Java-technológia a Mars-misszióban

forrás Prim Online, 2004. január 11. 20:08
Amikor arról beszélünk, hogy "Java mindenütt", ez általában azt jelenti, hogy a Java-technológia jelen van a jármű-navigációban, a képfeldolgozásnál, a nagyvállalati rendszerekben, mobil távközlésben és számos hasonló területen. Mostantól kezdve azonban a "mindenütt" ennél többet is jelent: a Java-technológia nagy szerepet játszik a NASA legfrissebb, rendkívül sikeres a Mars bolygó kutatását szolgáló misszióban.

A "Spirit" nevű hatkerekű marsjáró sikeres landolása óta a NASA pasadenai sugárhajtású eszközökkel foglalkozó laboratóriumának (Jet Propulsion Laboratories) tudósai nagy teljesítményű, Java alapú felszíni vezérlőrendszerüket használják a Spirit manőverezésére a marsi terepen - ez eddig a világtörténelem legkülönlegesebb hálózati videojátéka.

A Java 3D és a Java Advanced Imaging technológia szintén kulcsszerepet játszik abban a szoftverben, amelyet a laboratórium a Rover által küldött valós idejű képek feldolgozására és értelmezésére használ. A NASA már elkészítette a szoftver egyszerűsített változatát, amely letölthető a szimulált háromdimenziós látkép megtekintéséhez és ebben a Rover körülvezetéséhez.

A NASA mérnökei speciális alkalmazásprogramozási felületek (API-k) és hálózati protokollok százait használta. A program révén gyűjtött adatok egy tudósokból és mérnökökből álló szétosztott, együttműködő hálózat részét képezik; az pedig, hogy a Java-technológia bármilyen platformon futtatható, biztonságos, megbízható globális párbeszédet tesz lehetővé a NASA tudományos közösségén belül. Most, hogy a Java segített eljutnunk a Marsra, ki tudja, mit fog jelenteni a jövőben a "Java mindenütt" szlogen?