Járt utakon, új cipőben - I. BEA Technológiai Nap
forrás Prim Online, 2004. május 21. 14:50
Fölényes termék- és technológiai
ismereteik mellett, munkatársai integrációs projektekben, egyedi
alkalmazásfejlesztésben való jártasságáról is meggyőzte első BEA
Technológiai Napja résztvevőit az Alerant Rt. A tavaly ősszel,
összeszokott szakembergárdával, a hazai BEA képviselet erősítésére, a
BEA termékekre alapozott projektekben, illetve egyedi
alkalmazásfejlesztésekben szerzett többéves tapasztalatuk hatékonyabb
kamatoztatására alakult vállalkozás elő alkalommal április végén, a
Thermal Hotel Héliában mutatkozott be nagyszámú szakmai közönség előtt.
Tapasztalati tőke - biztos jövő
Nyitó
előadásában a cég ügyvezető igazgatója, Szabó Tamás, az elmúlt tíz
évben a technológiai cégként ismert és elismert IQSOFT-ban végzett
egyedi fejlesztések és BEA alapú alkalmazásintegrációs projektek alatt
edződött csapat korábbi és már az új felállásban felmutatott
teljesítményeiről beszélt. Mint mondta, a fentiekből eredő mély szintű
termék ismeretnek és az alkalmazásintegrációt valóban az üzlet
szolgálatába állító kellő tapasztalatnak köszönhetően fennállásuk fél
éve alatt már négy hazai vállalatnál fejeztek be BEA alapú alkalmazás
integrációs projektet. Célzott piacuk a nemzetközi szinten is
frekventált BEA referenciáknak számító távközlési, pénzügyi és
államigazgatási szektor, hazai együttműködő partnereik közül Szabó a HP
szerepét emelte ki.
A százszázalékos magyar tulajdonú cég
további eredményeire kitérve, az Alerant ügyvezető igazgatója - az
értékesítési hálózat kialakítására is lehetőséget adó kiemelt BEA
disztribútori szerződésük mellett - a szoftverfejlesztéseik
közelmúltban lezajlott pozitív audittal igazolt minőségbiztosított
voltát hangsúlyozta. A működése első negyedében 65 millió, majd 2004.
január és március között 100 millió forint árbevételt elért vállalkozás
év végére ez utóbbi ötszörösét tervezi. Saját, illetve potenciális
üzletfeleik BEA szakértői utánpótlását, illetve az
alkalmazásintegrációs kultúra az üzleti világban való meghonosodását
2004 őszétől, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel BEA
alkalmazásintegráció oktatására kötött szerződéssel kívánják
elősegíteni. Első hazai hivatalos BEA Oktató Központként a BEA-ra
szakosodni kívánók, illetve a BEA alapú integrációs megoldások
üzemeltetői képzését is az Alerant képesített szakértői végzik -
hangsúlyozta Szabó Tamás.
CIO-k támasza
A
BEA Systems GmbH Magyarországon tartózkodó ausztriai és kelet-európai
marketing igazgatója, Marian Grala, Szabó Tamást követő előadásában
elmondta, több éves magyarországi jelenlétüket követően, elsősorban a
munkatársak szakértelme, szakmai elhivatottsága alapján döntöttek
kiemelt magyarországi BEA disztribútorként és technológiai központként
az Alerant mellett. Ezt követően Marian Grala - az
alkalmazásintegrációs termékek piacán a BEA, Gartner minősítéssel is
alátámasztott, első helyét hangsúlyozva - a BEA eszközök és megoldások
üzleti integrációban játszott szerepét kiemelve mutatta be a BEA
Weblogic nagyvállalati platformban rejlő lehetőségeket.
Mint
mondta, ma az üzleti folyamatok egészét támogató BEA Weblogic
Enterprise Platform kínál - a rá támaszkodó alkalmazás felépítéssel,
kiterjesztéssel, integrálással és menedzseléssel - az informatikai
vezetők, az informatika üzleti elvárásoknak való megfelelősége, annak
követése dilemmájára egyetlenként teljes értékű megoldást. Alkalmazása
nem csupán az IT birtoklási költséget csökkenti, de az IT
infrastruktúra helyett az üzleti célokra való összpontosítás
lehetőségét megteremtve, az üzlet hatékonysága növelésének is eszköze.
Integráció minden szinten - felület, adat, folyamat
A
BEA integrált termékeinek világába - az egységes alkalmazásplatform
jelentőségét a J2EE alkalmazás szerver, az integrációs és portál
keretrendszer ismertetésén keresztül hangsúlyozva - Németh László
technológiai igazgató vezette be a hallgatókat. Mint mondta, ma már
idehaza is egyre több közép- és nagyvállalat informatikájára jellemző a
technológiai szabványok alkalmazása, azonban a rétegek közötti átjárás
legtöbbjüknél még gondot okoz. Az erre megoldást kínáló egységes
alkalmazásplatform további előnyei közül Németh az azon dolgozók, pl.
erőforrások, képzések szintjén újrahasznosítható tudása révén elérhető
megtakarítást, és a beszállító választás korábbi technológiai
kötöttségeinek megszűnését emelte ki, de nyer az "üzleten" az
üzemeltetés is. Ez utóbbi - az egy helyről telepíthető informatikai és
a fejlesztő eszközök, alkalmazás szerver és portál, a egységes
felületen keresztül jelentősen csökkenő adminisztrációs feladatok révén
- jelentősen egyszerűsödik, a platform és a fejlesztett alkalmazások
paraméterezése is ugyanazon konzolon keresztül történik.
