Az
amerikai produktivitás egyik titka - és ezt nem lehet egyszerűen megmagyarázni
azzal, hogy a gyakorlatilag évente egy-két hét szabadság kivételével állandóan
dolgozó amerikai munkaerő “mindig ott van a munkahelyén" - tehát a titok a
munka és a játék, a személyes ambíciók és a karrier tervek organikus
egybeolvadása. Ennek a trendnek a legdivatosabb megjelenése ma a virtuális
munkahely, ami évtizedekig csak a privilégiumokkal elhalmozott keveseknek
jutott osztályrészül - milliomosnak kellett ahhoz lenni, hogy valaki az otthoni
irodájából szervezhesse meg a munkahelyi találkozóit. Mára ez megváltozott, és
lám csak 25% (!) - kal nőtt a produktivitása azoknak a telefonos “customer
service" alkalmazottaknak akiknek lehetővé teszi az otthonról dolgozás luxusát
a repülőtársaság.
Erre
az új trendre és egyre növekvő home office / small office / otthoni munkahely -
re egész termékcsoportok épülnek, és ugyanaz az infrastruktúra kiválóan
megfelel mind a kettőnek. Ráadásul az életet megkönnyítő és megszépítő
elektronikus szerkezetek “rohamát" csak úgy lehet igazán kezelni, ha “command
post" - okat, vezérlő-állásokat is tervez a jövő lakberendezője, hiszen a
legjobban egy egységesen működő, egy pontról vezérelhető “home hub"
segítségével tudnak összedolgozni az intelligens szerkezetek. Mindez pedig
egyszerűen megoldható az egyre elterjedtebb Wi-Fi es Bluetooth technológiáknak
köszönhetően: a “surround sound"-ot kiadó háttér hangszórókat mára már nem
elegáns drótokon keresztül rákapcsolni a “home theater"-re: ezt drót nélkül
hozza a soktucatnyi elképesztő minőségű audio-vizuális lakberendező, akik a
legfinnyásabb ízlést is kielégítő, egyéni stílust messzemenően követő “videoszobákat"
mutattak be. Tudni kell az amerikai lakáskultúráról, hogy az egyre növekedő
méretű és felszereltségű új építésű házak középső- és felső árfekvésű
kategóriája már nem képzelhető el speciális akusztikájú, surround sound
hatással multimédia - dvd filmek megfelelő minőségű nézésére épített
audio-vizuális szoba nélkül a suburb-okben.
Még
egy érdekesség: ne felejtsük el az amerikai életmód legfontosabb
“ruhadarabját", az autót - ami a legfontosabb összekötőkapocs a munkahely és az
otthon összeolvadó szigetei között. Nem meglepő, hogy a nagysávszélességű,
műholdas adatátvitellel felszerelt digitális autó immáron teljes jogú
munkahelyként vagy kényelmes otthonként is igencsak jó minőségben megállja a
helyét. Hol van már az az idő, amikor a százdolláros elemes hűtőszekrény
újdonságnak számított az autókba: a mozgó erődítményekre hasonlító óriási
Suburban-el, Excursion-ok és a szupergóliát Hummer-ek világában bőven elfér a
sokhangszórós, térhatású home theater - minőségű videótól a valóságos
íróasztalnak is megfelelő workstation-ig minden amire a túlzásokra hajlamos
amerikai vásárlónak szüksége lehet.
Moore
törvénye a szórakoztatóiparban
Egyre
nyilvánvalóbb, hogy az Intel alapítójának törvénye az egyre gyorsuló chipkapacitásról
(lásd Prim - link az Intel újra-fókuszálását a fogyasztói elektronikai iparra),
amik az egyre gyorsabb Intel Pentium - és más márkájú chipeket eredményezett,
kombinálva az egyre nagyobb flash memory kártyákkal, fény-visszaverő
chip-ekkel, egyre inkább az a vallásos meggyőződése támad a szemlélőnek, hogy
minden manipulációs, szemnek-fülnek a befogadására elképzelt film- és videoművészeti,
megjelenítési fantázia magától értetődően valósággá válik a közeli
jövőben. A tömegek számára is, nemcsak
Hollywood ínyenceinek.
