Az
önkormányzati döntéshozók számára komoly problémát okoz az egyes informatikai
alkalmazások előnyeinek és hátrányainak mérlegelése, valamint a megfelelő
informatikai megoldás kiválasztása. E nehézség áthidalása érdekében, az e-go
program részeként a TÖOSZ kritériumrendszert dolgozott ki, mely az
önkormányzatoknál használt informatikai alkalmazások minősítését szolgálja. E
minősítésrendszer kialakításában számos független szakértő vett részt, illetve
az egyes kitételek megfogalmazásánál egyeztetésekre került sor a megfelelő
minisztériumok, önkormányzati és szakmai szövetségek szakértőivel is. A
rendszer többek között a KEIR (közigazgatási egységes iratkezelési szabályzat),
a MITS (magyar információs társadalom stratégia) és az EU informatikai
vonatkozású rendeleteinek figyelembevételével készült el.
Az
informatikai alkalmazásokat független szakértői testület elemzi. A minősítési
folyamat lezárásaként az alkalmazásokról minősítési tanúsítvány kiállítására
kerül sor, mely biztosítja a leendő felhasználókat, illetve a gyártót arról,
hogy az adott informatikai megoldás a kijelölt követelményeknek megfelel. E
tanúsítvány felülvizsgálatára és megújítására 2 évente kerül sor a mindenkori
technikai és egyéb követelmények figyelembevételével. A minősített informatikai
alkalmazások listáját honlapunkon megjelenttetjük, illetve folyamatosan
frissítjük és évente legalább 1 alkalommal nyomtatott kiadvány formájában
eljuttatjuk az önkormányzatokhoz.
A napjainkban
használatos operációs rendszerek egyike a Linux alapú rendszer. A Linux alapú
rendszer előnye a többi operációs rendszerrel összehasonlítva, hogy megbízhatóbb,
ellenállóbb a vírustámadásokkal szemben és a beszerzési ára alacsony vagy
ingyenes. E projekt keretében a TÖOSZ a Linux alapú rendszerek önkormányzati használatával
kapcsolatos további gyakorlati tapasztalatokat kívánja feltárni. A projekt két
mintaprojektből áll össze:
-
Az 1. mintaprojektben egy olyan település vesz részt, ahol
még nincs vagy 3-nál kevesebb számítógép működik. A már létező operációs
rendszerek és az irodai alkalmazáscsomagok lecserélésre kerülnek. A folyamatos
működést, karbantartást egy helyi szakember képzésével segítjük. A projekt
során a gyártó, illetve forgalmazó cégek biztosítják a folyamatos telefonos és
személyes konzultáció lehetőségét. A rendszer kiépítésénél a hivatal
szükségleteit is felmérjük illetve, figyelembe vesszük a jelenlegi
alkalmazásokat is.
-
A 2. mintaprojektben egy olyan település vesz részt, ahol
15-20 számítógép működik, itt teljes átállás történik a Linux alapú operációs
rendszerre és szabadforráskódú alkalmazásokra. A mintaprojekt keretében
biztosítjuk az informatikai szakemberek képzését, valamint az ügyintézők
továbbképzést. A karbantartásról és a folyamatos működéséről külső cég vagy a
hivatal saját informatikusa gondoskodik.
Mindkét
projektnél legalább több hónapon át vizsgáljuk a jelentkező hibákat, a
programverziók frissítéseit, a vírustámadások gyakoriságát és következményeit,
a működési költségeket, az oktatás költségeit és hatékonyságát, stb. A
mintaprojektekből származó tapasztalatokat a TÖOSZ tagok körében
megismertetjük.
Az Internet és
az e-mail korában, komoly nehézséggel jár az egyes elektronikus formában
megjelenő, illetve levélként elküldésre kerülő dokumentumok hitelességének
bizonyítása. A digitális aláírás a kibocsátó fél kilétének tanúsítására
szolgál. A digitális aláírás gyakorlati alkalmazásának kísérleti programja
keretében a TÖOSZ a jövőben időpecséttel és digitális aláírással ellátott
dokumentumokat (pl.: pályázatok, véleményezések, szerződések.) használ
elektronikus levelezése során, illetve jelenttet meg honlapján, ily módon
bizonyítva azok hitelességét. A digitális aláírás költségeiről, gyakorlati
hasznáról, működéséről és egyéb fontos tapasztalatokról a TÖOSZ tájékoztatót ad
ki.
A digitális
aláírás gyakorlatban történő használatáról előadás hangzik el a március 9-én
megrendezésre kerülő e-go konferencián.
Napjainkban
számos település nem rendelkezik még Internet, illetve e-mail kapcsolattal. A
TÖOSZ ezen településekkel is törekszik a rendszeres, gyors és hatékony
kapcsolattartás kialakítására. E célból hamarosan úgynevezett SMS-rendszer
kerül bevezetésre a TÖOSZ titkárságon, amely a polgármesterek azonnali
tájékoztatását szolgálja, és lehetővé teszi, hogy a TÖOSZ a polgármestereket
SMS-ben tájékoztassa az aktuális rendezvényekről, a legfrissebb
törvénytervezetek megjelenéséről, a TÖOSZ honlapra feltöltött új dokumentumokról
és egyéb, az önkormányzatokat érintő jelentős hírekről.