Hivatalosan 2004. május 1-jén kezdi meg működését dr. Mayer Erika
vezetésével az Inforum keretében létrehozott Infomediátor. Az
informatikai eszközöket használók jogait és érdekeit vigyázó iroda
többek között szakmai tanácsadással, érdeksérelmek kezelésével,
alternatív konfliktuskezelési eljárások fórumrendszerének
működtetésével kíván segíteni, főként a szakmában nem járatos
informatikai, illetve internetfelhasználóknak. Dombi Gábor, az Inforum
elnöke szerint a felhasználóvédelmi iroda a fogyasztóvédelmi
felügyelőségek, a Gazdasági Versenyhivatal, az ombudsmanok és a
hírközlési fogyasztói jogok képviselőjének hivatala közötti űrt kívánja
betölteni.
Az iroda megjelenését a szolgáltatói palettán elsősorban az internet eddiginél szélesebb körű terjedésével indokolják. Potenciális ügyfelük lehet minden, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatást igénybe vevő magánember és szervezet. „Az e-korszak sajátossága, hogy a felhasználó rendszerint szolgáltató is. Az aktív szerep egybeolvad a passzívval, s így gyarapodik, épül az információtömeget egységes virtuális térré szervező internet" – mondja Mayer Erika. „Ezért indokoltnak látszik – jelentősen kibővítve a hagyományos fogyasztóvédelem fogalmát és hatókörét – felhasználóvédelemről beszélni."
Néhány kérdéskör, amely az Infomediátor potenciális szakmai tevékenységi területeit érinti:1. Felel-e az e-mailben terjedő vírusok terjesztéséért a felhasználó? (Felvilágosító munka.)
2. Szoftverek. Részben a szerzői jog, a Ptk. és más jogszabályok által megválaszolt régi kérdések tisztázása. Például továbbadható-e a számítógéppel együtt a szoftver is, illetve áthelyezhető-e a program a felhasználó új gépére? Szabályos-e, ha a szoftverhez csak idegen nyelvű licencszerződést mellékelnek? Tulajdonjogot szerez-e a felhasználó, vagy csak a program használatához van joga? Készíthet-e másolatot, és ha igen, milyen célra és hányat? (Felvilágosítás, jogi tanácsadás.)
3. Pop-up ablakok. (Felvilágosítás, illetve a szolgáltatók felszólítása, hogy korlátozzák önszabályozó kódexben a pop-up használatot.)
4. Betárcsázós vírusok. (Figyelmeztetés, közzététel, tanácsadás, nagyszámú bejelentés esetén kapcsolatfelvétel az ORFK illetékes osztályával.)
5. Online árverések, apróhirdetések. (Megelőzés, illetve segítségnyújtás kárt szenvedett felhasználók jogainak érvényesítésében.)
6. A szolgáltató azonosításának hiányosságai. (Közreműködés a weboldalon hiányos információkat közzétevő vagy azokat egyáltalán nem közlő szolgáltató azonosításában, közvetítői szerep a közreműködők között, felvilágosítás.)
Az iroda továbbá igyekszik a spamek szűréséhez technikai és információs segítséget nyújtani a hozzá fordulóknak, hiszen sok bosszúságot okozhatnak a kéretlen, szolgáltatóktól független, általában azonosíthatatlan feladótól érkező, sokszor a spamszűrőkön is átfurakodó levelek. Az Infomediátor a hazai internetfelhasználók ide továbbított, azonos IP-címről érkező kéretlen leveleit összegyűjtve – a panasz jellegétől függően csoportosan vagy az egyént képviselve – léphet fel az adott hazai szolgáltató ellen. Más lehetőség híján tanácsadással támogatja a hozzá fordulókat, akik többek között az iroda honlapjának (
www.infomediator.hu) Bejelentés menüpontján keresztül kérhetnek segítséget a probléma leírásával.
Az iroda a felhasználók tájékoztatására, a dicsérő és elmarasztaló minősítések közzétételére felhasználja az internetes nyilvánosságot, illetve a felhasználók számára egyfajta garanciát jelentő szolgáltatói presztízslista létrehozását is tervezi.
Szolgáltatásainak jelentős hányadát ingyen nyújtja, díjat előreláthatólag többek között az alternatív vitarendezésekért számol majd fel. Az iroda állományába jelenleg két jogász és két informatikus tartozik, s a magát elsősorban hazai, valamint EU-s pályázati támogatásokból fenntartó Inforum tizenkilenc tagszervezete szolgál számukra biztos szakértői háttérként.