Hol
lesz az agyközpontja az új lakásnak?
Kibontakozni
látszik egy elkövetkező óriási csata globális cégóriások között: ki és mi lesz
a sztenderdje a Wi-Fi / bluetooth / vagy a legújabb ultra wideband (amit a
Toshiba és a Samsung dobott piacra) forradalom egyenes következményének, a
lakás irányító központjának? Homlokegyenest ellenkező az elképzelése például a
Microsoft - nak (persze az óriás szeretné elfelejteni elvetélt próbálkozásait,
például a sokak számára teljesen értelmetlen WebTV-t - amikor is a mérnökök elfelejtették,
hogy a kisbetűs internet oldalait lehetetlen egy tévéképernyőn elolvasni három
méterre a képernyőtől) vagy a Sony-nak. A Microsoft természetesen PC-t akar
látni az intelligens ház központjában, míg a Sony egy médiaközpontot. Az
igazság valahol a kettő között lesz, természetesen - PC képességekkel
rendelkező digitális “agy" működteti majd a közeljövő lakótereit, amit
természetesen egy fogyasztói-elektronikai cég varázsol majd egyszerűen
kezelhetővé és “fogyasztóbaráttá". A magam részéről inkább a Sony mellett
teszem le a voksomat - nemcsak az alapján, hogy ez a fogyasztóbarát márka még
ócska és összecsapott terméket nem dobott a piacra. Ami miatt szkeptikus lennék
az a “core competence" hiánya ezen a területen a Microsoft részéről. Nézzük
csak a legújabb “slágernek" marketingelt termékét, a Spot karórát (amit a Bill
Gates a tőle megszokott lendülettel mutatott be, ahogy a legutóbbi néhány kissé
gyengére sikerült próbálkozást - beleértve az MSN legutóbbi 400 millió dolláros
AOL-ellenes reklámhadjáratát, amit félúton le kellett állítani a teljes
érdektelenség miatt). A Spot karóra arról nevezetes, hogy az időjárást jelenti
a hordozójának, és mellesleg az időt is mutatja. Na most hiába nemzeti sport
Amerikában az időjárás megtekintése, azt nem szükséges minden pillanatban
kivetíteni az ember csuklójára: ha valaki annyira kíváncsi rá, akkor egy ingyen
számon felhívhatja az időjárás-jelentést bármikor... Ez a termék valószínűleg
kiváló technológiára és mérnöki szakértelemre épül - viszont szükségtelen, nem
hinném, hogy túl sok vevő lesz rá, ha végre elkészül, egy évvel a beharangozása
után... Szimptomatikus a software óriás gondolkodását tekintve...
Elemzők
szerint a mai $1.5 milliárdos “home automation" üzlet 2007-re $3.8 milliárdra
nő majd. Ez persze mindössze csekély százaléka a 101 milliárd dollárra taksált
fogyasztói elektronikai üzletnek. Az első próbálkozások nagyon meggyőzőek,
logikusak és használhatóak: kedvencem az ébresztő óra, amelyik nem a szokott
hírprogrammal vagy zenével ébreszt, hanem az interneten keresztül
programozható, személyre szabott hírösszefoglalóval. Ez az “értelmező híróra"
egyébként három hónap múlva kerül a piacra, a gyártó másik termékével a
digitális információt “elolvasó" mikrohullámú sütővel, amelyik ideális
hőmérsékletre melegíti fel a terméket a csomagra kódolt információ alapján.
A
termék logikája kristálytiszta: abban a pillanatban, amikor a kényelmes 21.
századi digitális polgár felébred reggel az ágyában, az elektronikus rendszer
segítségével tudja elindítani a napját a leggyorsabban és leghatékonyabban: a
zuhanyozó beállításától (hogy ne kelljen a csövekben megrekedt víz
felmelegedésére várni) az autó beindításáig (hogy előre felmelegedve várja a
gazdit). Vagyis az első elektronikus vezérlő micsoda, amit megérint az ébredező
digitális fogyasztó, legyen az egyetlen, amire igazán szüksége lesz napközben.
