Miért Vegas a
legjobb hely a világon konferenciák és kiállítások rendezésére?
Nem véletlen, hogy
a fogyasztói - felhasználói elektronikai technológia ipar" itt kell, hogy
tartsa egyik-másik konferenciáját, hiszen ezzel a háttérrel sokkal könnyebb üzleti
sikert elérni, tárgyalásokat befejezni, mint egy átlagos helyszínen. A számok
jól jelzik a sikert: ez a legnagyobb ilyen típusú rendezvény az Államokban,
ahol mindenki jelen van, aki számít az iparban. 110 ország 2,500 kiállítója,
20,000-nél több új terméket mutat be. Az év legnagyobb médiaeseményének is
ígérkezik a rendezvény: 4,000 újságíró 50 országból közvetít az eseményről. Akik
persze panaszkodtak is az esemény méretére: a 3.2 millió négyzetlábnyi
kiállítási terület majdhogynem kezelhetetlenül hatalmas meretű. Aki
szelektálásra képtelen mindenevő az bajban van, mert ekkora területet szinte
lehetetlen úgy bejárni, hogy közben ne csak a gyalogláson járjon az ember esze.
Fontos, hogy a prioritások rendben legyenek, és tudja az újságíró, hogy mit keres
és mire kíváncsi, különben elveszett a sokezer termék között (amik a maguk módjan
mind érdekesek, hiszen különben nem hozták volna el erre a világszintű
megmérettetésre azokat.)
Ebben a
tudatállapotban, felszabadultan és a várostól megrészegülve lehet igazán
kilépni a mindennapok rövid távú, taktikai problémáinak a nyomása alól és
elgondolkozni stratégiai, hosszú távú lehetőségeken is. Mindezt pedig
világszintű szakmai előadók víziói inspirálják, akik jól megférnek a szövetségi
kormány csúcsvezetőivel a programban.
Az is segít persze
a hangulat megteremtésében, ha egy szálloda tucatnyi emeletét a koreai óriás
mobiltelefon-gyártó LG "Life is Good" reklámjába borítják, vagy ha az
audiotermékeket bemutató pavilon (egy a 48 amerikai footballpálya méretű területen)
leginkább egy luxusautó-kiallításra emlékeztet a fémesen ragyogó hangszórókkal
kitömött autócsodákkal.
Mi a CES általános
üzenete?
A hivatalos üzenet
technológiai jellegű: minden valamire való termék network-ben gondolkozik. A
telefon beszél a riasztóberendezéssel, az autóban utazó csecsemő kamerán
keresztül nézegetheti az autót vezető mama képét, hogy neki ne kelljen a
forgalomban veszélyesen hátrafordulnia, ha a csemetéjével akar beszélni, az
egyik szobában elkezdett tévéadást a másikban be tudja fejezni.
Az árak zuhannak,
a minőség emelkedik, az amúgyis sokfunkciójú tárgyak egymással kommunikálva egészen
hihetetlen dolgokra képesek. Az egyik ilyen értelmes új háztartási gépezet a
hűtő - sütő: az egész nap hűtőként üzemelő dobozt a háziasszony hazafelé
vezetve a mobiltelefonján felhívja, amitől a hűtőből sütőbe kapcsol a gépezet
és mire hazaér a család az étel frissen sütve készen áll.
A nem általános hangulat
viszont nagyon sokat elárul a 8.2%-kos GDP növekedésű amerikai gazdaság
dinamizmusáról: az optimizmus, az energia kézzel fogható volt a kiállítás
minden sarkában, a shuttle buszokra várók mérföldes sorai között vagy a
kiállítás tévécsatornájának a riportjait nézve éjjelente.
Korea es Kína
Igen, köztudott,
hogy az Egyesült Államok és Japán cégei gyártják a világ GDP-jenek 45%-át,
amihez képest minden más régió csak másodhegedűs. Viszont minőségben és
vállalkozói szellemben az alcímben szereplő két ország kiemelkedik az átlagból.
Korea es Kína
nagyon megtanulták marketingolni magukat. Jól megszerkesztett, majdnem hibátlan
angolsággal szövegezett brosúráik az amerikai ízlésnek megfelelően adják el a
termékeket. Korea, melynek termékei távoli másodikként a nagy testvér Japán
mögött alacsonyabb minőséget olcsó áron jelentettek, mára kinőtte magát, és a
világ legnagyobb flatpanel tévéképernyőjét már Koreában készítik, nem pedig
Japánban. A minőség meghatározó a nemzetközi pavilon koreai termékei között:
hibátlan design, elfogadható ár, és üdítő kreativitás. Nekem a legjobban az a
vagyonvédelmi termékük tetszett, amelyik a mobiltelefonra sugározza a betörő
képét, mivel a riasztó berendezés azonnal hívja a távol levő tulajt. A tulajnak
lehetősége van elbeszélgetni azzal, aki betört a lakásába a beépített
mikrofonon keresztül, amellett persze, hogy a rendőrségre is küld a rendszer
email-t és videó-ra is veszi az eseményt (amit magától értetődően a web-en
megtekinthetnek szintén élő adásban a családtagok.)
A kínaiak (amin
immár Hong Kong-ot is értjük) sok apró érdekességgel jöttek elő, amik egyszerűségükben
voltak nagyszerűek. Ilyen például az “air technology"-t alkalmazó, laptop-ot és
minden más elektromos berendezést szállító táskagyűjtemény, ami gyakorlatilag
széttörhetetlen , a vállra téve a legnehezebb súly is elviselhetővé válik a
puha gumitalpak közé beilleszkedő levegőnek köszönhetőn, illetve ha esetleg
víbe zuhan a táka,akkor ott automatikusan fennmarad a vízfelszínen úszva a
megszokott süllyedés helyett.
Laszlo Horvath
President, ActiveMedia
www.activemedia.com