60 százalékkal kapcsolatos tévedés abból ered, hogy a sajtóanyag közreadói úgy vélik: a Medián Webaudit által mért összes látogatói szám azonos a magyarországi internetezők összlétszámával, és a félmilliót a Webaudit által regisztrált 870 ezer egyedi látogatóhoz mérik. Azt, hogy nagyon sokan látogatnak kicsi, nem auditált oldalakat, a több száz kisebb (és több tucat nagyobb) oldalt kiszolgáló Adverticum Adserver adatai mutatják, az általa mért úgynevezett "browser session" mennyisége több, mint duplája annak, mint amit az auditált oldalak önmagukban produkálnak.
Az félmilliós látogatói szám szép adat, és semmiképpen sem akarunk ünneprontók lenni, de azt a félreértést is el kell oszlatnunk, hogy mindez az Origo tartalmának (híreinek) köszönhető ez ennyi "olvasót" jelent. Az internetes portálok ugyanis nem csupán olvasnivalót, hanem egy sor szolgáltatást kínálnak. Március 30-án például, amely már a második olyan nap volt, amikor félmillió fölé ment az Origo látogatóinak száma, az egyes oldalakra a következő látogatói számok jutottak:
Freemail 305.900
Nyitólap 168.398
Közösség 97.188
Vizsla 82.954
Játék 15.408
Kereskedelem 14 300
Egyéb oldalak 8.156
Magazin 84.957
Aktuális oldalak: 135.225
(Ez együtt több, jóval mint félmillió, de egy ember több részcsoportba is bekerülhetett, hiszen lehet, hogy a leveleit is megnézte, egy hírt is elolvasott, és mivel egykoron mondjuk az Axelerótól vásárolta az előfizetését, a kapott CD-ről letöltött böngészőben még most is az Origó a nyitólap...)
A részforgalmak jól mutatják, hogy azok, akik az Origóra levelezni, beszélgetni, játszani, keresni, vásárolni mentek március 30-án, sokkal többen voltak, mint azok, akik a magazint vagy az aktuális híreket "olvasgatták", és bizony az "igazi olvasók " számát is nehéz megbecsülni, mert a kis táblázat záró sorából még sokat ki kell vonnunk (például azokat, akik mondjuk a TechBázison belül nem informatikai híreket olvastak, hanem szoftvert töltöttek le).
Ráadásul, ha azt is megnézzük, hogy egy látogatóra a különféle hírcsoportoknál többnyire átlagosan három oldal-letöltés jut, vagyis egy olvasó három cikket olvas el, és hozzátesszük, hogy az Origot nem egy napilappal, hanem egy napilappal plusz egy sportújsággal, plusz egy műszaki magazinnal plusz egy női lappal plusz egy informatikai szaklappal stb. kell összemérni, akkor azt kell mondjuk, hogy az internetes hírszolgáltatás még nem körözte le a napilapok olvasottságát...
(Persze azért a nyomtatott sajtó kezdhet aggódni, sőt: ... már folytathatja is az aggódást...)