Ezek a kényelmet szolgáló megoldások már megvehetők egyenként, viszont egyetlen
személyes kommunikációs, digitális command post-ról irányítva logikusan, egyszerűen,
egyszerre lesznek irányíthatók és koordinálhatók. Ami még egyszer 25%-os vagy magasabb produktivitás
emelkedéshez vezet majd, a prioritások kényelmes, intelligens újrarendezésével
amíg a szerencsés fogyasztó alszik. Például ha a személyes kommunikációs
rendszer sürgős üzenetet kap az éjszaka során, akkor lehet ezzel kezdeni a
napot, az üzenetet a zuhanyozóban meghallgatva, ha éppen ehhez van kedvünk,
vagy a sürgősként megjelölt email-eket reggelizés közben meghallgatni - ezek a
tevékenységek néhány éve még sci-fi-be illő álmokként szerepeltek, mára pedig
már csak idő kérdése, hogy elérhető áron piacra kerüljenek. Arról nem is
beszélve, hogy ezek a technológiák mennyivel élvezetesebbé változtathatják a
napunkat az ébredés első pillanatától kezdve: az eddig csupán milliomosok
játékszereként szereplő digitális televízió-monitor fal nemsokára elérhető lesz
az átlagembernek is, aki éppen erről álmodozik, hogy klasszikus festményeket
vagy éppen a Sziklás hegységet szeretné látni a hálószobájában.
Íme
néhány kedvenc (amiknek fényes jövőt jósolok az elkövetkező egy-két évben).
Amit kiemelek az magától értetődően az én ízlésemet tükrözi, hiszen húszezernél
több új termék közül lehetett választani. Ebből a listából is látszik, hogy a
Consumer Electronics kategória meghatározása igencsak egyszerű lett: minden,
ami a munkahelyen, az otthonban vagy a kettő között a fogyasztó életét,
produktivitását segíti az ehhez az iparhoz tartozik. Vagyis egy kategóriában
találja magát a Sony és a Microsoft, a Panasonic és a TiVo.
Az
“énközpontú" ciklus az amerikai gazdaságban
Sokat
cikkeznek és beszélgetnek mostanában a szeptember 11. sokkját kiheverő amerikai
gazdaság új ciklusáról. Köztudottan szeptember 11. az otthon, a család kényelme
felé fordította a polgárok figyelmét. Ennek eredménye a soha korábban nem
látott otthon- felújítási és szépítési roham. Milliók építettek új uszodákat,
rendeztek be díszkerteket, vettek új elektronikus berendezéseket, hogy még
kényelmesebbé tegyék a már eddig is túlzásoktól nem mentes módon berendezett
átlag amerikai lakóházat. Ezt követi most az “énközpontú" vagy “önközpontú"
ciklus: kezdődött az autógyárak elképesztő ajánlataival, amelyek milliókat
csábították új autó megvásárlására, és folytatódik most a mindennapok kényelmét
kiteljesítő elektronikus termékek egész hadseregének a felvonultatásával.
Mindeközben egyre többet és jobban sikerül dolgozni és élni, kihasználni a
meglévő perceket és tovább csökkenteni a haszontalanul, várakozással elpazarolt
időt.
A
konferencia divat-sztárja: minden idők legszebb és praktikusabb
konferencia-táskájaElőször
is annyit erről a termékről, hogy low tech. Semmi köze a magas és fejlett
technológiához, egyszerűen a konferenciajárók életének kellemesebbé tételéhez
járul hozza a maga egyszerűen értelmes módján. Ez nem az a mindentudó táska,
amit szintén több ázsiai gyártó is bemutatott, laptop, mobiltelefon és minden
más elektromos szerkezet feltöltésére képesen, hanem egy sokkal egyszerűbb
hátizsák-féle, ami nagyon is megér egy misét.
