Amennyiben lehet hinni a vezetékes távközlési
vállalatoknak, akkor a haszonkulcsuk már közel nullára zsugorodott. A beszélgetések
internetes protokollal (VoIP) történő átvitele a piaci nyomást csak tovább
fokozza, és egyben hatalmas beruházási igényt is támaszt a vállalatok felé -
vélik a távközlési piac elemzői.
A szolgáltatók és a felhasználók számára nyújtott költség
előny mellett a VoIP lehetővé teszi a telefon-infrastrukúra integrálását a
vállalatok informatikai infrastruktúrájába, ami egyebek mellett az adatbanki
hozzáférést is egyszerűbbé teszi. A beszédhang minősége azonban egyelőre még
sok kívánni valót hagy maga után.
Az osztrák vezetékes távközlési piacon vezető szerepet
játszó Telekom Austria néhány hónapja bejelentette, hogy az úgynevezett
NGN-hálózatán (Next Generation Network) az elkövetkező öt év folyamán olyan
szélessávú szolgáltatásokat kínál majd, mint például a videotelefonálás. A VoIP
hálózat kiépítését azonban csak abban az esetben tartja kifizetődőnek, ha a
rajta keresztül nyújtandó szolgáltatások nem esnek további szigorítások alá.
A legnagyobb svájci vezetékes távközlési vállalat, a
Swisscom jelenleg harminc VoIP ügyfél hétezer csatlakozási vonalát szolgáltja
ki. A VoIP szolgáltatás további terjesztését azonban egyelőre nem szorgalmazza.
A VoIP hálózati berendezéseket forgalmazó Alcatel Schweiz viszont ennek
ellenére is az elmúlt három év folyamán minden évben megduplázta forgalmát.
Jellemzően a VoIP technológiát alkalmazzák az olcsó
vezetékes szolgáltatók is, illetve még a "nagyok" is azokon a
szakaszokon, ahol általában alacsony a vonalak terhelése. Erről azonban keveset
hallani, mivel éppen a szolgáltatás minőségét tekintik a legfontosabb marketing
szempontnak a vezetékes szolgáltatók.