozik a hálózatgazda az egyes
telephelyek, olykor már profi, rendszergazdáival. Kialakulhat a kakasviadal a
jogokért. És ennek a kárát a munka és a cég szolgáltatásának a színvonala
bánja. Ez az igazi baj!
Hogy minőségbiztosítás
itt sem érhető el, az nyilvánvaló, a híres hálózati korszak eredményeinek a
használatával sem. Van-e erre gyógyír? Igen! De a megszerzett provinciális
jogok megnyirbálásától most már végképp nem lehet eltekinteni. Az engedmény, az
európai uniós csatlakozás Damoklész kardjával a fejünk fölött, cégek tömegeinek
a bukásával járhat. A versenyben csak szilárd informatikai infrastruktúrával
lehet talpon maradni. Ez nem olcsó poénos károgás, hanem hatékony tetteket
követelő figyelmeztetés.