Ez
a táska először is gyönyörű, szemet gyönyörködtető. A színe nem a megszokott
unalmas fekete és sötétkék, hanem divatos zöld színben készült. Ami akkor sem
unalmas, ha már századszor látja valakinek a kezében az ember. Vállra vehető,
kereken húzható, vagy kézben is vihető. Az oldalán két vizesüvegnek készített
tasak található, amiből az egyik melegen (vagy hidegen) is tartja a beledugott
műanyagpalackot. Természetesen külön védő-szivacs fedi a laptop-ot, hogy
esetleg kisebb ütődés se okozzon kárt. A méretet is szabályozhatja a büszke
tulaj, annak megfelelően, hogy a hagyományos módon gyűjtögeti a katalógusokat,
avagy inkább marad az elektronikus info-cserénél.
Miért
is részletezem ezt a szemlátomást stratégiai következmények nélkül piacra
dobott, egyszerű terméket (ami nagy valószínűséggel Kínában készült,
természetesen fillérekért)? Azért mert a termék filozófiája példaszerű: keresve
se lehet olyat kitalálni, ami hiányzik a sokféle használati lehetőségből,
amiből mindenki számára sikerül ideális megoldást találni. Nem csoda, hogy úgy
vették a konferencia boltjában a látogatók, mint a cukrot, hiszen a sok
mérföldes gyaloglást tette úgy elviselhetővé, hogy a jövőben is használható
lesz. Ilyen magasra tették a mércét a CES 2004-en a szervezők... Ez az a
fogyasztóközpontúság, ami a legegyszerűbb és legunalmasabb tömegtermékből, a
táskából is új értéket, izgalmas “műtárgyat" tud varázsolni.
Ugyanez
a filozófia vezérelte azokat a tervezőket, akik olyan tévékészülékeket
állítottak ki, amelyik a megszokott funkciók mellé MP3 zenét játszik, drót
nélkül csatlakozik a kábeltévéhez, természetesen HDTV és plazma megoldású,
lehetőleg minél nagyobb (az LG “Világon legnagyobb" méretű plazma tévéje 76
inches, míg a Samsung-é 80-as), természetesen fotókat is meg lehet tekinteni
ezen a tévén, az interneten is lehet szörfölni, műholdas rádiót is fog és
printer-t is építettek bele. Hiszen miért is kell dobozonként egy-két funkcióra
minimalizálni az elektronikus környezetet, amikor egy dobozba ennyi minden
belefér a mai chiptechnológiának köszönhetően? Ennek a gyártási iránynak a
koreai - japán mamutokkal lépést tartó vezetője a Philips, amelyik a CES-hez
kapcsolodó sajtótájékoztató- és cégbejelentés-özönben jelentette be a Yahoo! -
val történő globális tartalomgyártási egyezményüket. Amivel csak egyetlen
problémát látok: mitől lesz képes egy internet directory és portál még egy
dobozgyártó arra, hogy interactive tévére programot készítsen, amikor ebbe már
olyan óriásoknak tört bele a foguk, mint a Time Warner a maga többszáz évre
elegendő filmarchivumával... De nem illik károgni, inkább örüljünk annak, hogy
majdhogynem magányos európai madárként (persze ez túlzás, mert hagyományos
európai brand-ek, mint a Blaupunkt vagy Siemens megjelentek) valaki labdába
kíván rúgni ezen a szuperkompetitív piacon.
A
jóslatom a jövő katalógusok cipelésére berendezett táskájával kapcsolatban:
hamarosan napelemmel tölthető lesz, mint a mobiltelefont feltöltő esőkabát,
amit már néhány hónap múlva meg lehet rendelni a boltokban - szintén nagy
sikerrel fogadták ezt a ruhadarabot a show látogatói.
Komolyra
fordítva a szót: az igazán fontos történet a CES-en nem a sok ezer szuper
minőségű játékszerről, hanem az első igazán fókuszált, komolyan szinkronizált
otthoni network megalkotása.