Az
egyedi alkalmazások gyors fejlesztéséhez optimális környezetként
szolgáló, így a vállalati fejlesztési feladatokat is könnyítő - többek
között előre integrált elemként alkalmazás szervert, portált,
integrációs middleware-t tartalmazó - egységes technológiai framework
alkalmazásával, a vállalat működésével kapcsolatos, immár egy helyről
előhívható információk révén, az üzleti igényekre adható válaszadás
ideje is jelentősen csökkenthető. A framework három alkotóeleme közül a
teljesen szabványos J2EE szerverként, a vállalati alkalmazás platform
alapelemeként funkcionáló BEA Weblogic Servert, az alkalmazások számára
nyújtott magas szintű szolgáltatásai alapján Németh a korszerű
alkalmazások "operációs rendszerének" nevezte. A teljes platformhoz
egységes fejlesztői keretrendszerként szolgáló BEA Weblogic Workshop
bemutatásakor annak a nem J2EE fejlesztők számára is megfelelő
környezet voltát, a beépített és saját kontrollokat tartalmazó Java
kontroll architektúrát, míg a BEA Weblogic Portal esetében az egyszerű
portál építést és menedzsmentet hangsúlyozta.
Az elméleti
ismertetőt Németh László és Ertner Péter, vezető technológus
tolmácsolásában a termékek funkcionalitását, gyors megtérülést
biztosító alkalmazásuk előnyeit és mikéntjét gyakorlati példákon
illusztráló bemutató követte.
Biztonságos üzemeltetés - Alerant támogatással
Az
Alerant Rt., BEA technológiai központként, négy elemből álló,
biztonságos üzemeltetést garantáló alkalmazástámogató szolgáltatás
csomagot is kínál ügyfelei számára.
a/ BEA First Line támogatás
BEA
Systems termékek first line támogatási igényét telefonon keresztül
bejelentő ügyfelek - a körülmények Alerant szakemberekkel történő
tisztázását, pontosítását követően - a BEA Systems Production vagy
Development support szolgáltatásán keresztül kapnak azokra, az Alerant
közvetítésével, megnyugtató választ.
A
szolgáltatás a BEA eSupport rendszer teljeskörű adminisztrálását, a
fejlesztői és futtató környezetek leírásának folyamatos karbantartását,
az esetek bejegyzését és a támogatási folyamat lebonyolítását egyaránt
tartalmazza.
A
szoftverkövetést biztosító BEA standard supporttal megegyező, annak
árában foglalt BEA First Line szolgáltatás egyben a BEA termék
licenszek upgrade-jének is biztosítéka.
b/ Emelt szintű First Line támogatás
Üzemeltetők
és fejlesztők számára telefonon, illetve helyszíni szakértői napok
igénybevételével nyújtott havi díjas szolgáltatás. A munkanapokon 8 és
18 óra között érkező kéréseket, kérdéseket - azok jellegétől függően -
telefonon keresztül, vagy az ügyfélhez kiszállva teljesítik,
válaszolják meg az Alerant BEA szakértői. Az átalánydíjban foglalt havi
16 óra szabad felhasználású szakértői támogatás szükség esetén, külön
díjazás ellenében, bővíthető. A helyi szakértői napok keretében
fejlesztői és üzemeltető tanácsadást, architektúra felügyeletre
vonatkozó proaktív üzemeltetői támogatást kérhetnek az ügyfelek,
illetve a BEA eszközben futó alkalmazásokban kisebb módosítások is
elvégeztethetők.
c/ Készenléti ügyelet
Választhatóan,
heti 5x12, 7x12, illetve 7x24 órán keresztül telefonon vagy
elektronikus formában fogadja ügyfelei bejelentéseit az Alerant. BEA
szakértőik, a választott szolgáltatás típushoz kötött időn belül
hozzálátnak megoldani a problémát. A készenléti ügyelet az "Emelt
szintű BEA támogatás"-t is tartalmazza.
d/ HP Mission Critical Support
BEA
technológián alapuló üzleti kritikus megoldásokra dolgozta ki, közösen
a HP Magyarországgal, Mission Critical support szolgáltatás csomagját
az Alerant. A HP Critical Support for BEA szolgáltatás csomag a BEA
alkalmazásokon és az azokat támogató IT infrastruktúrán egyaránt magas
rendelkezésre állást és megfelelő teljesítményt biztosít. Proaktív
szolgáltatás elemei a problémák előrejelzésére, megelőzésére és
megoldására egyaránt alkalmasak. Mivel rugalmasan testreszabhatók, a
support az ügyfél üzemeltetési igényeihez igazítható.
Az
Alerant, külön megállapodás keretében, az egyedi igények szerinti,
vagyis az alap és emelt szintű BEA First Line támogatás, készenléti
ügyelet és Mission Critical Support elemeket tartalmazótól eltérő
szolgáltatás kidolgozásában is partner.
Partnerek és ügyfelek
Az
Alerant Rt. partnerpolitikája és a tavaly ősztől a térségben elsőként
működő hivatalos BEA oktatóközpont programjának ismertetése után
Némethy Dániel, az ERSTE Bank Hungary Rt. informatikai igazgatója "BEA
alapú megoldások egy magyar bankban" című előadásában - az architektúra
előnyeit aláhúzva - mutatta be a BEA alapokon nyugvó
alkalmazásintegrációjuk közelmúltban lezárult első fázisának főbb
állomásait, további terveiket és a platform választásuk indokait.