Az
unióban már 2002 júliusában jóváhagyták a nem kívánt üzenetek terjesztését
betiltó irányelvet, amelyet a tagállamoknak legkésőbb tavaly október 31-ig
kellett átültetniük nemzeti jogszabályaikba.
Erkki
Liikanen, a bizottság ipari és informatikai kérdésekért felelős tagja szerint
azonban a jogi szabályozás önmagában nem fogja megfékezni ennek a módszernek az
alkalmazását. További lépésekre van szükség, amelyek megtételében a bizottság a
tagállamok intézkedései mellett számít az érintett vállalatok által
kidolgozandó megoldásokra, a felhasználókra és a nemzetközi együttműködésre.
A
kéretlen elektronikus levelek több okból is ártalmasak: zavarják az internetes
szolgáltatások felhasználóit, megtévesztik a fogyasztókat, többletköltségeket
jelentenek a vállalatok számára, és gyengítik az e-kereskedelem hatékony
működéséhez szükséges bizalmat - emlékeztet a javaslatokról kiadott
közleményében a bizottság.
Kezdeményezi
ezért, hogy az illetékes hatóságok kapjanak olyan vizsgálati és intézkedési
jogosítványokat, amelyeknek birtokában azonosíthatják a kéretlen üzenetek
küldőit, és eljárást indíthatnak ellenük. Szükségesnek tartja továbbá, hogy a
marketingben általános érvényű szabályként követeljék meg annak az elvnek az
alkalmazását, amely szerint a felhasználók csak kifejezett kérésük vagy
előzetes beleegyezésük alapján ("opt-in") kaphatnak elektronikus
üzeneteket. Felhívja a figyelmet arra, hogy a felhasználókat is tájékoztatni kell
a kéretlen levelek elkerülésének módjairól.
A
bizottság hasonlóan fontosnak tartja a probléma nemzetközi vonatkozásait, már
csak azért is, mert az európai felhasználók gépeire kerülő levélszemét 80
százaléka az unión kívüli országokból érkezik. Ezért február 2-3-án az OECD-vel
közösen szakmai tanácskozást szervez Brüsszelben a nemzetközi együttműködés lehetőségeiről.
Az
unió azért is nagy súlyt helyez a spam terjedésének megállítására, mert a
távközlési ágazat - és ezen belül a nagy sávszélességű adatforgalom - egyike
annak a csekély számú területnek, ahol előnyben van az Egyesült Államokkal
szemben.
A
javaslatokat ismertető sajtóértekezletén Liikanen felhívta a figyelmet arra,
hogy 1995 óta az Egyesült Államokban gyorsabb a termelékenység növekedési
üteme, mint az EU-ban. A távközlési ágazatban viszont a 90-es évek során végig
az európai növekedés volt a gyorsabb, ami főleg azzal magyarázható, hogy e
téren a liberalizáció hatékonyabb volt az unióban, mint Amerikában.