A
41 Dömsödről érkező gyerek eleinte megilletődve ült le a minisztérium
konferencia termében, ám hamar feloldódtak, érezve, hogy nem komoly
protokolláris eseményről van szó, hanem egy számukra fontos napról, amely
egyben egy szórakoztató budapesti kirándulás.
Dr.
Csepeli György államtitkár rövid bevezetőjében arra emlékeztette a gyerekeket,
hogy a tanulás az az eszköz, amellyel közel kerülhetnek a számítógépek
világához és az internethez. Hangsúlyozta, hogy az Európához való májusi
csatlakozás ugyanolyan fontos fejezete lesz a majdani történelmi tankönyveknek,
mint annak idején az államiság bevezetése.
A
hátrányos helyzetű általános iskolás gyerekek egy része még soha nem járt
Budapesten, jóllehet, Dömsöd alig egy órányira található a fővárostól.
Élvezettel hallgatták dr. Csepeli György bevezetője után Kovács Miklós
előadását, a Neumann János Társaság volt elnökhelyettesét, aki lebilincselően
szólt a világ egyik legzseniálisabb matematikusáról, a számítógép atyjáról, a
hozzá fűződő legendákról. Ő kalauzolta végig a múzeumban a gyerekeket és válaszolt
kérdéseikre.
A
roma származású értelmiségiek számának növekedése az egyik legfontosabb
feltétele a cigányság felemelkedésének. A dömsödi gyerekek ezért is látogattak
el a budapesti, VII. kerületben lévő Romaversitas Láthatatlan Kollégiumba,
amely sokféle módon segíti a roma egyetemistákat. Nemcsak ösztöndíjjal, hanem -
amint ezt az egyik volt hallgató, Báder József hangsúlyozta - azzal a fajta szellemi
légkörrel, amely elengedhetetlen feltétele a huszonéves értelmiségiek előre
jutásának. A könyvtáron és a számítógépeken kívül az egyes témák
legtekintélyesebb szakértői foglalkoznak itt a roma egyetemistákkal.
A
Romaversitas után a Parlamentbe látogattak a RomNet Média Alapítvány
szervezésében Budapestre érkezett gyerekek, majd az Állatkertbe.
Amint
az Információs és Hírközlési Minisztériumban megtudta az MTI munkatársa,
gyakran jelentkeznek csoportok a Számítógép Múzeum megtekintésére - többnyire
iskolai osztályok - de sokan még mindig nem tudnak ennek létezéséről.