A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenytanácsa január 27-én meghozott és kihirdetett határozatában megállapította, hogy a Magyar Távközlési Rt. visszaélt gazdasági erőfölényével, amikor 2002. február és 2002. július közötti időszakban összekapcsolási szolgáltatásainak árait és távbeszélő szolgáltatás csomagjainak díjait egymáshoz képest úgy állapította meg, hogy az alkalmas volt az új piacra lépés akadályozására. A versenytanács ezért - nem jogerősen - 70 millió (azaz hetvenmillió) forint bírságot szabott ki a távközlési szolgáltatóra.
A
GVH indoklása: a Matáv a hálózatba irányuló hívások végződtetése és az innen
induló hívások indítása piacán monopolhelyzetben van. Az említettek olyan
nagykereskedelmi piacok, amelyekhez való hozzáférés alapvető fontosságú ahhoz,
hogy az újonnan piacra lépők el tudják érni a Matáv ügyfeleit, ily módon
számára versenyt támasztva. Egymáshoz vertikálisan kapcsolódó piacok esetén -
mint jelen esetben a többi távközlési szolgáltatónak nyújtott összekapcsolási
és az előfizetőknek nyújtott kiskereskedelmi szolgáltatások - a
nagykereskedelmi piacot, mint szükséges inputot uraló vállalkozás árazási
magatartásával akadályozni tudja az új versenytársak kiskereskedelmi piacra
lépését. Ennek egyik módja az árprés alkalmazása.
Ha egy vertikálisan integrált vállalatcsoport úgy állapítja
meg a kiskereskedelmi termék fogyasztói árát, hogy a köztük kialakult szűk
(vagy negatív) árrés miatt a versenytársak részére a kiskereskedelmi
szolgáltatás nyereséges nyújtása lehetetlenné válik; utóbbiak vagy kiszorulnak
a piacról, vagy be sem tudnak lépni. Mindez az árprés miatt.
Az FDC, majd LRIC alapú MARIO előtti kereskedelmi
szerződések díjaival végzett számítások mind a Ritmus100, mind a Ritmus200
díjcsomag esetében azt mutatták, hogy a díjcsomag révén realizált bevételek nem
fedezik még a nagykereskedelmi szolgáltatások költségeit sem, az árrés minden
esetben negatív lett. A nagyvállalati szegmensen ugyancsak árprés-szituáció
alakult ki a vizsgált időszakban, hiszen az egyedi ajánlatokkal rendelkező vagy
a Ritmus300 díjcsomagra előfizető ügyfelek esetében a nagykereskedelmi díjak
közti különbség a kedvezőbb tarifák miatt nyilvánvalóan még az előzőeknél is
kisebb (abszolút értékben: nagyobb) volt.
A
nagykereskedelmi költség és a kiskereskedelmi ár közötti negatív árrés jelen
esetben a nagykereskedelmi ár nagyságának volt tulajdonítható. Ezt mutatja az
is, hogy a MARIO alapú nagykereskedelmi díjak 2002. júliusában jelentősen
mérséklődtek, miközben nem utal semmi arra, hogy az időközben eltelt 4-5 hónap
alatt ilyen mértékben csökkentek volna a Matáv költségei.
A
GVH szerint a versenytanács többszöri tárgyalást követően, a bírság
kiszabásakor a GVH elnökének és a versenytanács elnökének erre vonatkozó közös
közleményében foglalt elvek szerint járt el. Az árprést, mint gazdasági
erőfölénnyel való, -- a versenytársak kiszorítására alkalmas - visszaélést a
versenytanács közepes súlyos jogsértésnek tekintette, melynek jelen esetben
csekély piaci hatása volt. A bírságkiszabás viszonyítási alapjául a néhány
hónap során az üzleti előfizetők piacán realizált forgalmat vette alapul a
versenytanács. E bírság a jogsértés piaci súlyához igazodóan, tekintettel a
Matáv méretét tükröző forgalmi adatokra, inkább jelképesnek, mint visszatartó
erejűnek nevezhető a múltbeli, lezárult, nem hosszú időszakot jellemző
jogsértés esetén.