Az EU december 11-én, csütörtökön életbe lépő
adatkezelési elektronikus kommunikációs (Privacy and Electronic Communications)
direktívája a spam (kéretlen levelek) áradatának úgy kíván gátat szabni, hogy
szabályozza a direkt marketing anyagok e-mail és SMS üzeneteken keresztül
történő terjesztését. A spamküldők elleni intézkedések közül eddig ez a
legszigorúbb, amely szerint a cégeknek, a kéretlen levelek kiküldése előtt meg
kell szerezniük a magánszemélyek beleegyezését adataik felhasználására.
A Clearswift üdvözli ugyan a kéretlen leveleknek gátat
szabó törvényi szabályozást, az EU korlátozásai azonban nem elég átfogóak. Bár
a Ferris Research szerint a spam csak az Egyesült Államok cégei számára mintegy
10 milliárd dolláros kiadást jelent 2003-ban, a törvény mégis a magánszemélyek,
nem pedig a szervezetek védelmét célozza. Emellett a korlátozások csak az EU
területéről küldött spamre vonatkoznak, tehát nem érintik a kéretlen levelek
nagy részét, melyeket az Egyesült Államokból küldenek.
"Ez a lépés azt jelzi, hogy a hatóságok egyre kevésbé
toleránsak a problémával szemben, ez pedig bíztató fejlemény," - mondta Alyn Hockey,
a Clearswift kutatási igazgatója. "De mi a helyzet a külföldről érkező
levelekkel? Nem valószínű, hogy ez az intézkedés elbátortalanítja az áruik
terjesztésétől a spamelők kemény magját."
A Clearswift szerint sokkal nagyobb hangsúlyt kell
fektetni az oktatásra és a technológiára. Ha sikerül csökkenteni annak esélyét,
hogy a kéretlen levelek tömeges küldése jövedelmet jelentsen a spamküldőknek,
akkor azok üzleti modellje gazdaságtalanná válhat. Annak biztosításával, hogy
az alkalmazottak ismerik a spam kezelésének megfelelő eljárásokat, valamint a
MAILsweeper™ Anti-spam Solution termékhez hasonló robusztus, többszintű
spamellenes megoldások (és rendszeres frissítések) bevezetésével a szervezetek
segíthetik saját védelmüket.
A korlátozásokat - mely szerint a magányszemélyeket
tájékoztatni kell az információikat figyelő szoftvereszközökről (például
e-mail-követő szoftverekről és cookie-król) - az Informatikai Bizottság
Hivatala (Office of the Information Commission) tartatja be. A marketinggel
foglalkozó cégeknek 12 héten belül kell igazodniuk az új törvényhez. Ezt
követően a törvény megsértése bűncselekménynek minősül, amely legfeljebb 5 000
angol font büntetést vonhat maga után, versenybírósági tárgyalás esetén pedig
nincs felső határa a bírságnak. Emellett a szabályozás megsértése miatt kárt
szenvedők kártérítési pert indíthatnak a felelős személy ellen.
Bár a magyar szabályozás az EU jogszabályoknál előrébb jár, a szabályok betartatása egyelőre nem tekinthető zökkenőmentesnek.