GeForce 256, az első 256 bites GPU

Széll Zoltán, 1999. szeptember 6. 10:06
Az NVIDIA bejelentette a GeForce 256 elnevezésű, első 256 bites grafikus chipet. A gyártó az új chipet a világ első grafikus feldolgozó egységeként (Graphics Processing Unit - GPU) definiálta.
A GeForce 256 egy nagyságrenddel nagyobb geometriai teljesítményre képes, mint a versenytársak. A chip fontos jellemzője a dinamikus megvilágításkezelés és a valós idejű környezetreflexió képessége. Az NVIDIA GeForce 256 az interaktív grafika egy új, magasabb szintjét képviseli. A szoftverfejlesztők most az új chip segítségével sokkal gazdagabb 3D-alkalmazásokat képesek írni: 3D-megoldásokban gazdag, dinamikus, életszerű világot készíthetnek. A GPU komplex 3D-környezetben jelentős mértékben növeli a PC teljesítményét.

A GeForce 256 GPU tervezői számos alapvető új megoldást integráltak a chipre. Ezek nagy szerepet játszhatnak majd a 3D-s grafikus iparban. Az NVIDIA GPU a következő, áttörést jelentő jellemzőket foglalja magába,:

- az első 256 bites 3D-processzort,

- az első integrált geometriaátalakító gépet,

- az első integrált dinamikus megvilágításgépet,

- az első négypixeles renderelő pipeline-t,

- az első, új Microsoft DirectX 7.0-támogatást.

A GeForce 256 GPU közel 23 millió tranzisztort tartalmaz. Komplexitása a Pentium III-énak több mint kétszerese. Lebegőpontos teljesítménye pedig vetekszik egy 256 processzoros Cray T3D szuperszámítógépével: 50 GFLOPS. A chip egy másik teljesítménymutatója átlagosan 15 millió sokszög/mp és 480 millió pixel/mp. A termék 128 MB memóriát képes kezelni, és AGP 4X interfészt - 1,056 Gbps sávszélesség - tartalmaz. A 350 MHz-es RAMDAC nagy felbontást - 2048x1536 képpont - biztosít 32 bites színmélység mellett. Teljes mértékben támogatja a Microsoft DirectX és az OpenGL grafikus megoldást, valamint a Windows 2000 és Windows NT operációs rendszert. Az NVIDIA GeForce 256 GPU-t grafikus kártyáihoz már használja a Creative Labs, az ELSA, a Guillemot, az ASUSTeK és a Leadtek.