A
tévéprogram-követő (Location free TV)
Miért
is ne tudjunk befejezni egy filmet vagy tévéműsort a kádban ülve vagy a hálószobában,
amit a nappaliban elkezdtünk nézni? Annyi kell, csak hozzá, hogy a készülékek
“beszéljenek" egymással. A TiVo multimédia rendszere már ezt is ígéri, az
eddigi PC-hez és Audió-felszerelésekhez kapcsolódó funkcionalitás mellé.
Mi
a legizgalmasabb aspektusa? Amikor az utazó egy távoli szobában az otthoni
megszokott tévécsatornáit tudja nézni az Interneten keresztül... Természetesen a
mára már megszokott Wi-Fi hálózaton keresztül (WLAN Európában). És ha éppen egy családi eseményt kellett az
út miatt kihagyni, akkor élő kamera közvetítéssel jelen lehet a távoli utazó a
szuperokos tévékészüléken keresztül. Nagy megmérettetés körvonalazódik: a Sony
terméke és sok más gyártó között. A digitális “hordozható videó program" termékcsoport egyik érdekes oldal-vagánya egy
olyan termék, amelyik a kábelről vagy műholdról levett videó terméket azonnal a
web-re tudja tenni élő közvetítésben is akár (természetesen hivatalosan csak
“családi - baráti" használatra). Amit aztán a szerencsés rokonok például
Hitachi plazma internetre épített tévén nézhetnek meg, ami szerény 1,080 sort
sűrít (high definition, természetesen) 32 inch-es méretre, 14 wattos beépített
hangszórókkal, amik subwoofer hatást is keltik, hadd szóljon a basszus hang az
internetről - CD minőségben.
És
ha már az audiónál tartunk, nem lehet nem megemlíteni a Pioneer versenyautóit,
melyek a mennyezetről függenek az óriási audió-csarnokban, a feltuningolt,
esetenként az utasoknak helyet alig hagyó autókban. Amik elképesztő
térhatással, viszont a környezetet egyáltalán nem hangszennyezve teremtenek
felejthetetlen zenei élményt az átlag amerikainak, aki napi több órát tölt az
autóban, mely az ő legfontosabb “ruhadarabja", lakótere és munkahelye is.
Az
információ ezerféle formában csomagolva, szállítva, megőrizveAhogyan
kommoditálozódnak a hard disk-ek, úgy kerül szó szerint mindenhova egy hard
disk. Nemcsak a PVR (Personal Video Recorder) technológiákat lehetett
megcsodálni a TiVo legújabb nemzedékétől a 100 óránál több adást felvenni képes
PC média center-ekig, hanem a zsebbe dugható tollakba, elemlámpákba,
kulcstartókba, öngyújtókba satöbbi is bekerül egy hard disk - gyakorlatilag
minden fontos információ egy zsebben elfér, és ráadásul úgy, hogy valami olyan
tárgyba bújik bele ami amúgy is ott lenne. A kapacitása ezeknek a miniatűr
hordozóknak mesés: egy hüvelykujjnyi darabra ezrével férnek rá rock slágerek.
Mintha James Bond filmet nézne az ember, ahogy a sok, kizárólag Ázsiában
gyártott, ötletes hard disk megoldásban gyönyörködik. Nem is beszélve a számtalan
hordozható biztonsági megoldásról, amiket ilyen mini-disk-ekbe bujtatva hoztak
piacra a gyártók: ujjlenyomatot vesz a használóról és csak az adatbázisban erre
felhatalmazottak használhatják a gépeket - avagy a drive meghatározott részeit
(a többi úgy marad rejtve, hogy az avatatlan használó vagy hacker nem is
látja.) Ez érdekes kombinációja a digitális - biometrikus - fizikai biztonság
kombinációnak, amivel már fillérekért minden PC levédhető.
A
PC-megsokszorozóEgyetlen
PC-hez több felhasználó lenne; egyszerre?
