A kutatás egyszerre tárta fel az üzleti szektor különböző
ágazatainak üzleti igényeit, illetve a megvalósítást nagymértékben támogató
technológiai adottságokat és fejlesztési törekvéseket. A felmérésben 318 hazai (legalább 50 alkalmazottal
rendelkező) közép- és nagyvállalat vett részt. A felmérés a pénzügyi szektor
kivételével az összes gazdasági tevékenységre kiterjedt.
i-CRM
Az internet által kínált lehetőségek minél szélesebb
körű kihasználása más értékesítési csatornák funkcióinak kiterjesztésével az
elektronikus CRM (elektronikus csatornákon - mobiltelefon, internet, interaktív
TV, ATM stb. - keresztül folytatott ügyfélkapcsolat-menedzsment) felé történő
elmozdulást jelzi.
Az internet-alapú ügyfélkapcsolat kezelés feltételezi
a vállalat honlapjának meglétét, mellyel a hazai közép- és
nagyvállalatok 62%-a rendelkezik jelenleg. A legnagyobb arányban a
turizmushoz kapcsolódó ágazatok, továbbá a logisztikával és a gazdasági jellegű
szolgáltatásokkal foglalkozó cégek készítették el saját webkikötőjüket, míg az
átlagos szinttől messze elmaradnak a mezőgazdasági és a nem gazdasági jellegű
szolgáltatásokat nyújtó vállalatok. A piaci várakozások azonban éppen ezen
szegmensek gyors fejlődésére utalnak, a következő években a jelenleg sereghajtó
ágazatok dinamikus felzárkózása, esetükben a honlappal rendelkező cégek
arányának kétszereződése várható.
Az i-CRM, azaz az internet alapú CRM egyik mérőszáma a
regisztrációs oldalak jelenléte a vállalat honlapján - ez a funkció
alapfeltétele az interneten keresztül történő ügyfél-azonosításnak és a
személyes megszólításnak. Az egy évvel korábbi felmérés az informatikát is
felölelő gazdasági szolgáltatásokat nyújtó vállalatok innovativitását, vezető
szerepét emelte ki az internetes CRM terén, ezt a jelenlegi kutatás
ismételten megerősítette. Az eredmények a lehetőség felismerését és
nyitottságot tükrözik a logisztika (szállítás, raktározás) és a kereskedelem
területén is, a várakozásokat számszerűsítő i-CRM mutatószám rövid- és
középtávon egyaránt az említett ágazatokban vette fel a legmagasabb értékeket.
Az i-CRM mutatószám értékei az egyes ágazatokban
A vállalatok többségét a termékorientáltság jellemzi
ma még. A közép- és nagyvállalatok több mint 60%-a méri az egyes termékek,
szolgáltatások jövedelmezőségét, ugyanakkor az egyes ügyfelekre lebontott
eredményesség-mutatók használata csak a vizsgált cégek negyedénél
jelenik meg.
Az ügyfélcentrikusság elsősorban az eseti
ügyfélelégedettség mérésében és az elvándorlások elemzésében merül ki, de ez is
csak a vállalatok felénél. Az interaktivitásra épülő, ügyfélkapcsolat-orientált
üzleti igények (direkt marketing, vagy akár az ügyfél elemzésekre épülő
termékfejlesztés) összegyűjtése és feldolgozása minden harmadik cégnél fordul
elő.
Technológiai adottságok
A vállalat stratégiai szemléletét tükrözi, ha egymásra épülő, s a technológiai előnyöket kiaknázó alkalmazásokat vezet be. A tavalyi évhez képest elsősorban a call centerekkel való rendelkezés terén történt jelentős elmozdulás, ami az operatív CRM megoldások iránti igények várható növekedését jelzi.
A vállalatok negyede rendelkezik riportok és jelentések készítésére alkalmas eszközökkel, azonban az adattárházak ennél jóval alacsonyabb (alig több mint 5%-os aránya) változatlanul azt jelzi, hogy ezek a riportok kismértékben épülnek integrált, folyamatosan karbantartott adatbázisokra. Ugyanakkor az adatbányászat növekvő aránya (a közép- és nagyvállalatok közel 15%-nál) az analitikus CRM iránti igény erősödését vetíti előre.
A kollaboratív CRM felé
A kollaboratív, azaz az értékesítési csatornák integrációjára épülő "együttműködő" CRM lehetőségeit az alábbi ábra szemlélteti.
A kollaboratív CRM lehetőségei
Az értékesítési csatornák integrációján alapuló, összehangolt disztribúciós és kommunikációs stratégiát jelző kollaboratív CRM kialakítása, bevezetése leginkább a közösségi szolgáltatások, illetve a kereskedelmi cégek körében előrehaladott. A kollaboratív CRM terén nagy lehetőségeket rejtő gazdasági szolgáltatások ágazat jelenlegi és várható teljesítménye elmarad a korábbi várakozásoktól, míg a minden tekintetben hátrányos helyzetben lévő mezőgazdasági szektor számára a kollaboratív ügyfélkapcsolat-menedzsment távolinak tűnik, csak a hosszú távú tervekben szerepel.