Informatika az élelmiszeriparban: lassan növekvő elfogadottság
forrás Prim Online, 2004. március 28. 13:16
Még mindig nem kap kellő hangsúlyt az informatika a hazai
élelmiszer-ipari vállalatok életében, bár a cégek többsége már
integrált vállalatirányítási rendszereket használ. A felsővezetők
azonban elsősorban kiszolgáló és nem értékteremtő, hatékonyságjavító
eszköznek tekintik az informatikát, derül ki a RE:CALL Tanácsadó Kft.
által készített tanulmányból.
A RE:CALL Tanácsadó Kft. 2004. első negyedévében informatikai helyzetfelmérést végzett az élelmiszer-ipari vállalatok körében, melynek célja az iparágat jellemző informatikai megoldások és az információtechnológia menedzselése során alkalmazott módszerek feltérképezése volt. A kutatási adatok 24 jelentős élelmiszeripari cég informatikai vezetőjével folytatott mélyinterjún alapulnak.
A felmérés tapasztalatait összefoglaló tanulmány rámutat arra, hogy az élelmiszer-ipari ágazatban az üzleti stratégia elkészítésébe csak elvétve vonják be az informatikai területet. Az adatok azt mutatják, hogy IT stratégiával mindössze a megkérdezett cégek fele rendelkezik.
A hazai élelmiszer-ipari vállalatok negyedakkora IT költségvetésből gazdálkodnak, mint a fejlett országokban lévő versenytársaik; árbevételük mindössze 0,49%-át fordítják az informatika működtetésére és fejlesztésére. Eltérő arányokkal találkozhatunk a magyar, illetve külföldi tulajdonban lévő vállalatoknál, a magyar tulajdonosokkal rendelkező vállalatok kevesebbet (0,36%), míg a külföldi tulajdonban lévők ennek majdnem kétszeresét (0,61%) költik informatikára.
Az alkalmazott integrált vállalatirányítási rendszerek között egyaránt megtalálhatók a kisebb (jellemzően hazai fejlesztésű) és nagyobb (például: SAP, MFG/PRO, FORRÁS, CSB, Infosys, MOVEX, JDE) rendszerek, melyekkel hasonlóan elégedettek a cégek. A felmérés adatai alapján a humán területen a Nexon BERENC, a döntéstámogatásban a Cognos a legelterjedtebb rendszer.
A vállalatok nem kínálnak online szolgáltatásokat vevőiknek, szállítóiknak, és az intranet nyújtotta lehetőségeket sem használják ki teljes mértékben. Informatikai beszállítóikat elsősorban a szolgáltatás műszaki tartalma (31,5%), ára (30,4%) valamint az ajánlatot tevő cég referenciái (22,7%) alapján választják ki.
Az adatbiztonsági intézkedésekre jellemző, hogy a biztonsági mentések során alkalmazott eljárás a legtöbb esetben biztosítja az előző napi állapot visszaállíthatóságát. A felmérés tanulsága szerint a cégek kétharmada rendelkezik Informatikai Biztonsági Szabályzattal, de csak minden második készített IT katasztrófatervet.
A felmérésben a húságazat szereplői képviseltették magukat legnagyobb számban, ezért a tanulmány az alágazat külön jellemzésére is kitér. Az eredményekből kiderül, hogy a húságazatnál szinte minden tekintetben kedvezőtlenebb a helyzet, mint az élelmiszeripar egészében.
Az élelmiszeriparra jellemző informatikai gyakorlatot bemutató tanulmány benchmark-adatként is szolgál az egyes vállalatok helyzetének megítéléséhez. Az információkat a RE:CALL szakembereinek az üzleti folyamatok hatékonyabb és kockázatmentesebb informatikai támogatására tett javaslatai egészítik ki.