Semmi probléma: lehet választani kettő vagy kettő és öt közötti számú
felhasználók egyidejű PC használata között. Szerintem a termék oktatásügyi-
avagy kisméretű üzleti felhasználása mellett a kisméretű lakásokban (vagy
pénztárcákkal) élő nagyobb családosok számára roppant népszerű lesz a termék).
Az árazást is megosztották velem: úgy tűnik, hogy megúszható néhány száz
dollárból. Ez is igazolja az átfogó trendet: az árak elfogadhatóak vagy
zuhannak, a minőség pedig nő.
Apple
/ HP együttműködés - egy tabu vége
Az
Apple - ról elképzelhetetlen lett volna, akár néhány hete is, hogy megtörje az
“Apple only" tabut. És lám, a CES-en Steve Jobs es Carli Fiorina megegyeztek:
az Apple nagysikerű iPod-jat az HP kezdi árulni, amit az Apple HP márkajelzéssel
gyárt le. Viszonzásul az HP PC-k egy Apple icon-nal felszerelve csábítják majd
az iTunes online zeneboltba a használókat. Érdekes világban élünk, ahol a
flexibilitás és sebesség meghatározó az üzletfejlesztésben.
AOL
diszkont termékKissé
lekésve, 2 millió használó elvesztése után dobja piacra az AOL a Netscape
márkanév alatt a leárazott szolgáltatását -- $9.95 / hó áron. Ez majdnem a
harmada a zászlóshajó AOL alig harminc dollár alatti havi díjának. És kevéssel
a bejelentést követően újabb hír: egy dollár alatti bevezető áron lehet majd az
AOL Broadband használóinak Warner Brothers, TNC es HBO filmeket nézni a
network-on: ez zseniális ötlet, végre valami amit nem tudnak a versenytársak
lemásolni!
“Next
Generation" home bemutatóEbben
a jövőbeli otthont bemutató termékben legjobban az tetszett, hogy nem valami
újgazdag techie milliomosnak lesz az otthona hanem, hogy az építők a Las Vegas
környéken élő, hátrányos helyzetű fiatalokat segítő Opportunity Village-nek
ajándékozták a sokszázezer dollár értékű technikai csodát. A teljesen
egységesített hálózat által működtetett otthonban a kávéfőző beszélni tud a
hűtőszekrénnyel, ha éppen szükségét látja, hogy újratöltsék - és a hűtőszekrény
listázza az ajtaján, hogy mi található benne. Ha valamelyik ételből - italból
kezd kifogyni, akkor erről email-t is tud küldeni az okos gép. Vagyis amit
háziszolgák és komornyikok szoktak királyok és arisztokraták számára elvégezni
az mára elérhető közelségbe került az átlagembernek - és még van aki a
technológia túlfejlettségére panaszkodik. Ebből is látszik a legfontosabb
“mellékhatása" a technológia fejlődésének: demokratizál és korábban a kevesek
számára fenntartott életszínvonalat és kényelmi szolgáltatásokat terjeszti ki a
tömegek számára.
Video
scaling systemsEz
a termék az HDTV felbontásánál is elképesztőbb minőségű, pofonegyszerű
megoldás. A digitális rendszer bármelyik kábeltévé vagy műholdas tévéadó adásba
“bedugható", és a kivetítő rendszer hihetetlen felbontású képet eredményez.
Mindez már néhány ezer dolláros áron, koreai gyártásban - ugyanannyi az
élménytől elbűvölt sóhajt aratva le mint a hetvenezer dolláros óriás
laposképernyők...
Műholdas
rádiók versenyeÉrdemes
megemlíteni, hogy a műholdas rádióadók nagyon komolyan képviselték magukat a
CES-en: a washingtoni XM Rádió, a részvénypiacok idei csodagyereke, és az
akadozó new york-I masohegedus Sirius roppant ambiciózus terveket jelentett be:
a helyi és nemzeti szintű autó- és lakásba szerelhető, valamint hordozható
műholdas rádió melle hamarosan elkezdik a televízióadások sugárzását is.
