"Az
internetes médiumok látogatottságát mérő rendszer szinte tökéletes mennyiségi
mutatókat produkál: digitális technológia rögzíti a látogatások és a letöltött
oldalak számát." - fogalmazott vitaindítójában a beszélgetést vezető Krecz
Tibor médiaszakértő. A szakember szerint azonban a reklámpiac egyelőre még nem
kellő mértékben jutalmazza az adatszolgáltatás minőségét, aminek fő oka, hogy
az ügynökségeknek a mennyiségi mutatók mellett a ma elérhetőnél gyakrabban
frissített minőségi adatokra lenne szüksége. Ezek a szocio-demográfiai adatok
segítenek a látogatók vásárlóértékének pontosításában, a célcsoportra történő
tervezésben.
A
résztvevők - köztük a mérésekkel foglalkozó cégek, tartalomszolgáltatók és
médiavásárlók képviselői - egyetértettek abban, hogy a piacon ma jelenlévő,
egymásnak sokszor ellentmondó adatokat közlő mindkét mérés megfelelő színvonalú
és módszertanilag hibátlan. Az ellentmondásokat az okozza, hogy a két eszköz
nem ugyanazt méri, ezért nehéz az eredmények összehasonlítása. A felszólalók
többsége ugyanakkor problémásnak ítélte azt a tendenciát, hogy egyes
tartalomszolgáltatók a magasabb összlátogatottsági adatok elérése érdekében
független oldalakat közösen auditáltatnak. Ennek megszüntetése szakmai
konszenzussal, az önszabályozás kiterjesztésével volna megoldható, és tisztább
reklámpiaci helyzetet teremthetne.
Több
hozzászóló felhívta azonban a figyelmet arra, hogy a piac kiépülése időigényes
folyamat: az internet fokozatosan egyre fontosabbá válik a hirdetők számára,
hiszen a magas státuszú fogyasztók elérésére nagyon alkalmas médium. Mindezt
már adatok is alátámasztják: a 2003-as évet a vezető hazai tartalomszolgáltatók
többsége pénzügyileg sikeres évnek tekinti, az internet reklámtortából való
részesedése az elmúlt években folyamatosan dinamikusan növekszik.