Amit
személyesen nagyon ironikusnak találok, az a sors azon fintora, mely szerint
éppen az AOL CEO-ja kérte az AOL Time Warner CEO-ját és igazgatótanácsát arra,
hogy “visszakapja az AOL brand"-et. Na persze nem arról beszélünk, hogy Steve
Case szeretné visszavenni az online céget - annál büszkébbek a TW bizánci
típusú főurai, legalábbis egyelőre. Pusztán nyelvi játszadozásról van szó,
annak elismeréséről, hogy az AOL hajó elment, és új identitást kell kitalálnia
az ISP-nek a TW óriásbirodalmon belül.
Mi is
történik az ISP háza táján? Először is kiegyeztek gyorsan a Microsoft-tal
Netscape ügyben. A megegyezés az üzlet tiszta logikáján végigkísérve egyszerű
és világos: a Time Warner már nem az online technológiai piac dominálására
törekszik, mint azt az AOL tette, hanem reklámbevételektől nagyban függően
üzemelteti hihetetlen méretű médiagyárát. Ebből az érdekrendszerből tekintve
semmi értelme az egyik legnagyobb reklámköltségvetéssel rendelkező klienssel veszekedni,
igaz?
Másodsorban
szépen, egyenletesen süllyed a hajó (ami azért még hosszú évekig eltarthat).
Negyedévenként vagy egymillióval csökken a vonalas használók száma. Az AOL még
mindig toronymagasan vezet a sokkal gyengébb bázisú MSN-nel szemben (26 millió
versus 8 millió felhasználó) - de ezért már senki nem hálás Steve Case
kiebrudalt csapatának.
Azokról
a szinergiákról, amelyeket a különböző médiahordozók együttműködése jelent, már
régóta szó sem esik, ami azért elszomorító, mert ha kicsit szerencsésebb
körülmények között jön létre a Time Warner megvásárlása, akkor lehet, hogy mára
másként fogyasztanánk tradicionális médiát is, az HBO-tól a Time magazin-ig. De
ez már igazán nem érdekli a sokak által “alkoholmentes italnak" titulált TW CEO
Dick Parsons-t. Ő csökkenti a költségeket elbocsátásokkal és ha szükséges
cégeladásokkal (a legnagyobb a Time Warner Music eladás $2.6 milliárdért. Őt
nem a technológia jövője érdekli, hanem a profit maximalizálása. Jellemző módon
Dick maradt egyedül az AOL-nek a Time Warner-t kiárusító csapatból: az AOL-es
Case es Pittman mellett Gerry Levin is már csak a partvonalon kívülről
figyelheti az eseményeket, míg ő ügyesen ellavírozgat a nagyhatalmú divízió-főnökök
között.
Számtalan
cikk foglalkozott részletesen a 2003-as évvel a világ legnagyobb médiabirodalmának
a szemszögéből. Sőt még egy könyv is megjelent - immáron a sokadik - a
karácsonyi könyvvásárra, stílszerűen “There must be a pony in here somewhere"
(a “here" pedig nem más mint “lókaki"...) címmel, a neves szilikonvölgybeli
véleményformáló, Kara Swisher tollából. Ő nem más, mint a szintén slágernek
számító AOL.com szerzője, aki lebilincselő pletyka-stílusban képes tárgyalni
bármilyen témát.
Az
elhíresült legenda szerint Jim Kimsey-től származik ez a lókakit idéző mondás,
ami a színes amerikai üzleti nyelv szerves része lett mostanra. Mindjárt a
hosszú történet legelején nyilatkozott így Jim, az AOL alapításakor, amikor a
sok probléma között keresett valami értéket a kezdő cégnél. Néhány százmillió
dollárt sikerült találnia a nagy népszerűségnek örvendő, katonából lett
befektetőnek, amit a világ megjavítására használ a (többek között) királynőkkel
randevúzó, deresedő homlokú playboy - többek között a boszniai / iraki
tömeggyilkosságok áldozatainak azonosítására költ kemény milliókat. A Jack
Kimsey mellett még Ted Leonsis az, aki megmaradt az őscsapatból, és ha nem is
sikerül győznie se a Washington Capitals focicsapattal, se a Wizards
kosarasaival, ez nem vesz el a népszerűségéből az örökké kedélyes, optimista
webmarketing gurunak.
A
többiek viszont úgy tűntek el, mint a dicsőséges szovjet hadsereg katonái
Magyarországról: se hírük se hamvuk nem maradt. Pittman hosszú hallgatás után
média-befektetésekkel foglalkozó butikcégbe kezdett. Steve Case
ultra-gazdagoknak célzott timeshare üzletet vett, amit semmiképpen nem lehet
technológiailag úttörő vállalkozásnak nevezni.
Egy
technológiai befektetésekkel foglalkozó jó barátom szerint megdöbbentő, hogy
milyen kevés AOL-es milliomos kezdett saját cégbe. Talán a leglátványosabb
kivétel David Cole, aki arról híresült el, hogy “technológiai" életet lehelt a
hihetetlen méretű network-be, amekkorát azelőtt senki sem tudott elképzelni
sokmillió egyidejű használó kiszolgálására, és megvalósította Steve Case álmát.
Ő a virginiai organikus farmját cserélte fel a Hawaii ananászfarmra, amit Steve
Case vett meg (ezzel gyerekkora szigetének a legnagyobb földtulajdonosává
válva).
Mi pedig
merenghetünk azon, hogy mekkora lehetőséget hagyott ki ez az ambiciózus és
sikeres társaság. Lehet mentségül felhozni azt a recessziót, aminek éppen a
2003-as piac vetett véget (az 50% hozamú Nasdaq-kal az élen), vagy a szövetségi
kormány lassúságát a cégvásárlás jóváhagyásakor. Az igazsághoz legközelebb
talán mégis az áll, hogy lényegesen többet lehetett volna elérni sokkal
kevesebb arroganciával, egy nyitottabb, befogadóbb vezetői kultúrával, ami nem
a minden áron való belső hatalmi pozíciókra, hanem inkább a fogyasztói
igényeire koncentrálhatott volna. Ez az igazi leckéje 2003-nak: az online
technológia hiába változtatott meg gyökeresen fogyasztói szokásokat, az üzleti
logika nem változott. Amikor a “kishal" AOL lenyelte az óriási bálna Time
Warner-t, valami újfajta állatot szerettek volna létrehozni ebből az internet
vizionáriusai. A természet törvénye győzött a technológia megszállottjai
felett, és mára már nem maradt szinte semmi nyoma az agresszív és látványos
AOL-es csapatnak. 2004-ben pedig már mindenki úgy fog viselkedni a TW háza
táján mintha mi sem történt volna, és az AOL-es hatalomátvétel egy rövid és
rossz álom emléke csupán. Az AOL pedig még jobban beilleszkedik a Time Warner
cégstruktúrájába - hacsak még nem unják és adják el valakiknek (dehogy az nem a
Steve Case-lesz arra sokan mérget vennének, mert ennyire azért nem rövid a TW
emlékezete.)
Laszlo Horvath
President, ActiveMedia
www.activemedia.com