Még egy FX 5900 Ultra GPU is gyorsabb a Pentium 4 10 GHz-nél?
Tóth Kristóf, 2003. december 25. 20:00
A modern grafikus processzorok tranzisztorok tízmillióit tartalmazzák,
amellett, hogy a high-end grafikus kártyák akár 500 dollárba is
kerülhetnek. Mégis, ezeket a termékeket csupán a 3D-s játékok
renderelésére használjuk, holott ezek szinte kiaknázatlan teljesítménye
- elméletben - még a mai leggyorsabb processzorok sebességét is jóval
meghaladja.
Egyre többen úgy gondolják, hogy ezt az "üresjárati" időt sokkal komolyabban is hasznosítani lehetne. Úgy tűnik, lassan elérkezik az idő, amikor más, általános jellegű feladatokra is befoghatjuk a videokártyán csücsülő processzort! A Stanford Egyetem fejlesztő csapata kiadta a BrookGPU nevű programját, amely lényegében egy fordító- és futtatókörnyezet. A program segítségével egy könnyű, C-szerű programnyelven programozhatjuk a GPU-t. A Slashdot nevű weboldal jelentése szerint egy ilyen shader program futása alatt, például az nVidia GeforceFX 5900 Ultra GPU mintegy 20GFLOPS teljesítményre képes, amely durva közelítéssel egy 10GHz-es Pentium 4 processzornak felel meg. Normál körülmények között egy ilyen GPU programozása némileg macerás (főleg az NV3X esetében), így most ezen kíván segíteni a BrookGPU, amely révén a C programozó utasíthatja a gépet a program során, hogy bizonyos kódrészleteket a GPU számoljon ki.
Ez azonban nem az első ilyen irányú próbálkozás, amelyben a GPU-kat hagyományos számítási feladatokra kívánják befogni. A múltban több ilyen kísérlet is volt, azonban egyik sem lett túl hasznos vagy populáris.
Valójában egy igazi párharc alakult ki mára a GPU és CPU gyártók között. Míg az előbbiek egyre brutálisabb számítási teljesítménnyel kecsegtetnek, akár képesek átvenni a CPU feladatait is, addig az utóbbiak egyre több támogatást nyújtanak valósidejű 3D-s megjelenítésekhez. Ezen felül például az Intel még rendkívül olcsó, integrált grafikus chipkészletekkel is bombázza a grafikuskártya-piacot. Mint azt bizonyos statisztikák kimutatták, mára a grafikus megoldások több mint fele integrálva van az alaplapokra, tehát ezek sok esetben felesleges teljesítményének kiaknázása (például amíg nem játszunk 3D-ben) nem is olyan rossz ötlet...