Az Európai Nyelvi Díjat az Európai
Bizottság és a magyar Oktatási Minisztérium alapította 1998-ban az Európai Unió
tagállamainak kezdeményezésére. Célja, hogy hivatalos elismerésben részesítse
az idegen nyelvek tanítása terén megvalósuló, példaértékűnek minősülő és
innovatív programokat, folyamatokat az oktatás és képzés bármely szintjén.
A Debreceni Egyetem díjnyertes programjának hátterét
biztosító Oracle iLearning távoktatási keretrendszert a Debreceni Egyetem
Angol-Amerikai Intézete 2002 őszén vezette be, a kapcsolatfelvételtől számítva
csupán négy hét alatt. Az új rendszer alkalmazását elsősorban a tartalmában és
formájában újszerű képzési forma minél magasabb szintű megvalósításának
szándéka tette szükségessé, de komoly motiváció volt az oktatandó modulok
számának folyamatos emelkedése, valamint a kiegészítő tananyagok méretének
rohamos növekedése. Ezen kívül az intézetnél hagyományosan használt e-mailes
kommunikáció sem tudta már kellőképpen támogatni a hallgatói csoportok
együttműködését és a csoportmunkában tanító oktatók koordinálását. Lényeges
szempont volt a keretrendszer bevezetésében az a tény, hogy az intézet számára
egyre nagyobb költségekkel járt a fénymásolt tananyagok postázása. A
rendszerrel szembeni fontos követelmény volt még, hogy az oktatás
áttekinthetőbbé és hatékonyabban nyomon követhetővé váljon, hogy csökkentse a
képzés költségeit gyorsabb megtérülés mellett és javuljon a tananyagok rendszerezhetősége
és újrafelhasználhatósága, valamint hogy a július végén indult tárgyalások
ellenére már lehetőleg az augusztus 21-i tanévkezdésnél élesben tudjon működni
a környezet. A gyors bevezetésben az Oracle munkatársain
kívül az oktatási tartalmak kialakításában évek óta együttműködő partnere, a
Kudos Magyarország Kft. is jelentős szerepet játszott.
A 2003-ban lezárult pályázati
fordulón a számos igen színvonalas idegen nyelvi program közül négy került
díjazásra. Az élen végző Debreceni Egyelem Angol-Amerikai Intézete után a
második helyet a Nyíregyházi Főiskola Eötvös József Gyakorló Általános Iskola
és Gimnáziuma, míg a harmadik helyet a Nyelviskolák Szakmai Egyesülete és a
Discimus Alapítványi Közgazdasági Szakközépiskola - Discimus Üzleti Iskola szerezte
meg. Az elmúlt öt évben Európában közel száz intézmény vehette át a
nyelvoktatásban elért kiemelkedő eredményeiért járó díjat.