A DSL-internet térnyerése Amerikában

forrás Prim Online, 2004. február 22. 14:41
A nagy sebességű internet felhasználóinak szaporodásával az amerikai telefontársaságok kezdik elhódítani az előfizetőket a korábban egyeduralkodó kábeltársaságoktól. Míg a fő kábeles szolgáltatók sorra az ügyfelek számának lassuló növekedéséről számolnak be, addig a DSL-kapcsolatot kínáló vezetékes távközlési cégek a 2002-2003-as kábeles internet-robbanáshoz hasonló gyarapodást tapasztalnak.

Amerikában a kábeltársaságok még mindig a nagy sebességű internetpiac 64%-át birtokolják, néhol akár 30%-os lefedettség mellett. A telefontársaságok által kínált digitális internetkapcsolat bár valamivel lassúbb, viszont lényegesen olcsóbb, mint a kábeles hozzáférés. A DSL sikere pont abban rejlik, hogy hatékonyan kielégíti az "árérzékenyebb" fogyasztók igényeit, akik közül sokakat át is tudott csábítani a kábeltársaságoktól. Mind a telefontársaságok, mind a kábelcégek számára alapvető fontosságú a nagy sebességű internet, mivel annak révén áttételesen egyéb szolgáltatásaikat is könnyebben értékesíthetik. Szakértők szerint a kábel saját sikerének áldozata, mivel a piac kezdeti gyors növekedési szakaszában olyan mértékű dominanciára tett szert, amely után óhatatlanul valamelyes térvesztésnek kell bekövetkeznie.

A kábeltársaságok most különféle lépéseket próbálnak tenni piaci részesedésük fenntartására. Ezek közé tartozik az árak leszállítása, kiegészítő szolgáltatások nyújtása, illetve különböző szintű és árú szolgáltatási fajták kialakítása ("tiering"). Ez utóbbinak a szolgáltatók mindezidáig ellenálltak, mivel a lassúbb kapcsolat kialakítása és fenntartása nem jár komoly költségcsökkenéssel. Másrészt a szomszédos Kanadában, ahol valamivel nagyobb a kábeles lefedettség, a "tiering" bevett gyakorlat. Nem csoda, hogy az USA-ban is több kábelcég tervezi új, olcsóbb internetkapcsolat értékesítését a közeljövőben.


Milkovits Gábor