Nemsokára 600 tévécsatornát nézhet az úrvezető az autójában, beleértve a helyi
híreket és sportközvetítéseket (amik errefele mindennel fontosabbak,
természetesen, bármerre is jár az utas.) Azt nem is említve, hogy két légitársaság
is kezdi perceken belül a szolgáltatást a levegőben. Érdekes módon a Jetblue es
az AirTrans, nem pedig valamelyik tradicionális, öreg cég.
Gyereklokátor
(és persze kutyára / macskára is alkalmazható)
Praktikus
termek a gyerekek ruhájára kapcsolható, GPS - szel felszerelt chip aminek
segítségével az aggódó szülők mindig tudhatják, hogy merre csatangol a
gyerek. Mindez az interneten vagy pedig
a mobiltelefonon is látható.
Hölgyek
előnyben!
Még
egy tabu ledőlt: 2003-ban, a történelem során először a gyengébb nem tagjai
többet költöttek fogyasztói elektronikai termékekre, mint a férfiak. Amitől az
idei CES - re fel is ébredt a szakma, és stílus- és szemléletváltást is hozott
a termékdesign-ban. Kisebbek, kerekebbek, szebbek lettek az elektronikus szerkezetek,
könnyebbek és jobban elférnek a hölgyek kézitáskájában. A hatalomátvétel
megkezdődött a férfiak fellegvárának számító fogyasztási elektronikában is - kis
késéssel az autóipar után.
Kétféle
termékcsoport sikerét lehetett megtapasztalni az expo alatt: az egyik arra
irányul, hogy több időt tölts el egy tevékenységgel, mert sokkal kellemesebbé,
hatékonyabbá teszi azt - a másikfajta
termék pedig azt célozza, hogy többet tudjál elérni ugyanannyi idő alatt ,amíg
tévét nézel. Mindezt pedig realista módon, a fogyasztó hétköznapi, mindennapi
érdekeit szem előtt tartva, nem pedig az Internet buborék korában megszokott
elképzelt jövőbeli igényeknek megfelelni próbálva.
Az
Expo-n kívüli show-lehetőségekPersze
akinek volt energiája végignézni a sok ezer kiállított és beugrani néhány
világszínvonalú bulira (például Carlos Santana is játszott), az expo-t kívül is
talált magának időtöltésre alkalmat.
Misem
jellemző jobban a CES sikerére, mint a $600,000 összdíjazású, $100,000 fődíjjal
járó videojáték világbajnokság megrendezése Vegasban, a CES-szel egy időben.
Aki éppen stílszerűen lazítani óhajtott a leróvott mérföldek után az
izgulhatott a világ minden tájáról befutott bajnokok tornáján. És még egy
jelzése annak, hogy ez a világ expo micsoda vonzerőt jelent: most már másodszor
a CES-szel egy időben rendezik meg a pornóipar éves összejövetelét a
konferencia központ közelében lévő, elképesztően gyönyörű Venetian szállóban -
egyesek szerint azért, hogy a pornóipar szakemberei első kézből
ismerkedhessenek meg a legújabb elektronikus játékszerekkel - mások szerint
fordítva, hogy a sok ezer technológus tanuljon a pornóvállalkozók újító
szelleméből.
Kényelmesebb,
kellemesebb mindennapok a közeli jövőbenA
CES idei felhozatala hihetetlenül gazdagnak, és praktikusnak bizonyult. A
legígéretesebb tanulság az, hogy a termékek többsége az átlagember számára
elérhető áron, a legközelibb jövőben a mindennapok része lesz. Micsoda
felszabadító élmény játszani és az élet úgynevezett “egyszerű örömeit"
mániákusan tovább javító szerkezetekkel megismerkedni egy recesszió utáni,
optimista gazdaságban. Egy ilyen kiállítás után világos a válasz, hogy az
amerikai gazdaság nagyobbik részét kitevő fogyasztói - vásárlói költekezés nem
fog egyhamar megállni - amíg a gyártók ilyen fantáziával és ennyire elérhető
áron képesek az álmokat valóra váltani - tömegmennyiségben.
Laszlo Horvath
President, ActiveMedia
www.activemedia.com