Az Economist Intelligence Unit (EIU) kutatásai kiderítették, hogy az
európai vállalatok és nemzetgazdaságok - jelentős információs és
kommunikációs technológiai beruházásaik ellenére - nem érnek el széles
körben termelékenységjavulást és gazdasági növekedést.
Jelentésében (Reaping the Benefits of ICT: Europe’s Productivity Challenge) az EIU arról is beszámol, hogy a vizsgálatban megkérdezett döntéshozók egyharmada szerint a vállalatuknál lezajló információs és kommunikációs technológiai projektek legalább fele nem valósítja meg a kitűzött üzleti célokat.
"Távolról sem az a gond, hogy az európai vállalatok és kormányok nem fordítanak elég pénzt az információs és kommunikációs technológiára" - jelentette ki Gareth Lofthouse, a jelentés szerzője, az EIU vezetői szolgáltatásainak európai igazgatója. "Kutatásaink kimutatták, hogy mi az, ami hiányzik az európai gazdaságpolitikából és gyakorlatból, és ami megakadályozza, hogy más nemzetgazdaságokhoz, különösképpen az Egyesült Államokhoz hasonló szintű termelékenységet érhessünk el."
A Microsoft megbízásából készült vizsgálat módszereit az EIU alakította ki. A cél az infokommunikációs beruházások és az egy főre jutó GDP-növekedés közötti viszony elemzése volt, figyelembe véve az infokommunikációs szektor által vezérelt, tartós európai növekedéshez szükséges feltételek megteremtésében szerepet játszó kiegészítő tényezőket is - a kutatás-fejlesztést, az elérhető befektetői tőkét, az ismereteket stb.
"Hosszú ideje folyik spekulatív elemeket sem nélkülöző vita az infokommunikációs beruházások, a termelékenység és a gazdasági növekedés közötti kapcsolatról" - mondta Jean-Philippe Courtois, a Microsoft európai, közel-keleti és afrikai régiójának vezérigazgatója. "Az EIU nagyon értékes új adatokat és ajánlásokat bocsátott rendelkezésünkre, amelyek megerősítik, hogy az európai nemzetgazdaságok számára kulcsfontosságú versenyelőny, ha erős és modernizált infokommunikációs infrastruktúrával és élénk technológiai ágazattal rendelkeznek."
A kutatás módszertana eltért a hasonló kérdésekre választ kereső korábbi vizsgálatokétól. A vizsgálat eredményei nemcsak empirikus számadatokból származnak, tehát nemcsak azt vették figyelembe, hogy melyik országban hány mobiltelefon és internet-előfizetés létezik, hanem kvalitatív adatokból is. Ezeket politikusokkal, közgazdászokkal és vállalatvezetőkkel folytatott beszélgetések során gyűjtötték össze, valamint 100 felsővezető körében kérdőíves felmérést végeztek az információs és kommunikációs technológiai projektekhez kapcsolódó kihívásokról.