Gyakrabban interneteznek a tanárok, mint a diákok

Mészáros Péter, 2004. május 2. 20:04
Elkészült a Felvételi Információs Szolgálat (FISZ) felmérésének összegzése, amelyet 2003 őszén készítettek, és amelyben 298 középiskola 3654 pedagógusa vett részt.

A Felvételi Információs Szolgálat középiskolás diákok körében végzett korábbi felméréséből már kiderült, hogy a felvételire készülők 88 százaléka hozzáfér a világhálóhoz. A pedagógusok körében végzett kutatás eredménye most azt mutatja, hogy a középiskolai tanárok a diákjaiknál nagyobb arányban használják az internetet: mintegy 94 százalékuk.

Az országos középiskolai kutatások szerint a diákok 62 százaléka viszonylag rendszeresen látogat legalább egy oktatási portált, míg a pedagógusok 75 százaléka teszi ugyanezt. A www.felvetelizo.hu internetes oldalról, amelyen május 5-éig Országos On-line Próbaérettségi és Próbafelvételi Verseny zajlik történelem, illetve irodalom tantárgyból, a pedagógusok 65 százaléka hallott. Oktatással kapcsolatos hírleveleket azonban csak kisebbik hányaduk kap: 13 százalékuk a Sulinet hírlevelét, 10 százalékuk a FISZ Országos Oktatási Hírlevelét, 2 százalékuk az OFI hírlevelét.

A tanárok 88 százaléka az iskolában, 46 százaléka az otthonában (is), 6 százaléka pedig egyéb módon (ismerősnél, kávézóban) szörfözik a neten. A válaszadók egytizede mondta azt, hogy egyáltalán nem szokott internetezni, és 3 százalék volt azoknak az aránya, akik nem válaszoltak a kérdésre. Örvendetes, hogy az eredmények az internet információs esélyegyenlőségben betöltött szerepét támasztják alá, hiszen semmilyen különbség nincs a különböző nagyságú településeken tanítók internetezési gyakoriságában. Ugyanakkor a pedagógusok közül a férfiak lényegesen gyakrabban interneteznek, mint a nők.

A naponta internetezők átlagosan napi 1,6 órát töltenek el a világhálón, a hetente netezők átlagosan heti 2,8 órát, a havi gyakorisággal használók pedig átlagosan havi 2,4 órát. Arra a kérdésre, hogy "Mire használja rendszeresen az internetet?", a tanárok 83 százaléka válaszolt, és átlagosan 3,3 célt jelölt meg a kérdőíven. Legtöbben az e-mail és a keresők használatát említették, e tekintetben tehát szokásaik nem térnek el az átlagos internetezőkétől. Ugyanakkor szórakozásra, kikapcsolódásra és letöltésre ritkábban használják a világháló lehetőségeit, mint az átlagos felhasználók.

Mire használják a pedagógusok az internetet?

e-mail 64%

keresők 60%

internetes újságok, hírek olvasása 49%

keresés adatbázisokban 40%

termékinformációk gyűjtése 10%

képek letöltése, nézegetése 9%

fórumok 8%

zenék letöltése 7%

kapcsolattartás a bankkal 6%

online vásárlás 4%

online játékok 3%

chat 3%

videók letöltése 2%

távmunka 2%

online rádióhallgatás 1%

online tévénézés 1%

egyéb 6%