A
nagy játékszoftver-fejlesztők, a japán Sega, az amerikai Activision és THQ
nemrégiben emelték meg éves eredmény előrejelzéseiket. Az általános gazdasági
konjunktúra gyengesége még szorítás alatt tartja a játék ágazatot is,
középtávon azonban fejlődési kilátásai óriásiak.
A
DFC Intelligence piackutató vizsgálatai szerint 2003-ban a személyi
számítógépekre írott és a játékkonzolokon futó játékok forgalma rekord szintet,
23,2 milliárd dollárt (19,2 milliárd euró) ért el az előző évi 20,7 milliárd
dollár után. A forgalom így már közel megegyezik a filmiparéval. 2008-ig a DFC
szerint a játékipar értékesítési árbevétele legalább 33,4 milliárd dollárra
emelkedik, így a zeneipar forgalmát is beéri.
A
film- és zeneiparral folytatott kooperáció keretében már jelenleg is gyakorta a
játékipar diktálja a feltételeket. A filmcsillagok és zenészek manapság már
maguk igyekeznek elérni szerepeltetésüket számítógépes játékokban, holott
néhány éve ezt még méltatlannak találták volna. Ennek megfelelően magas
önbizalommal rendelkezik a világpiac 25 százalékát birtokló Electronic Arts
(EA) számítógépes játékfejlesztő vállalat. "A világ legnagyobb és legjobb szórakoztatóipari
vállalata leszünk" - jelentette ki Lawrence Probst a cég elnöke. Az olyan
nagy szórakoztatóipari cégekhez mérve azonban, mint a Disney, a Viacom vagy a
Time Warner, a forgalom azonban még mindi szerénynek tekinthető.
Mialatt
a kisvállalkozásokat szépen sorban bekebelezik a nagyok, mások meg a túlélésért
küzdenek a sikerjátékok egyre magasabb fejlesztési költségei miatt, az EA a
márciusban végződött 2003/04-es pénzügyi évére vonatkozóan nyereség és forgalom
növekedésről számolt be. Az értékesítési árbevétel 44 százalékkal 2,5 milliárd
dollárra, a nyereség pedig 212 százalékkal 317 millió dollárra ugrott. Piaci tőkeértéke
alapján az Európában alig ismert amerikai vállalat a Microsoft, az Oracle és a
SAP után a világon a negyedik legnagyobb szoftverfejlesztőnek számít.
A
játékfejlesztői szakmának a szórakoztatóipar egészén belül betöltött szerepét
jól érzékelteti, hogy mialatt az EA "Madden 2004" számítógépes
futball játéka tavaly 236 millió dollárt hozott az Egyesült Államokban, addig a
"Terminator III" mozifilm mindössze 149 milliót.
A
brit piac után a második legnagyobb európai számítógépes piacot, a
németországit "messze elmaradottnak" tartja az EA közép-európai
igazgatója, Jens Uwe Intat, különösen a konzoljátékok piacán. Lengyelországban,
Magyarországon és Csehországban az EA az elkövetkező három év folyamán 30
millió euróra meg kívánja háromszorozni. Nagy reményeket fűznek a
nagyfelbontású televíziós készülékekhez és a mobiltelefonos játékokhoz. A
szakma terjeszkedni kíván az egyszerűbb és családiasabb játékok felé, mivel
jelenleg a számítógépes játékok 80 százalékban a fiatal férfiakat és fiúkat kötik
le.